کد خبر: 1002299
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
در شرایطی که پرستاران نیویورکی به دلیل نبودن ماسک اعتصاب کرده‌اند، دانش‌بنیان‌های ایرانی ۴ اختراع کرونایی با استاندارد‌های برتر جهانی ثبت کرده‌اند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: تقریباً یک‌روز در میان، یک اختراع مهم از دانش‌بنیان‌های دانشگاهی در زمینه مقابله با کرونا منتشر می‌شود. حال آنکه بسیاری از کشور‌های غربی همچنان درگیر مشکلات ابتدایی مقابله با این ویروس هستند. ساخت تونل ضدعفونی‌کننده برای بیمارستان مسیح دانشوری، تولید محصولات اسیدلاکتیکی، سامانه هوشمند تخمین وضعیت بدن از روی چشم، رونمایی از شش محصول فناورانه و طراحی دستگاه ماسک N۹۵ تنها بخشی از دستاورد‌های دانش‌بنیان‌ها در روز‌های اخیر برای مقابله با کروناست.
روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی هزارو ۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد.

جهانپور در این‌باره گفت: «از هجدهم تا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی هزار و ۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر رسید.»

افزایش امکان شناسایی و تست

جهانپور با بیان اینکه متأسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، بیان کرد: «مجموع جان‌باختگان این بیماری به۶ هزارو۵۴۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۸۳ هزار و ۸۳۷ نفر از بیماران بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند، اما متأسفانه ۲۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۵۸ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹هم در کشور انجام شده‌است.»

وی با بیان اینکه موضوع بیماریابی روز به روز در حال فعال‌تر شدن است، گفت: قاعدتاً اگر امروز هزارو ۵۵۶ نفر مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده‌است، دو سوم این تعداد مربوط به موارد سرپایی و افراد در تماس نزدیک بوده‌است. به این معنا که موارد شناسایی شده جدید بیش از گذشته بوده و حتی افراد بدون علامت نیز امکان شناسایی و تست پیدا کردند.

ثبت ۴ اختراع با استاندارد اروپا

همانطور که از آمار‌های سخنگوی وزارت بهداشت هم مشخص است تعداد بهبودیافتگان کرونا در کشور رو به رشد است و نقش دستاورد‌های فناوری‌های دانش‌بنیان‌ها در این زمینه قابل‌انکار نیست.

در همین راستا در روز‌های اخیر فناوران پارک علم و فناوری گیلان در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا موفق به طراحی دستگاه تولید ماسک N۹۵ شدند. ساخت این دستگاه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته وجود داشت، اما طراحی آن فقط در دست چند کشور انگشت شمار بود که ایران هم به آن‌ها پیوست.

یکی از شرکت‌های دانش‌محور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان توانسته با ثبت اختراع این طراحی و به عنوان یک دستگاه دانش‌بنیان یک مزیت رقابتی در بازار برای خود ایجاد کند و از سازمان‌پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هم تأییدیه‌های لازم را دریافت کند.

ثبت چهار اختراع در همین زمینه و اخذ استاندارد CE اروپا از دیگر دستاورد‌های این دانش‌بنیان است و هم اکنون این شرکت در دو شعبه لاهیجان و قلعه حسن‌خان مشغول به طراحی، تولید و صادرات محصولاتش است.

این در حالی است که رویترز گزارش داد «شماری از پرستاران بیمارستان هارلم (Harlem Hospital) نیویورک از روز دوشنبه در اعتراض به کمبود تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا کووید ۱۹ در این شهر، در برابر این بیمارستان تجمع اعتراضی برگزار و به سیاست‌های دولت و مقامات ایالتی اعتراض کردند. بسیاری از دیگر بیمارستان‌های نیویورک هم با کمبود امکانات درمانی مواجه شده‌اند.»

افزایش راندمان در سال جهش تولید

در همین زمینه رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به محصولات شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری تهران مرتبط با بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه پیشگیری، محصولاتی، چون ماسک، تونل ضدعفونی‌کننده افراد که هم‌اکنون در وزارت علوم و بیمارستان مسیح دانشوری در حال استفاده است، بسته هوشمند پایش سلامت، محصولات مرتبط با ضدعفونی و طراحی خط تولید الکل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده از سوی شرکت‌های عضو پارک تولید شده‌اند.

عباس زارعی سرویس جلسات آنلاین، کیت‌های تشخیصی، سوییچ مرکز تماس ۴۰۳۰، دارو‌های گیاهی و ونتیلاتور خانگی و بیمارستانی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت‌ها نام برد و اضافه کرد: استراتژی ما در سال جاری افزایش راندمان و کاهش اتلاف است و بر این اساس در این پارک از ایده تا کسب و کار برنامه‌ریزی می‌شود. در سال جهش تولید نیز بر افزایش راندمان و کاهش اتلاف تمرکز و برنامه‌ریزی شده‌است.

رکوردزنی‌های دانش بنیانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه تولید محصولات پروبیوتیکی فعال است، اخیراً به منظور ارتقای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا با استفاده از میکروارگانیسم‌های بومی کشور محصولی حاوی انواع باکتری‌های اسید لاکتیک تولید کرده‌است.

بیش از ۴۰ محصول دانش‌بنیان توسط این شرکت فناور برای صنعت غذا تولید می‌شود. استاتر‌های لبنی، پروبیوتیک‌های لبنی، نوشیدنی‌های لبنی، پروبیوتیک‌های دام، طیور، آبزیان و پروبیوتیک‌های غیر‌لبنی زمینه‌های فعالیت شرکت است.

در روز‌های اخیر محققان دانشگاه صنعتی پلی‌تکنیک هم موفق به طراحی سامانه‌ای هوشمند برای تخمین وضعیت بدن از روی تصویر چشم شدند. این سامانه با استفاده از تصویر چشم می‌تواند بیماری تصلب شریان و برخی عوارض کرونا را در افراد تشخیص دهد.

همچنین روز گذشته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رونمایی از شش محصول فناورانه در حوزه تشخیصی و غربالگری کرونا از گیت هوشمند، ژنراتور مجهز به سنسور اندازه‌گیری ازن و دو سامانه مدیریت بیماری‌های کووید و سامانه تاک برای راهنمایی و تغذیه بیماران مبتلا به کرونا برای تحویل به مراکز درمانی خبر داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
واقعا خوب بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار