کد خبر: 1001188
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
بررسی سند راهبردی ورزش در جهت تحقق بیانیه گام دوم در گفت‌وگوی «جوان» با باران‌چشمه، مشاور ورزشی ستاد کل نیرو‌های مسلح
باران‌چشمه، مشاور ورزشی ســـتاد کل نیرو‌های مسلح از پیشرو بودن ورزش در تحقق بیانیه گام دوم با تنظیم سند راهبردی خبر داد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و در ۲۲ بهمن سال ۹۷ بود که بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری منتشر شد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه این راه روشن به تبیین دستاورد‌های شگرف چهار دهه گذشته پرداختند و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه کردند. بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. در ورزش هم از سال ۹۸ نشست‌های جمع‌بندی تدوین سند راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ورزش آغاز شد و پس از ۹ ماه بررسی همه‌جانبه در نهایت پیش‌نویس این سند تنظیم شده و برای اجماع نظر اهالی ورزش در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته است. در این راستا با مهرعلی باران‌چشمه، مشاور ورزشی و آموزشی ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره تنظیم این سند گفتگو کرده‌ایم.

سند راهبردی ورزش در ۹ حوزه

باران‌چشمه در گفتگو با «جوان»، در ابتدا درباره فعالیت‌های کارگروه ورزش برای تحقق اصول هفت‌گانه مقام معظم رهبری در ورزش اینطور توضیح داد: «با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری در آن خط و مشی کشور را در ۴۰ سال آینده برای رسیدن به تعالی تنظیم کرده‌اند، در حوزه ورزش و تربیت بدنی کارگروهی با همکاری وزارت ورزش، بسیج ورزشکاران و مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی سپاه تشکیل شده است که پس از ۹ ماه جلسات مختلف در جهت تحقق گام دوم انقلاب، پیش‌نویس تحقق این گام در حوزه ورزش و تربیت بدنی تهیه شده است. اهداف و تبیین وضع موجود ورزش کشور، رسالت ورزش درباره بیانیه گام دوم، چشم‌انداز ۴۰ سال دوم انقلاب در حوزه ورزش، اهداف کلان، اصول و حاکم بر سند راهبری بیانیه گام دوم انقلاب و... بخش‌هایی از پیش‌نویس سند تحقق بیانیه گام دوم در حوزه ورزش را تشکیل می‌دهند.»

مشاور ورزشی و آموزشی ستاد کل نیرو‌های مسلح از استخراج ضعف و قوت‌های ورزش در حوزه‌های مختلف برای تدوین سند راهبردی ورزش خبر داد: «برای اینکه نگاه واقع‌بینانه‌تری برای تنظیم این سند داشته باشیم، ضعف‌ها و خطا‌های ورزش در ۴۰ سال گذشته در ۹ حوزه ورزش دانش‌آموزی، آموزشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای، فرهنگی، منابع و زیرساخت‌ها، مدیریت، علمی و پژوهشی و ورزش بانوان را استنتاج و استخراج کردیم. در ادامه دستاوردهایمان را در ۹ حوزه‌ای که اشاره شد هم استخراج کردیم تا مشخص شود در سال‌های اخیر از فرصت‌هایمان چه استفاده‌ای کرده‌ایم و ضعف‌هایمان چه بوده تا به شناخت و آگاهی همه‌جانبه‌ای از شرایط ورزش کشور برای تدوین سند ورزش کشور در حوزه گام دوم انقلاب دست پیدا کنیم. بخش دیگری که در تدوین پیش‌نویس سند مورد توجه قرار گرفت، موضوع ظرفیت‌های منابع مادی و انسانی ورزش کشور بود.»

تنظیم سند راهبردی بر اساس اصول هفت‌گانه

عضو کارگروه تنظیم سند راهبردی ورزش درباره بیانیه گام دوم انقلاب معتقد است که نقشه راه آن‌ها در تنظیم سند راهبردی ورزش اصول هفت‌گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بوده است: «در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری، هفت اصول اساسی را برای تحقق گام دوم انقلاب برشمردند؛ نقش علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و سبک زندگی محور‌های اساسی بیانیه گام دوم انقلاب بودند که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده بودند. با توجه به این هفت محور راهبردهایمان، سند ورزش در حوزه‌های مختلف تدوین شد.»

به گفته باران‌چشمه در تدوین پیش‌نویس سند از نظارت صاحب‌نظران حوزه ورزش استفاده شده است: «در نشست‌هایی که به صورت تخصصی در این رابطه برگزار شد از افراد صاحب‌نظر و باتجربه‌ای مانند رؤسای فدراسیون‌ها، مدیران و معاونان ورزش سایر نهاد‌ها و... که برای ورزش زحمت کشیده‌اند در حوزه‌های مختلف دعوت کردیم و این سند با نقطه‌نظرات این عزیزان جمع‌بندی شد. در نهایت برای اینکه بتوانیم نگاه هدفمندی به ورزش کشور در ۴۰ سال آینده در جهت تمدن نوین اسلامی که مدنظر رهبر انقلاب است داشته باشیم، راهبرد‌های مبتنی بر اهداف تدوین شد.»
 
ورزش پیشرو در اجرای بیانیه گام دوم

عضو کارگروه تنظیم سند راهبردی ورزش درباره بیانیه گام دوم انقلاب آخرین اقدامات این کارگروه را هم اینطور برشمرد: «پس از تنظیم پیش‌نویس سند، وزارت ورزش قرار است آن را در اختیار بخش‌های مختلف ورزش کشور قرار دهد تا آن‌ها نظرات‌شان را بدهند و درباره کم و کاستی‌هایش پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند. پس از جمع‌بندی این سند در کمیسیون فرهنگی وزارت ورزش مطرح و پس از تأیید ابلاغ می‌شود تا ورزش جزو بخش‌های پیشرو در تدوین یک سند راهبردی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باشد و در این مسیر گام بردارد.»

باران‌چشمه معتقد است که با نظرخواهی‌ها کاستی‌های این سند برطرف می‌شود تا برای اجرا ابلاغ شود: «این پیش‌نویس حاصل تلاش‌های ۹ ماهه گروهی از صاحب‌نظران در حوزه ورزش بوده که شاید کاستی‌ها و کمبود‌هایی هم داشته باشد که با نظرخواهی از رؤسای فدراسیون‌ها، مدیران ادارت کل ورزش و جوانان و دیگر صاحب‌نظران، نواقص آن برطرف و برای اجرا به بخش‌های مختلف ورزش کشور ابلاغ می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار