کد خبر: 1000193
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
گزارش «جوان» از کارنامه دستیاران خارجی و ایرانی اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال
معرفی رسمی چهار دستیار دراگان اسکوچیچ نشان می‌دهد که با توجه به حضور کریم باقری و وحید هاشمیان، دستیاران داخلی دراگان از نظر رزومه مربیگری و دوران بازی به مراتب بالاتر از دو دستیار خارجی اسکوچیچ، یعنی ملادن زگانیر و تونی اوسنیک هستند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: نیمکت تیم ملی فوتبال کم‌کم در حال کامل شدن است و دراگان اسکوچیچ با معرفی کادر فنی و دستیارانش، کارش را هرچند از راه دور، اما جدی‌تر از قبل آغاز کرده و از کرواسی برنامه‌های تیم ملی را با دستیارانش مرور می‌کند. سرمربی کروات تیم ملی فوتبال جمعه بود که در یک برنامه تلویزیونی به صورت رسمی از دستیارانش رونمایی کرد تا هواداران فوتبال با چهره جدید کادر فنی تیم ملی آشنا شوند. دو دستیار کروات و دو دستیار ایرانی تاکنون به کادر فنی اضافه شده‌اند؛ ملادن زگانیر و تونی اوسنیک دستیاران خارجی و وحید هاشمیان و کریم باقری هم دستیاران ایرانی اسکوچیچ هستند. البته به گفته سرمربی جدید تیم ملی فوتبال احتمال اضافه شدن افراد دیگری به کادر فنی هم وجود دارد که در آینده نزدیک در صورت نهایی شدن روی نیمکت تیم ملی خواهند نشست.

هرچند به نظر می‌رسد اسکوچیچ برخلاف مربیان قبلی اعتقادی به داشتن یک لیست بلندبالا از دستیاران ندارد، به خصوص که زمانی بیش از اندازه انگشتان یک دست، یک سرمربی در تیم ملی دستیار داشت. با این حال با توجه به مشکلات ارزی و اقتصادی کشور، فدراسیون فوتبال در قراردادی که با اسکوچیچ تنظیم کرده است، از او خواسته با حداقل دستیار خارجی فعالیت کند و نگاه ویژه‌تری به مربیان ایرانی برای حضور در کادر فنی تیم ملی داشته باشد.

همان همیشگی‌ها

دستیاران خارجی اسکوچیچ یک کروات و یک اسلوونیایی هستند. دو مربی‌ای که برای هواداران فوتبال ایران ناشناخته نیستند و در سال‌های حضور اسکوچیچ در ایران همراه این مربی در تیم‌های مختلف باشگاهی کشور حضور داشته‌اند. ملادن زگانیر کروات و تونی اوسنیک اسلوونیایی در تیم‌های ملوان بندرانزلی، خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان هم همراه اسکوچیچ بودند و حالا با انتخاب دراگان به عنوان جانشین ویلموتس روی نیمکت تیم ملی فوتبال می‌نشینند.

ملادن زگانیر ۵۴ ساله که قرار است به عنوان مربی دروازه‌بانان تیم ملی فعالیت کند، به عنوان دروازه‌بان بخش اعظم فوتبال خود را با HNK Rijeka گذراند و در لیگ یوگسلاوی بازی کرد. در طول فصل سال‌های ۹۴-۱۹۹۳، او ۶۲۲ دقیقه گل نخورد تا رکورددار این باشگاه در مسابقات لیگ لقب گیرد. البته این دروازه‌بان هیچ‌گاه به تیم ملی کرواسی دعوت نشد. زگانیر پس از آویختن دستکش‌هایش در سال ۲۰۰۷ به عنوان مربی در ریجکا کرواسی کارش را آغاز کرد و تیم ملی یمن، النصر عربستان، تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های کرواسی، خونه به خونه بابل و تیم ملی کویت دیگر تیم‌هایی هستند که زگانیر قبل از انتخاب به عنوان دستیار اسکوچیچ در آن‌ها مربیگری کرده است. آشنایی زگانیر و اسکوچیچ به تیم ریجکا برمی‌گردد که آن‌ها در این تیم همبازی بودند.

تونی اوسنیک هم مانند زگانیر سابقه چندان قابل توجهی در مربیگری ندارد. این مربی ۴۸ ساله در دوران بازی در پست هافبک هجومی در باشگاه‌های اسلوونی، آلمان و ایسلند به‌طور حرفه‌ای بازی کرده و سابقه بازی در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان یوگسلاوی و زیر ۲۱ ساله‌های اسلوونی را نیز دارد. تیم دوم کایزرلاترن آلمان، مهم‌ترین باشگاهی است که اوسنیک در آن عضویت داشته است.

او سال ۲۰۰۶ کارش را به عنوان مربی در تیم اینتربلاک اسلوونی آغاز کرد و تا پیش از آمدن به ایران در تیم‌های العربی و النصر عربستان و تیم ملی اسلوونی به عنوان مربی فعالیت کرده است. شاخص‌ترین بخش رزومه مربیگری اوسنیک بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ بود که او به عنوان دستیار اول اسلواویا استیانوویچ سرمربی تیم ملی اسلوونی فعالیت داشت.

انتخاب‌های هوشمندانه داخلی

هر چقدر دستیاران خارجی اسکوچیچ ناشناخته هستند، دو دستیار ایرانی سرمربی تیم ملی فوتبال چه در عرصه بازی و چه در عرصه مربیگری، کارنامه به مراتب قوی‌تری نسبت به همتایان خارجی‌شان دارند. کریم باقری اولین دستیار ایرانی بود که اسکوچیچ به کادر فنی تیم ملی اضافه کرد. باقری علاوه بر کارنامه درخشان در عرصه باشگاهی و ملی، در رده مربیگری هم از هشت سال پیش کارش را آغاز کرد و از سال ۹۱ تا امروز در کادر فنی تیم پرسپولیس با مربیان مختلفی به عنوان دستیار فعالیت داشته است.

حضور باقری روی نیمکت تیم ملی را می‌توان یکی از انتخاب‌های هوشمندانه اسکوچیچ دانست، به خصوص که باقری با توجه به جایگاهی که در فوتبال ایران دارد، می‌تواند بیشتر از هر چیز در مباحث ارتباط‌گیری با ملی‌پوشان نقش مهمی را ایفا کند و اسکوچیچ با توجه به حرف‌شنوی بازیکنان از باقری و نقشی که این مربی در ایجاد یک جو متحد در تیم ملی می‌تواند داشته باشد، نگرانی جدی در این‌باره نخواهد داشت. حضور باقری از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با توجه به انتقاد‌هایی که به اسکوچیچ درباره کوچک بودن این مربی برای نیمکت تیم ملی مطرح شده است، می‌تواند بار اعتباری نیمکت تیم را بالا ببرد.

وحید هاشمیان دیگر ملی‌پوش مطرح کشورمان با سابقه طولانی در تیم ملی و باشگاهی در لیگ آلمان، پس از حضور ویلموتس به عنوان تیم ملی انتخاب شد و با حضور اسکوچیچ هم قرار است به کارش در تیم ملی ادامه بدهد. هاشمیان از سال ۲۰۱۲ پس از کسب بالاترین مدرک مربیگری در اروپا وارد دنیای مربیگری شد. او اکتبر ۲۰۱۲، به‌عنوان سرمربی جدید تیم هالشتنبک رلینگن الماندر در منطقه هامبورگ در بوندس‌لیگا پنج انتخاب شد. یک‌سال بعد هدایت تیم نیندورفر در همان منطقه را به دست گرفت و سال ۲۰۱۷ هدایت تیم زیر ۱۷ ساله‌های هامبورگ را برعهده داشت. هاشمیان سال گذشته هم به عنوان مربی تیم ملی و دستیار ویلموتس کارش را آغاز کرد. حضور هاشمیان در تیم ملی با توجه به اینکه این مربی محجوب کشورمان با طی کردن آکادمیک مربیگری در سطح اول فوتبال جهان کارش را آغاز کرده است، دانش او می‌تواند کمک شایانی به اسکوچیچ بکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار