کد خبر: 999983
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
منحنی روند شیوع کرونا در کشورمان بر محور بیم و امید حرکت می‌کند؛ روند ابتلا به بیماری نشان می‌دهد ویروس همچنان فعال است و بیماری هنوز کنترل نشده، اما روند بهبودی‌ها امیدوار‌کننده است. رگه‌های بیم و امید را می‌توان در اظهار نظر‌های مسئولان نظام سلامت هم به روشنی مشاهده کرد. به طور نمونه وزیر بهداشت اگرچه از کاهش یک سومی مرگ و میر و کاهش ۴۰ درصدی ابتلا خبر می‌دهد، اما در عین حال بر ناشناخته بودن کرونا و رفتارهایش تأکید دارد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در عین حالی که می‌گوید هیچ استانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، همچنان از مردم می‌خواهد در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. فرمانده ستاد مقابله با ویروس کرونا در پایتخت، اما نمی‌تواند از ابراز نگرانی درباره وضعیت ابتلا در کلانشهر تهران خودداری کند. آمار‌های وی نشان می‌دهد کرونا در تهران با شیب ملایم رو به افزایش است و کووید ۱۹ در پایتخت همچنان چنگ و دندان نشان می‌دهد به گونه‌ای که تنها در روز پنج‌شنبه بیش از ۶هزار نفر بیمار کرونایی راهی بیمارستان شدند که از این تعداد ۳۱۲ نفر در بخش‌های عادی و ۸۱ بیمار نیز در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند. این بیم و امید‌ها خود نشانه‌ای است بر اینکه همچنان باید حتی‌الامکان در خانه بمانیم و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم؛ چراکه در شطرنج سلامت با ویروس کرونا نمی‌توان حرکت بعدی این ویروس را حدس زد!

با شناسایی ۱۱۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹، مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسید.

از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۵ هزارو ۵۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون ۶۶ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. بدین معنا حدود ۷۵ درصد مبتلایان بهبود یافته‌اند. بنا به تأکید کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما هشدار‌ها به قوت خود باقی است. وضعیت عادی نیست و همچنان رعایت بهداشت فردی، اجتماعی و فاصله گذاری به شدت توصیه می‌شود.

انتخاب ایران برای انتقال تجربیات موفق کرونایی

به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست مجازی وزرای بهداشت جهان، ایران از منطقه شرق مدیترانه برای انتقال تجربیات موفق کرونایی انتخاب شده‌است. وی با اشاره به کاهش آمار مرگ و میر کرونا به یک سوم در کشور افزود: «موارد ابتلا به ۴۰درصد کاهش یافت.» نمکی با تأکید بر اینکه میزان بهبود‌یافتگان نیز یک رکورد است، افزود: «این در حالی است که میزان تخت بیمارستانی در کشور ما ۶/ ۱ به ازای هر هزار نفر جمعیت است، اما کشور‌های اروپایی حداقل پنج تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند. ضمن اینکه در بحث نیروی پرستاری نیز به شدت از استاندارد‌ها عقب هستیم.» نمکی در عین حال با تأکید بر غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار ویروس کرونا تصریح کرد: «سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های صاحبنظر در حوزه سلامت، هر گونه پیشگویی و خاطرجمعی نسبت به رفتار این ویروس را شایسته نمی‌دانند؛ چراکه ممکن است حتی در مناطقی که این بیماری را مهار کرده‌اند، دوباره شاهد بازگشت ویروس باشیم.»

کنترل ویروس پیامی غلط به مردم است

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان تردد‌ها و سفر‌های بین استانی تأکید کرد: «متأسفانه کنترل یا کاهش بار بیماری کووید ۱۹ پیام غلطی است که به مردم رسیده و اگر چنانچه در برخی شهر‌ها آمار‌هایی از کاهش کرونا به گوش می‌رسد، نباید تصور کنیم که به طور کلی بیماری ریشه‌کن شده‌است.» وی از افزایش ۵/۱ درصدی آمار مبتلایان خبر داد؛ افزایشی که نشان‌دهنده شیب نسبتاً ملایم مبتلایان به کروناست.

بخش امیدوار کننده سخنان زالی افزایش ۱۱ درصدی بهبودیافتگان در بیمارستان‌های کلانشهر تهران بود. وی در عین حال توضیح داد: «اگر چنانچه تردد‌های غیر‌ضروری در سطح شهر افزایش یابد، ممکن است با افزایش آمار مواجه شویم.»

به گفته فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ناقلین بدون علامت، گروه‌های پرخطر انتشار بیماری کرونا محسوب می‌شوند و حتی در افرادی که از بیمارستان‌ها هم مرخص می‌شوند، درمان قطعی سه تا چهار هفته زمانبر خواهد بود.

توزیع ۷ میلیون بسته حمایتی برای نیازمندان تا پایان ماه مبارک رمضان

امید‌بخش‌ترین وجه پیدا‌شدن سر و کله ویروس کرونا همدلی و همبستگی اجتماعی مردم کشورمان برای یاری به یکدیگر است. این همدلی حالا و با فرمان رهبر معظم انقلاب برای برپایی رزمایش کمک مؤمنانه شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته‌است. سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین از توزیع ۷ میلیون بسته حمایتی برای نیازمندان تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد. بناست تا در نیمه اول این ماه ۵/ ۳ میلیون بسته و در نیمه دوم نیز ۵/۳ میلیون بسته حمایتی برای نیازمندان در سطح کشور با حفظ کرامت انسانی و اصول کریمانه توزیع شود.
وی عملکرد ملت ایران در بحران‌ها را قابل تحسین دانست و گفت: «کارآمدی و همکاری ملت ایران در موضوع کنترل و مهار ویروس کرونا مثال‌زدنی است.» بنا به تأکید رئیس سازمان بسیج مستضعفین، امروز ایران بر اساس آمار‌ها در حوزه بهداشت و درمان از تمدن غرب که ادعای پیشرفت در این حوزه را دارد پیشی گرفته و این موضوع سند بزرگی بر کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. حسینعلی شهریاری، دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور هم از کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیرین سلامت برای مقابله با کرونا خبر داد.

واکنش‌های جهانی به نسخه‌پیچی ترامپ برای درمان کرونا

طبق آخرین آمار جهانی تاکنون ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۲۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور امریکا با ۵۰ هزار و ۲۴۳ کشته، بیشترین میزان مرگ و میر کرونایی را داراست. رئیس‌جمهور امریکا که با نزدیک شدن به ایام انتخابات، به‌واسطه ناتوانی‌اش از کنترل بیماری کرونا و مرگ هزاران امریکایی روز به روز بیشتر در معرض انتقادات قرار می‌گیرد با پیچیدن نسخه عجیب تازه‌ای برای درمان کرونا بیش از پیش توجه جهانیان را به خود معطوف کرد و جامعه پزشکی را به واکنش واداشت.

دونالد ترامپ که پیش از این نیز استفاده از «هیدروکسی کلروکین» را برای درمان کرونا توصیه کرده‌بود، این بار پیشنهاد داد تا با تاباندن نور و گرما بر بدن بیماران کرونایى یا تزریق ماده ضدعفونى‌کننده آن‌ها را درمان کنند.

این اظهارات ترامپ با واکنش پزشکان مواجه شده‌است. دکتر «استفن هان» مدیر سازمان غذا و دارو دولت فدرال امریکا بلافاصله به حرف‌های ترامپ واکنش نشان داد و به مردم تأکید کرد از تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا خودداری کنند. دکتر «یوجین گو» هم که آزمایشگاهش در آزمایش‌های کروناویروس مشارکت دارد در توییتر نوشت: «ترامپ کاملاً اشتباه می‌کند و (حرف‌هایش) غیرمسئولانه است.» بنا به تأکید وی اگر از هریک از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید تا ویروس موجود در سلول‌هایتان را از بین ببرید، همراه با کروناویروس خواهید مرد.

دکتر وین گوپتا، پزشک ریه هم به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: «ایده تزریق یا خوردن هرگونه محصول تمیزکننده و ورود آن به بدن غیرمسئولانه و خطرناک است. این روشی رایج برای خودکشی است.» کاشف محمد که پزشکی از ویرجینیا است نیز در توییتری نوشت: «به عنوان یک پزشک نمی‌توانم توصیه کنم که ضدعفونی کننده‌ها را وارد ریه‌هایتان کنید یا از پرتو «یو وی» در داخل بدنتان برای درمان کووید ۱۹ استفاده کنید. از ترامپ مشاوره پزشکی نگیرید.»

جان بالمز، پزشک ریه نیز هشدار داد، حتی تنفس بخار ناشی از سفیدکننده نیز می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کند.

او به پایگاه خبری بلومبرگ گفت: «استنشاق سفیدکننده‌ها می‌تواند بدترین چیز برای ریه باشد. مجاری تنفسی و ریه‌ها حتی برای بودن در معرض بخارات ضدعفونی‌کننده‌ها ساخته نشده‌اند. این ایده کاملاً احمقانه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار