کد خبر: 998616
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
یکی از ادارات وابسته به وزارت امنیت داخلی آمریکا یادداشتی غیرطبقه‌بندی‌شده را منتشر کرد که می‌نویسد گروه‌های افراطی برتری‌طلب سفیدپوست گفته‌اند آن‌ها خود را نسبت به انتشار ویروس کرونا «متعهد» می‌دانند. این گروه‌ها جای نقاط ضعف ما را نشان داده‌اند که همانا سازمان‌های مجری قانون و اجتماعات اقلیت باشند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگر جهان را یک دبیرستان فرض کنیم، ایالات متحده آمریکا همان دختر آس مدرسه است: عده زیادی از آن نفرت دارند، عده انگشت شماری او را می‌پرستند و همه رفتار او را زیر نظر دارند. هیچ چیز او از قلم نمی‌افتد. واکنش این کشور به همه گیری کووید ۱۹ برای جهانیان انعکاس یافته و تمام جزئیات آن از نزدیک زیر نظر قرار گرفته است. هر گام اشتباه، هر خبط سیاسی و هر اظهار نظر همراه با انتشار اطلاعات نادرست در کنار رفتار‌هایی که نشان می‌دهند ایالت‌ها و دولت فدرال ما در ارتباط یا پیوستگی با هم نیستند، اطلاعات به شدت ارزشمندی را در اختیار جهان و به خصوص دشمنانمان می‌گذارد. زمانی که من به عنوان مامور مخفی سیا کار می‌کردم و در مرکز ضد تروریسم سازمان و به طور خاص گروه تسلیحات بیولوژیک مشغول کار بودم، کاملا اطلاع داشتم که دولت چه اطلاعاتی را برای تروریست‌هایی که وظیفه ردگیری آن‌ها بر عهده من بود انتشار می‌دهد. به منظور شناخت کامل این تروریست ها، باید کاملا می‌فهمیدم که آن‌ها چگونه و چرا به ایالات متحده و آمریکاییان به چشم دشمن نگاه می‌کردند. اطلاع دقیق من از طرز برداشت آن‌ها از نقاط ضعف ما، به من کمک می‌کرد تا طرح و نقشه‌های آن‌ها را برای کشتن تعداد زیادی از مردم با به کارگیری اقداماتی محدود و ساده نقش برآب کنم. در حالی که به دنبال خنثی کردن طرح‌های شیمیایی آن‌ها بودم، نه تنها باید دشمن را می‌شناختم، بلکه می‌فهمیدم که دشمن نیز چه شناختی از ما دارد.

وقتی این طرز فکر و روش شناسی را با واکنش پرزیدنت ترامپ نسبت به همه گیری کووید ۱۹ مقایسه می‌کنم، کشوری را می‌بینم که نه تنها در معرض خود ویروس قرار دارد، بلکه در معرض خطر حملاتی- به اشکال مختلف- از سوی دشمنانمان نیز قرار دارد. هر بار پیامی داده می‌شود که آشکارا اشتباه است - نظیر وقتی که پرزیدنت ترامپ گفت: «ما چیزی را که از چین می‌آید کاملا خنثی می‌کنیم» - اجازه می‌دهیم دشمنانمان بفهمند که این دولت طرح شفاف، فشرده و موثری را برای نحوه مدیریت یک بحران در دست ندارد، چرا که حتی وجود بحران را به رسمیت نشناخته است. وقتی اندرو کومو فرماندار نیویورک که در حال حاضر تعداد مبتلایان آن بیشتر از هر ایالت دیگری است (تا هنگام نگارش این مطلب ۱۶۰ هزار نفر) مرتبا در تلویزیون ملی ظاهر می‌شود و از دولت فدرال درخواست دستگاه تنفس مصنوعی می‌کند، دشمنانمان می‌فهمند که تک تک ایالت‌های این ایالات متحده حمایت و زیرساخت‌های لازم را از دولت فدرال دریافت نمی‌کنند؛ و نزاع بین ایالت‌ها بر سر دریافت تجهیزات پزشکی لازم، نشان از وضعیت متفرق و ناپیوسته این اتحادیه دارد. این وضعیت را با واکنش روسای جمهور پیشین به بحران‌های ملی زمان خود، برای مثال فرانکلین روزولت در برابر بحران بانکداری در سال ۱۹۳۳ و جرج دبلیو بوش بعد از حملات یازدهم سپتامبر مقایسه کنید. در هر یک از این موارد واکنش رئیس جمهور، اتحاد، وضوح و بسیج کلیت آمریکا را در قبال آن بحران به نمایش می‌گذاشت. دشمنان ما قدرت یک کشور را در اتحاد آن می‌بینند، کشوری با تمرکزی چشمگیر برای مصون نگه داشتن شهروندان خود.

ماه گذشته «فدرال پروتکتیو سرویس» یکی از ادارات وابسته به وزارت امنیت داخلی آمریکا یادداشتی غیرطبقه بندی شده را منتشر کرد که می‌گفت گروه‌های افراطی برتری طلب سفیدپوست گفته اند که آن‌ها خود را نسبت به انتشار ویروس کرونا «متعهد» می‌دانند. این گروه‌ها جای نقاط ضعف ما را نشان داده اند که همانا سازمان‌های مجری قانون و اجتماعات اقلیت باشند. ده روز بعد اداره خدمات سلامت و انسانی هدف یک حمله سایبری قرار گرفت. این مسئله گزارش نشد که این اداره در معرض خطر قرار گرفته است، اما چندین توئیت حاوی اطلاعات نادرست که به نظر می‌رسید از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها باشد به دنبال آن منتشر شد، در حالی که عملا هکر‌ها آن‌ها را انتشار داده بودند. در نتیجه این سخن مبتنی بر فرض نیست: دشمنان در مواجهه با هرج و مرج و سردرگمی فعلی که ایالات متحده از خود به نمایش گذاشته می‌کند، پیشاپیش بسیج نیرو‌های خود را شروع کرده اند.

بیماری کووید ۱۹ یک همه گیری جهانی است؛ این وضعیت به ما یادآور می‌شود که همه ما به یکدیگر مرتبط هستیم، که همگی شهروندان یک سیاره ایم. این مسئولیت بر عهده این کشور است - کشوری که بیشتر از همه زیر نظر قرار دارد - که مسئولانه، اخلاقی و خردمندانه عمل کند. تاکنون تنها چیزی که از خود نشان داده ایم این بوده که ما فاقد رهبری هستیم، فاقد وسایل یا تجهیزات هستیم و فاقد یک سیستم ارتباطی به هم پیوسته ایم.

اکنون بسیار حیاتی است که نقاط ضعفمان را پنهان نگه داریم، به تفاوت‌ها بین احزاب سیاسی و ایالت‌ها خاتمه دهیم و به عنوان ملت متحدی که می‌تواند با سرعت و به شیوه‌ای امن علیه دشمنان خود دست به کار شود کمر همت ببندیم. چرا که تا همه گیری بعدی، تا اقدام بیوتروریستی بعدی، تا هک سایبری خطرناک بعدی تنها یک کلیک راه است.

نویسنده: تریسی والدر (Tracy Walder) افسر عملیاتی پیشین مرکز ضد تروریسم سیا
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار