کد خبر: 998144
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
با هماهنگی امریکا و رژیم صهیونیستی عملیاتی می‌شود
اطلاعــاتی که ســـازمـــان آزادیبـخش فلسطین به دست آورده است، نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از بحران کرونا، تلاش می‌کند طرح‌های خود را برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌شود، از طریق توافق با امریکا عملیاتی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمود عباس در گفتگو با امیر قطر، امیر کویت، شاه سعودی، سلطان عمان و شاه بحرین، درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای تصویب قریب‌الوقوع طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار داده است. «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان هم با وزیر خارجه روسیه تلفنی درباره طرح شوم رژیم صهیونیستی گفتگو کرد و خواهان مداخله روسیه برای مقابله با آن شد. کمیته مشترک امریکا-اسرائیل از فوریه گذشته در راستای به رسمیت شناختن الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، روی تدوین نقشه‌های آن کار می‌کند و ظاهراً بحران در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی هم نتوانسته مانع از تکاپوی صهیونیست‌ها برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی شود. رونین پیرتس، مدیرکل دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که تل‌آویو و واشنگتن در آستانه دستیابی به توافق نهایی درباره نقشه مناطقی از کرانه باختری رود اردن هستند که بنابر برنامه، این اراضی به اسرائیل ملحق خواهد شد. یک تیم امریکایی نیز به ریاست دیوید فریدمن، سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی و وزیر گردشگری این رژیم در حال تکمیل و نهایی کردن این توافق هستند. دفتر ملی دفاع از سرزمین و مبارزه با شهرک‌سازی‌ها وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) دیروز در گزارش هفتگی خود درباره شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌ها به تلاش یک تیم امریکایی- اسرائیلی برای تدوین نقشه‌های مناطقی در کرانه باختری اشاره کرده است.

در این گزارش به نقل از عیر عمیم (انجمن حقوقی اسرائیل) آمده است: «تل‌آویو با حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا استفاده کرده و در میان بی‌توجهی منطقه و جهان به این مسئله، برای عملیات الحاق آماده می‌شود.» این سازمان غیرانتفاعی که با ساخت و ساز در سرزمین اشغالی مخالف است، سال ۲۰۱۶ نیز از صدور مجوز ساخت ۸۲ واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس به‌رغم درخواست‌های بین‌المللی برای توقف ساخت و ساز در اراضی اشغالی فلسطینیان خبر داده بود.

در بخشی از این گزارش به تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با داوود الحیانی، رئیس شورای شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری هم اشاره شده که در جریان این گفتگو نتانیاهو درباره حاکمیت صهیونیست‌ها بر دره اردن و شمال بحرالمیت و نیز پیوستن این منطقه به اراضی اشغالی طی چند ماه آتی متعهد شده است. به این موارد باید توافق تابستان گذشته حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و حزب آبی و سفید به ریاست بنی گانتس در خصوص حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این اراضی را هم اضافه کرد.

زمینه‌سازی برای اجرای معامله قرن
تداوم اجرای طرح‌های ساخت‌وساز صهیونیست‌ها در نقاط راهبردی کرانه باختری و قدس و توسعه شهرک‌ها با هدف ایجاد شرایطی جدید که تغییر آن در آینده دشوار خواهد بود، از دیگر برنامه‌هایی است که در دست پیگیری قرار دارد. بر اساس طرح معامله قرن، صهیونیست‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد از مساحت کرانه باختری که تمامی قدس شرقی را شامل می‌شود به سرزمین‌های تحت اشغال خود ضمیمه خواهند کرد، بنابراین برنامه اخیر نیز گامی در راستای عملیاتی کردن معامله قرن است. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین دیروز در جریان تماس تلفنی با یان اسلبورن، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه لوکزامبورگ ضمن تشکر از ادامه برنامه اروپا برای ارائه بسته حمایتی به فلسطین گفت: «صهیونیست‌های اشغالگر بدون هیچ مانعی به توسعه شهرک‌ها ادامه داده و تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به مسئله فلسطین و توقف شهرک‌سازی‌ها را نادیده می‌گیرند.» محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مداخله سریع این کشور برای جلوگیری از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به سرزمین اشغالی را خواستار شد. پیش‌تر هم اتحادیه عرب هشدار داده بود که رژیم صهیونیستی از بحران ویروس کرونا برای الحاق اراضی جدید در فلسطین و گسترش شهرک سازی سوءاستفاده می‌کند.

قوت گرفتن شکل‌گیری انتفاضه سوم
صهیونیست‌ها در حالی همچنان بر توسعه‌طلبی‌های خود تأکید دارند که تاکنون در دستیابی به توافقی برای تشکیل دولت ناکام مانده‌اند. آخرین تحولات برای تشکیل دولت حاکی از این است که رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی ضمن اینکه درخواست بنی گانتس برای تمدید دو هفته‌ای تشکیل کابینه را رد کرده، هشدار داده است که در صورتی که تا دوشنبه شب احزاب این رژیم بر سر تشکیل کابینه به توافق نرسند، او برای تشکیل کابینه به سراغ پارلمان می‌رود و مهلت تشکیل کابینه را تمدید نمی‌کند. در صورت ناتوانی نمایندگان برای تعیین مأمور تشکیل کابینه، راهی به جز رجوع به انتخابات پارلمانی جدید در رژیم صهیونیستی باقی نمی‌ماند و صهیونیست‌ها باید برای چهارمین بار انتخابات پارلمانی برگزار کنند.

در شرایط کنونی، برخی تحلیل‌ها، امکان شکل‌گیری انتفاضه سوم را رد نکرده‌اند. روزنامه صهیونیستی معاریو در مطلبی به قلم شالومو ماعوز با اشاره به امکانات بهداشتی که جوابگوی نیاز فلسطینیان نیست و تأکید بر این واقعیت که زندگی بسیاری از آنان که به صورت کار روزمزد اداره می‌شود، به مسئولان رژیم صهیونیستی هشدار داده است که پس از پایان کرونا، باید منتظر انتفاضه سوم فلسطینیان در کرانه باختری باشند. ماعوز، ارائه کمک‌های مالی فوری به تشکیلات خودگردان را عاملی دانسته که می‌تواند مانع از وقوع انتفاضه سوم شود. مطران عطاءالله حنا، سر اسقف مسیحیان ارتدوکس قدس اشغالی، رژیم صهیونیستی را به سوءاستفاده از ویروس کرونا برای پیشبرد سیاست‌های یهودی‌سازی در شهر قدس اشغالی متهم کرد و گفت: «ما از این نگرانیم که صهیونیست‌ها با اعلام وضعیت عدم تردد و سوءاستفاده از شرایط شیوع ویروس کرونا، از وضعیت موجود در جهت پیشبرد بیشتر پروژه‌های یهودی‌سازی و شهرک‌سازی در شهر قدس استفاده کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار