کد خبر: 997775
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
ویروس کرونا اقتصاد امریکا را به تب و لرز انداخته است، به طوری که به رغم کاهش نرخ بهره به محدوده صفر و تزریق ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور، بازار کار امریکا طی سه هفته اخیر، ۱۶ میلیون نفر از اشتغال خود را از دست داد و حالا فدرال رزرو از ترس آنکه گزارش‌های منفی بازار کار، بازار سهام این کشور را به سقوط بکشاند، از تهیه سرم ۳/ ۲ تریلیون دلاری جهت تزریق به اقتصاد لرزان امریکا خبر داده است، تا بدین واسطه بتواند ظهور علائم شدید کرونا بر اقتصاد اول دنیا را مخفی کند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگرچه پیش از این بانک مرکزی امریکا جهت مقابله با آثار منفی ویروس کرونا بر حوزه اقتصاد در اقدامی بی‌سابقه نرخ بهره را به محدوده صفر درصد کاهش داد و برآورد شد که ۷۰۰میلیارد دلار نقدینگی نیز به بازار این کشور تزریق شود، اما هیچ یک از این اقدامات مانع از ریزش نماگر‌های بازار کار امریکا نشد، به‌طوری که طی ۲۱ روز اخیر ۱۶ میلیون امریکایی شغل خود را از دست دادند و حال آنکه رئیس‌جمهور امریکا کاهش بیکاری را پیوسته یکی از دستاورد‌های دولت خود معرفی می‌کرد.

بسته جدید حمایتی
طی سه هفته اخیر ۱۰ درصد از شاغلان امریکایی معادل ۱۶ میلیون نفر شغل خود را از دست داده و تقاضای حمایت بیمه‌ای کرده‌اند، در همین راستا به دنبال گزارش‌های نا امیدکننده از بازار کار امریکا انتظار می‌رفت، روز پنج‌شنبه بازار بورس این کشور نیز با سقوط مواجه شود که فدرال رزرو به‌طور مجدد از تزریق ۳/ ۲ تریلیون دلار دیگر به اقتصاد امریکا خبر داد که این بمب نقدینگی درجا موجب رشد نرخ جهانی طلا به محدوده هزار و ۷۰۰ دلار در هر انس شد که این وضعیت نشان از رشد ریسک در اقتصاد جهانی و امریکا دارد.

همانطور که تاکنون دارویی برای مقابله با کرونا کشف نشده است، بسته‌های محرک اقتصادی امریکا نیز نتوانسته اقتصاد را از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا رهایی بخشد، به طوری که به رغم عملیاتی‌کردن چند بسته اقتصادی طی هفته‌های گذشته، اما ۱۶ میلیون امریکایی طی سه هفته اخیر بیکار شد و حالا فدرال رزرو از ترس اثر منفی گزارش بیکاری بر بازار سهام بسته ۳/ ۲ تریلیون دلاری دیگری را راهی اقتصاد کرد. براساس گزارش‌های موجود ظرف سه هفته اخیر بیش از ۱۶ میلیون امریکایی شغل خود را از دست داده و درخواست حمایت از بیمه‌ها داشته‌اند.
 

آخرین گزارش‌ها از بازار کار امریکا نشان می‌دهد که این کشور تقریباً ۱۵۰ میلیون شاغل ثبت شده در بازار کار خود داشته است که ظرف ۲۱ روز اخیر بیش از ۱۰درصد نیروی کار شغل خود را از دست داده است.

۶/۶ میلیون امریکایی این هفته بیکار شدند
وزارت کار امریکا عصر پنج‌شنبه گزارش داد، بیش از ۶/۶ میلیون امریکایی این هفته به علت تعطیلی کسب‌وکار ناشی از ویروس کرونا با از دست دادن شغل خود درخواست حمایت از بیکاری ثبت کرده‌اند. فدرال رزرو از بیم آنکه در اثر گزارش‌های ضعیف بخش اشتغال امریکا بازار‌های مالی این کشور فرو نریزد، ۳ /۲ تریلیون دلار دیگر به اقتصاد امریکا تزریق خواهد کرد.

فدرال‌رزرو اعلام کرد، در نظر دارد ۳/ ۲ تریلیون دلار دیگر به شرکت‌های امریکایی و همچنین دولت‌های بی‌پول فدرال تزریق کند. پس از اعلام این خبر سهام وال‌استریت برخلاف گذشته که تحت تأثیر گزارش ضعیف مشاغل با افت شدید مواجه می‌شد، جهش کردند. شاخص داوجونز ۵۰۰ واحد جهش کرد تا به سوی ثبت بزرگ‌ترین سود هفتگی خود از ۱۹۳۸ تاکنون پیش برود. در این بسته جدید فدرال رزرو وام‌هایی را برای خرده‌فروشان و مغازه‌داران در نظر گرفته و مشوق‌های دیگری (شامل خرید اوراق) هم برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده امریکا ارائه خواهد کرد.

در این بسته مشخص شده است که وام‌ها به شرکت‌های دارای تا ۱۰هزار کارمند و درآمد کمتر از ۵/ ۲ میلیارد دلار تخصیص خواهد یافت که این وام‌ها یک سال از بازپرداخت و سود معاف هستند.

در این بسته همچنین صندوقی برای حمایت از دستمزد کارگران در نظر گرفته است.

در پایان باید گفت: تقریباً در یک‌ماه گذشته امریکا سیاست نرخ بهره نزدیک به صفر درصد و تزریق ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد را عملیاتی کرده بود که حال بسته جدید ۳ /۲ تریلیون دلاری عملیاتی خواهد شد و حجم آخرین بسته به قدری است که برخی از تحلیلگران آن را به مثابه انفجار بمب نقدینگی در امریکا معرفی می‌کنند که در پنج‌شنبه خبر این محرک اقتصادی بیش از ۵۰ دلار نرخ جهانی طلا را افزایش داد، به‌طوری که نرخ فلز زرد به بیش از هزار و ۷۰۰ دلار در هر انس رسید.

قیمت جهانی طلا به محدوده ۱۷۰۰ دلار نزدیک شد
در جریان مبادلات روز پنج‌شنبه ۹ آوریل قیمت جهانی طلا با صعودی در حد ۵۰ دلار به محدوده هزار و ۷۰۰ دلار نزدیک شد. رئیس جهانی تجارت در بخش فلزات کیتکو گفت که طلا واکنش خود را نسبت به اقدامات محرک بانک‌های مرکزی و دولت‌ها آغاز کرده است.

به دنبال اعلام بسته محرک ۳ /۲ تریلیون دلاری بانک مرکزی امریکا، قیمت طلا روند صعودی خود را از سر گرفت و با افزایش ۲درصدی قیمت در یک روز، در محدوده هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس معامله شد، ولی در نهایت نرخ در محدوده هزار و ۶۸۵ دلار قرار گرفت. فدرال رزرو ایالات متحده، برای حمایت از اقتصاد لرزان این کشور پیوسته پول بیشتری را وارد سیستم مالی می‌کند، این در حالی است که تحلیلگران مشکل اقتصاد جهانی را عمیق‌تر آن چیزی عنوان می‌کنند که بسته‌های محرک پولی و مالی بتواند آن را حل کند.

رشد بهای طلا پیش از این از سوی تحلیلگران پیش‌بینی شده بود، زیرا این اعتقاد در بین کارشناسان اقتصادی وجود دارد که مقوله کرونا آثار شناخته‌شده و ناشناخته‌ای دارد که در گذر زمان مشخص و از این رو طلا همچنان پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران شناخته خواهد شد. 

گفتنی است بانک مرکزی ایالات متحده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تا ۳ /۲ تریلیون دلار وام برای تمام مشاغلی که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، تأمین خواهد کرد. 

در واکنش به آخرین اعلامیه بانک مرکزی امریکا، قیمت طلا افزایش یافته است. قیمت این فلز گران‌بها با بیش از ۲ درصد رشد در یک روز، بیش از هزار و ۷۲۲ دلار معامله شد. تحلیلگران کالا پیش از این اذعان داشتند که نتیجه سرازیرشدن نقدینگی از سوی دولت‌ها و بانک مرکزی به بازار‌های مالی، چیزی جز روند صعودی طلا نخواهد بود. یکی از تحلیلگران کیتکو اعلام کرد، این بسته محرک بانک مرکزی همانند یک بمب نقدینگی عمل خواهد کرد و روند افزایشی قیمت طلا ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر پیترهوگ، رئیس جهانی تجارت در بخش فلزات کیتکو گفت که طلا واکنش خود را نسبت به اقدامات محرک بانک‌های مرکزی و دولت‌ها را آغاز کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار