کد خبر: 995890
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
وزیر بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستورالعملی ۷بندی بر لزوم شناسایی سریع بیماران مبتلا به کرونا و تحت مراقبت قراردادن آنان تأکید کرد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شناسایی هزار و ۱۷۸مورد جدید ابتلا به کووید - ۱۹، تعداد مبتلایان به این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید که از این تعداد ۵ هزار و ۳۸۹ نفر بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و در میان بهبودیافتگان افراد سالمند و چند جانباز شیمیایی دیده می‌شود؛ افرادی که به لطف خدا و همراهی کادر درمان توانسته‌اند کرونا را شکست بدهند، اما کادر درمان‌خودشان باید در برابر کرونا مجهز شوند و به همین خاطر سعید نمکی، وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نامه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست کردند، ۲۵۰ میلیون یورو ارز برای درمان بیماران کرونایی، تهیه لباس، ماسک و تجهیزات بیمارستانی برای حدود ۲۰هزار تخت و پرسنل اختصاص یابد. وی همچنین در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستورالعملی هفت‌بندی، بر لزوم شناسایی سریع موارد مبتلا به کرونا و تحت مراقبت قراردادن آن‌ها تأکید کرد.

قهرمانان این روز‌های مردم کشورمان لباس سفید بر تن دارند. از پزشک و پرستار گرفته تا نیرو‌های خدماتی بیمارستان‌ها همه در جبهه مقابله با کرونا بسیج شده‌اند. در کنار این‌ها بسیج، سپاه و نیرو‌های جهادی هم با تمام توان به میدان آمده‌اند، اما با تمام این‌ها سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پیامی به مناسبت آغاز بهار و سال جدید از تلاش جهادگران بسیجی، متخصصان، پزشکان، پرستاران و همه سربازان خط مقدم جبهه سلامت در مبارزه با (ویروس کرونا) تقدیر و تشکر کرد.

۷ فرمان وزیر بهداشت برای شناسایی و درمان کرونایی‌ها
تلاش‌ها برای مدیریت و مقابله با انتشار کووید- ۱۹ همچنان ادامه دارد. در همین راستا وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای شناسایی سریع موارد ابتلا به بیماری کروناویروس دستور داد. نمکی در این نامه ضمن قدردانی از اظهارنظر و ابراز محبت رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: «در این زمینه نخست باید موارد مبتلا را سریعاً شناسایی و از گردونه آلودگی خارج و تحت نظر قرار دهیم. در درجه دوم باید با استفاده از ظرفیت خارج بیمارستانی، قرنطینه خانگی و فضا‌های بینابینی که فراهم کرده‌ایم، بار سنگین بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی را کاهش دهیم.»

وی با تأکید بر شناسایی افراد در معرض خطر که به‌دلیل تماس با افراد مبتلا امکان بروز علائم بیماری را در روز‌های آتی دارند، افزود: «این افراد سریعاً باید تحت مراقبت و پیگیری و ایزولاسیون قرار دهیم.»

بنا به تأکید وزیر بهداشت همچنین باید از اختلاط و امتزاج جمعیتی با شناسایی فضا‌های احتمالی در استان‌ها به‌شدت جلوگیری و مراقبت کرد تا بار جدیدی بر نظام ارائه خدمات به‌دلیل توسعه اپیدمی تحمیل نگردد.

نمکی تصریح کرد: «جهت انتقال آموزش‌ها به گروه‌های هدف از تمامی امکانات و شیوه‌ها به خصوص بهره‌گیری از ظرفیت صدا‌و‌سیمای استانی دریغ نورزیم. علاوه بر این در ایجاد اکیپ‌های غربالگری از خروجی شهر‌هایی که اعلام شده با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و نصب تابلو‌های هشدار در مسیر عبور و مرور مسافرین احتمالی و توزیع مطالب آموزشی به نحو مؤثر عمل کنیم.»

وی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه مردم کشورمان به هشدار‌های ماندن در خانه و پرهیز از سفر توجه کنند، تصریح کرد: «مع‌الوصف، آمادگی کامل جهت پذیرش موارد مبتلا و مراقبت از آنان را در استان فراهم کنیم.»

درخواست ۲۵۰ میلیون یورویی برای مقابله با کرونا
نمکی همچنین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: «همانگونه که در هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در محضر حضرتعالی به استحضار رسید، امسال به‌رغم فشار ناشی از سیلاب‌های بهار، ۵/ ۳ میلیون نفر زائران اربعین و آنفلوآنزای پاییزه H۱N۱ با صرفه جویی ۶۰۰ میلیون یورویی، قسمت عمده دارو‌های درمان کرونا را نیز به محض خبر یافتن از تأثیر نسبی آن در کشور چین از یک ماه قبل با همان سهمیه ارزی قبلی وارد کشور کردیم و در حال حاضر مصرف می‌شود، مع‌الوصف جهت استمرار درمان بیماران جدید از یکسو، تهیه لباس، ماسک و تجهیزات بیمارستانی برای حدود ۲۰ هزار تخت و پرسنلی که آماده کرده‌ایم نیاز فوری به ۲۵۰ میلیون یورو ارز داریم.»

در تهران تعداد بیماران همچنان صعودی است
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم درباره وضعیت شیوع کرونا در پایتخت گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر هنوز در تهران سیر کاهنده وجود ندارد و میزان مراجعات کماکان تصاعدی است. حتی ممکن است موارد جدید ما شامل بیماران بدحال‌تری بشوند.»

وی با بیان اینکه انتشار خبر‌هایی مبنی بر پایان یافتن ویروس با آغاز فصل گرما می‌تواند آثار خطرناکی بر سلامت جامعه داشته باشد، گفت: «این گونه باور‌ها باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و با توجه به نوپدیدبودن این ویروس هنوز مطالعات کافی روی آن انجام نشده و رفتار ویروس در فصل بهار قابل پیش‌بینی نیست.»

زالی با اشاره به شیوع این ویروس در استرالیا اظهار کرد: «با توجه به اینکه این ویروس در نیم‌کره‌جنوبی نیز باعث مرگ تعدادی از افراد شده است و در فروردین ماه اقلیم کشور ما نیز شبیه به اقلیم فعلی نیم‌کره جنوبی می‌شود، می‌توان احتمال ادامه چرخه زیستی ویروس در آن زمان را نیز داد.»

به گفته وی در چین نیز حدود ۹۰روز طول کشید تا به رغم همه مراقبت‌ها این اپیدمی از بین برود. همچنین این ویروس به طور طبیعی حذف نشد بلکه با انجام مداخلات حذف شد. در سنگاپور و ژاپن نیز چرخه زیستی ویروس به‌طور طبیعی به پایان نرسید بلکه با انجام مداخلات ادامه نیافت.

هشـدار دربـاره مصـرف دارو‌های ضدالتهاب
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اثر نامطلوب دارو‌های ضدالتهابی روی سیستم ایمنی بدن، نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند پروفن و ژلوفن برای کاهش علائمی همچون سردرد و بدن درد افراد مشکوک به کرونا هشدار داد. به گفته وی ثابت شده که تمامی دارو‌های ضدالتهابی اثر نامطلوبی روی وضعیت ایمنی بدن دارند. زالی با تأکید بر اینکه تنها داروی مجاز برای افرادی که تب یا درد عضلانی دارند استامینوفن ساده است، افزود: «مصرف کورتن می‌تواند مرگ و میر افراد مبتلا به کووید - ۱۹ را به شدت بالا ببرد، بنابراین مصرف هرگونه کورتن و اصطلاحاً داروی استروییدی برای این بیماری ممنوع است.»

نگرانی از شیوع کرونا در مناطق فقیرنشین
کرونا هر قدر هم دموکرات باشد، انگار بیشتر به سراغ فقرا می‌رود. ایرج حریرچی، نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا با بیان اینکه در برخی از شهر‌های کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که عمدتا افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، گفت: «بر همین‌اساس علاوه بر بسته‌های کمکی که دولت برای این اقشار در نظر گرفته است، خیرین هم می‌توانند در این حوزه ورود کنند.»

بنا به تأکید وی در این مناطق عمدتاً تعداد خانه‌ها نیز تراکم بالاتری دارد و در محیط این‌گونه مناطق هم مردم در نانوایی‌ها و محل با تراکم بیشتری حضور دارند و همین آن‌ها را بیشتر در معرض انتشار کرونا قرار می‌دهد.

از نگاه حریرچی این موضوع نشان می‌دهد، اقدامات باید بر این نوع محلاتی که تراکم بیشتری دارند، متمرکز شود؛ اقداماتی که در حال انجام است. از طرفی باید توجه کرد که این افراد و سطوح اجتماعی معمولا در خانه هم امکان ایزولاسیون و جداسازی ندارند و ممکن است خانواده خودشان را هم به کرونا مبتلا کنند.

وی ادامه داد: «بر همین اساس مراکز مراقبت‌های تنفسی و نقاهتگاه‌هایی ایجاد شده تا برای کسانی که لازم نیست خدمات بیمارستانی دریافت کنند، اما باید از سایر اعضای خانواده جدا شوند و امکان جداسازی در منزل هم برایشان وجود ندارد، در این مراکز نگهداری شوند.»

آقای معاون با اشاره به بسته‌های کمکی دولت برای این افراد از خیران خواست تا برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در برابر ابتلا به ویروس کرونا وارد میدان شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار