کد خبر: 994757
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
رونمایی از قرارداد ۸ میلیون یورویی سرمربی بلژیکی
پرونده قرارداد ۸ میلیون یورویی مارک ویلموتس روی میز نهاد‌های نظارتی و قضایی قرار گرفته است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: حتی اگر ویروس کرونا خیلی‌ها را خانه‌نشین و مسابقات لیگ و ملی را تعطیل کرده باشد، روز‌های خبرساز و پرحاشیه فوتبال ایران تمامی ندارد، مانند این روز‌ها که با افشای برخی دیگر از بند‌های قرارداد جنجالی ویلموتس توسط یکی از نمایندگان مجلس، بار دیگر پرونده جنجالی این مربی بلژیکی باز شده است. پرونده‌ای که این روز‌ها با شکایت ویلموتس در فیفا در حال پیگیری است و به نظر می‌رسد پس از حکم‌های فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی که در روز‌های اخیر حسابی خبرساز شده در آینده نزدیک باید در انتظار حکم فدراسیون جهانی فوتبال درباره این پرونده باشیم. حکمی که پیش‌بینی می‌شود یک غرامت سنگین را حواله فوتبال کشورمان کند.

کاش از قرارداد کی‌روش درس نمی‌گرفتند
«با درس گرفتن از قرارداد کی‌روش و نواقصی که وجود داشت، بهترین قرارداد ممکن را با ویلموتس بسته‌ایم تا مشکلات گذشته تکرار نشود»، این ادعای مهدی تاج پس از انتخاب مرد بلژیکی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال در بهار امسال بود. این ادعا، اما خیلی زود رنگ باخت و با جدایی ویلموتس در آبان ماه امسال مشخص شد که فدراسیون فوتبال یکی از بدترین و پرحاشیه‌ترین قرارداد‌ها را با مربی بلژیکی بسته است، قراردادی که خیلی‌ها به آن لقب ترکمانچای دادند. ویلموتس در حالی آبان‌ماه گذشته پس از باخت به عراق از فوتبال ایران خداحافظی زودهنگامی داشت که تنها برای شش ماه که از این زمان فقط یک ماه آن را در ایران حضور داشت، مبلغ ۲ میلیون یورو که بخش زیادی از قرارداد یک سالش بود را قبل از بازی با عراق دریافت کرد.

با وجود دریافت چنین مبلغ هنگفتی ویلموتس دیگر به تهران نیامد و در ادامه، قراردادش با ایران تنها شش ماه پس از آغاز همکاری فسخ شد تا این مربی که با وعده جوانگرایی مهدی تاج به نیمکت ایران رسیده بود با کارنامه‌ای ضعیف که حاصل آن دو باخت متوالی و به خطر افتادن صعود ایران به جام جهانی است، کشورمان را ترک کند.

قرارداد ۸ میلیون یورویی ویلموتس
فسخ قرارداد با ویلموتس در شرایطی بود که پرداخت ۲ میلیون یورو به این مربی ابتدا توسط مسئولان فدراسیون فوتبال تکذیب شد. با این حال در ادامه با افشاگری‌هایی که توسط یکی از نمایندگان مجلس صورت گرفت، مشخص شد که مهدی تاج با کمک وزارت ورزش، مبلغ ۲ میلیون یورو را از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به نام شستا که به جامعه کارگری ایران تعلق دارد، قبل از بازی با عراق به ویلموتس به صورت نقد پرداخت کرده است. این مسئله همان روز‌ها با واکنش انتقادآمیز خیلی‌ها روبه‌رو شد که چرا باید پول سرمربی بلژیکی از جیب کارگران پرداخت شود!

دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون ورزش بخش‌های دیگری از قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس را افشا کرد و از قرارداد سه ساله این مربی به ارزش ۸ میلیون یورو با تیم ملی فوتبال کشورمان پرده برداشت: «رقم این قرارداد در سال اول معادل ۳ میلیون یورو، در سال دوم معادل ۵/ ۲ و در سال سوم نیز معادل ۵/۲ میلیون یورو منعقد شده است که از این رقم تاکنون معادل ۲ میلیون یورو به صورت نقد و چمدانی و از مسیر دوبی به این مربی پرداخت شده است.»

به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی قرارداد ۸ میلیون یورویی ویلموتس در شرایطی است که این مربی در آخرین قراردادش پیش از آمدن به ایران سالانه ۶۰۰ هزار یورو با تیم ملی ساحل عاج قرارداد داشته است، اما با وجود عملکرد ضعیف در این کشور آفریقایی در ادامه در ایران قراردادی چند برابر قیمت واقعی‌اش با او بسته می‌شود. مسئله‌ای که گفته می‌شود زیر ذره‌بین نهاد‌های نظارتی قرار گرفته و علاوه بر موضوع پرداخت ۲ میلیون یورویی از جیب کارگران، مبلغ پنج برابری قرارداد ویلموتس نسبت به آخرین قراردادش هم از دیگر مسائلی است که نهاد‌های قضایی به آن ورود کرده‌اند.

ویلموتس ۱۰۰ میلیارد غرامت می‌خواهد
علاوه بر رقم قرارداد ویلموتس و همچنین پرداخت ۲ میلیون یورو به این مربی، موضوع دیگر شکایت این مربی به فیفا برای دریافت غرامت ۶ میلیون یورویی است. در حالی مسئولان فدراسیون فوتبال مدعی هستند که ویلموتس با توجه به دریافت ۲ میلیون یورو باید مبلغی را هم برگرداند که این مربی بلژیکی در شکایتی که از فدراسیون فوتبال در فیفا تنظیم کرده، خواهان پرداخت باقی مانده مبلغ قرارداد سه ساله‌اش به مبلغ ۶ میلیون یورو، یعنی مبلغی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. قاضی‌زاده‌هاشمی در برنامه فوتبال درباره گاف فدراسیون فوتبال در قرارداد با ویلموتس که منجر به ادعای او برای دریافت غرامت ۶ میلیون یورویی شده است، اینطور توضیح داد: «مارک ویلموتس معتقد است سرمربی رسمی تیم ملی فوتبال ایران بوده و فسخ قرارداد با وی صورت نگرفته و در همین برهه زمانی فدراسیون فوتبال ایران اقدام به جذب سرمربی دیگری کرده است. این سرمربی بلژیکی با استناد به همین مسئله نسبت به اخذ غرامت ۶ میلیون یورویی‌اش از فدراسیون فوتبال که تا زمان اتمام قرارداد بوده اقدام کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار