کد خبر: 994696
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
ویروس کرونا اولین‌بار در اواخر سال گذشته میلادی در استان ووهان چین شناسایی شد و از آن زمان به بیش از ۹۰ کشور دنیا راه یافته است. در‌حالی‌که روند ابتلا به این بیماری در چین کند شده است، نگرانی‌هایی در مورد عدم آمادگی سایر کشور‌ها وجود دارد. بیش از ۲۵ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۵۰۳ نفر در خارج از چین جان خود را از دست داده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حدود ۶/ ۶۱ درصد از شرکت‌هایی که بیشترین ضربه را در چین از گسترش ویروس کرونا خورده‌اند، فعالیت خود را از هشتم ماه مارس آغاز کرده‌اند، ولی گسترش سریع این ویروس در سراسر جهان احتمالاً چالشی برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی این کشور خواهد بود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، فعالیت‌های تجاری و مسافرتی چین به تدریج افزایش می‌یابد، ولی گسترش سریع ویروس کرونا در سراسر جهان احتمالاً چالشی برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی این کشور خواهد بود.
شرکت خدمات مالی نامورای ژاپن در یک گزارش تحقیقاتی در روز دوشنبه تخمین زد حدود ۶/ ۶۱ درصد از شرکت‌هایی که بیشترین ضربه را در چین از گسترش این ویروس خورده‌اند، فعالیت خود را از هشتم ماه مارس آغاز کرده‌اند.
چین در روز دوشنبه گزارش داد دو روز است هیچ مورد جدیدی از ابتلا به این ویروس در خارج از استان هبئی نداشته که توسط خود چینی‌ها در داخل منتقل شده باشد، ولی مقامات چین نگران خطر بازدید‌کنندگان خارجی و چینی‌هایی هستند که از مناطق پر خطر بازمی‌گردند.

ویروس کرونا اولین‌بار در اواخر سال گذشته میلادی در استان ووهان چین شناسایی شد و از آن زمان به بیش از ۹۰ کشور دنیا راه یافته است. در‌حالی‌که روند ابتلا به این بیماری در چین کند شده است، نگرانی‌هایی در مورد عدم آمادگی سایر کشور‌ها وجود دارد. بیش از ۲۵ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۵۰۳ نفر در خارج از چین جان خود را از دست داده‌اند.
۲۲ درصد واردات دریایی و ۳۳ درصد ظرفیت کشتی‌سازی در دنیا در اختیار چین است. بنادر اصلی چین شاهد انباشته شدن کشتی‌ها و کالا‌ها هستند، چون کارگران چینی نتوانسته‌اند به خاطر محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا بر سر کار خود حاضر شوند.

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور‌های کره‌جنوبی و ژاپن که همسایه چین هستند، شهر‌های بندری چین محموله‌ها و کشتی‌های رسیده به پکن را ۱۴ روز قرنطینه می‌کنند. با تسهیل محدودیت رفت‌و‌آمد در چین، وزیر حمل‌و‌نقل این کشور در یک کنفرانس خبری اعلام کرد انتظار می‌رود کارگران مهاجر چینی از اوایل آوریل بر سر کار‌های خود باز‌گردند.
اطلاعات این وزارتخانه نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در چین پس از تعطیلات سال نو بر سر کار‌های خود بازگشته‌اند. میانگین تعداد روزانه مسافران در مترو‌های سراسر چین هفته گذشته به ۱۵ میلیون نفر رسید که ۵/۴۶ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت، ولی این مقدار یک چهارم تعداد مسافران مترو قبل از شیوع ویروس کرونا است. جریان روزانه رفت و آمد مردم در پکن، پایتخت چین، تنها ۱۵ درصد سطح قبل از تعطیلات است.
شهر‌های شرقی و جنوبی چین که قطب تولید کارخانه‌ای این کشور در وسایل الکترونیکی، ماشین‌آلات و منسوجات هستند، رشد بیشتری نسبت به مناطق مرکزی این کشور مثل هنان و هبئی داشته‌اند.

سقوط ۵ هزار میلیارد دلاری ارزش سهام در امریکا از ترس کرونا و افت قیمت نفت
همچنین ترس از انتشار سریع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد جهان و سقوط قیمت نفت بیش از ۵تریلیون دلار از ارزش بازار اس‌پی۵۰۰ در هفته‌های اخیر کم کرده است.
به گزارش رویترز، شاخص سهام امریکا ۶/ ۷ درصد در روز دوشنبه پایین آمد که بیشترین کاهش از ۲۰۱۱ تاکنون بود و باعث توقف موقتی تجارت شد. این اتفاق پس از آن افتاد که عربستان و روسیه یک جنگ قیمت به‌راه انداختند و کل بازار‌های نفت جهان را با عرضه مازاد نفت تهدید کردند. قیمت نفت ۲۰ درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش روزانه از جنگ خلیج‌فارس در ۱۹۹۱ بوده است.
جنگ قیمت زمانی به‌راه افتاد که کشور‌های بزرگ تولیدکننده نفت دنیا نتوانستند به توافقی برای کاهش تولید نفت و جبران کاهش تقاضا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا برسند.

کریس زاکارلی، سرمایه‌گذار ارشد امریکایی گفت: «این یک طوفان تمام‌عیار است. بی‌ثباتی‌های زیادی در مورد گسترش ویروس کرونا در امریکا وجود دارد و حالا قیمت پایین نفت هم به آن اضافه شده است. مسئله سوم بی‌ثباتی مالی است». در بازار سهام نیویورک، تعداد سهام‌هایی که به پایین‌ترین حد خود طی ۵۲ هفته گذشته رسیده‌اند در روز دوشنبه به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ رسید که بیشترین تعداد از ۲۰۰۸ تا کنون است
شاخص سهام اس‌پی ۵۰۰ بیش از ۵ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است. ارزش کل ۱۰ شرکت بزرگ اس‌پی ۵۰۰ از نظر سرمایه بازار، بیش از ۴ /۱ تریلیون دلار کم شده است. ارزش سهام مایکروسافت ۲۵۰ میلیارد دلار از نوزدهم فوریه پایین آمده که بیشتر از سایر شرکت‌های امریکاست. شرکت‌های اپل و آلفابت هرکدام ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داده‌اند. سرمایه شرکت آمازون ۱۷۰ میلیارد دلار کم شده است.
به این ترتیب، شاخص انرژی امریکا ۵۰ درصد نسبت به اوج ۵۲ هفته آن پایین آمده و عملکرد بدتری نسبت به سایر بخش‌ها داشته است. سود ۱۰ ساله خزانه‌داری امریکا یکبار دیگر در روز دوشنبه به پایین‌ترین حد خود رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار