کد خبر: 994578
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲
یک افغانستان، ۲ تحلیف، ۲ رئیس جمهور
بن‌بست در مذاکرات برای حل و فصل اختلافات میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باعث شد روز دوشنبه، اشرف غنی و عبدالله عبدالله در دو مراسم جداگانه به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کنند. این اقدام با توجه به اینکه رئیس‌جمهور افغانستان باید بعداً با طالبان وارد مذاکره شود، عملاً آینده توافق میان طالبان و امریکا را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و کار به جایی رسیده که طالبان رسماً از طرفین خواسته تمرکز خود را بر تحقق صلح قرار دهند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ششم مهرماه ۱۳۹۸ برگزار و نتایج آن ۲۹ بهمن یعنی حدود پنج ماه بعد اعلام شد. با این حال روز دو شنبه و با گذشت سه هفته پس از اینکه کمیسیون انتخابات افغانستان، اشرف غنی را رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرد، مراسم تحلیف وی در کاخ ارگ پس از تعویق چند ساعته و با حضور شماری از مقامات از جمله اسکات میلر، فرمانده ارشد نیرو‌های امریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان برگزار شد. اشرف غنی در این مراسم گفت: «امروز حکومت انتخابی برآمده از قانون، حکومت تمام مردم افغانستان خواهد بود و دولت جدید افغانستان تنها در انحصار تیم دولت‌ساز نبوده بلکه همه مردم و احزاب در آن نقش خواهند داشت. ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم که مردم افغانستان از صلح لذت ببرند.»‌وی تصریح کرد: «هیئت مذاکره‌کننده تا فردا نهایی می‌شود. این تیم مذاکره‌کننده پس از مشورت‌های گسترده نهایی شده و نمایندگان اقشار مختلف مردم در آن در نظر گرفته شده‌اند. به زودی دستوری در مورد آزادی زندانیان طالبان از زندان صادر خواهد شد.»

عبدالله کوتاه نیامد
از طرفی به دنبال بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای قانع کردن عبدالله عبدالله رقیب غنی برای پذیرفتن نتیجه انتخابات، وی نیز در مراسمی در کاخ سپیدار به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد. عبدالله که ریاست اجرایی دولت افغانستان را بر عهده دارد و از حمایت بزرگان جهادی افغانستان برخوردار است، پیش‌تر به حکم کمیسیون انتخابات اعتراض کرده و گفته بود که این حکم را به دلیل تخلفات و تقلب نمی‌پذیرد. وی در عین حال خاطرنشان کرده بود که چنانچه غنی مراسم تحلیف را به تعویق بیندازد، او هم تا روشن شدن نتیجه انتخابات صبر خواهد کرد. عبدالله در مراسم تحلیف خود سخنرانی کرد و گفت: «اگر در انتخابات ۲۰۱۴ تن به مصلحت نمی‌دادیم کشور به بحران می‌رفت. اما امسال مسئله کاملاً فرق می‌کند. اگر تن به نتیجه تقلب می‌دادیم، فاتحه دموکراسی خوانده می‌شد. ما در نقطه عطف تاریخ افغانستان قرار داریم، در زمان انتخابات به مردم تعهد داده بودیم که حکومت برآمده از تقلب را نمی‌پذیریم و به این تعهد خود پایبند هستیم. منشور تیم ثبات و همگرایی دارای ۱۳ بخش است که مطابق آن امروز کار دولت فراگیر آغاز می‌شود.»

عبدالله تأکید کرد: در مذاکرات از ارزش‌های جمهوری اسلامی دفاع خواهیم کرد. هیچ پیش‌شرطی برای صلح نداریم. از طالبان می‌خواهیم که به خواست صلح‌طلبانه مردم احترام بگذارند و خود را برای مذاکره آماده کنند. نخستین وظیفه دولت ما تعیین هیئت مذاکره‌کننده صلح با طالبان است. دولت ما دولت مصالحه ملی است.»

مراسم تحلیف عبدالله روز گذشته در شرایطی برگزار شد که وی پیش‌تر و به موازات مذاکرات برای حل بحران تأکید کرده بود که از دید وی تنها راه برون رفت از شرایط موجود، باطل کردن آرای جعلی است و وی دیگر مصالحه نخواهد کرد. او در توئیتی نوشت: «هیچ‌کس نباید تعهد ما برای دموکراسی واقعی و عزم ما برای برپایی حکومت قانون را دست‌کم بگیرد. سابقه ازخودگذشتگی و مصالح ما نباید بهانه‌ای به دست کسی بدهد که هر چیزی را بدون، چون و چرا قبول کنیم. باطل کردن تمام آرای جعلی راه برون‌رفت از بحران است.» همزمان با تحلیف غنی و عبدالله، معاونان آن‌ها هم سوگند یاد کردند. همچنین فضل‌احمد معنوی، عضو ستاد ثبات و همگرایی پیش از این با اشاره به مذاکرات و تلاش‌ها برای جلوگیری از دو مراسم تحلیف گفته بود که همانطور که تیم ثبات وعده داده بود که از یک یک آرای مردم دفاع خواهد کرد، این بار هم به کسی اجازه نخواهد داد در افغانستان علیه حاکمیت کودتا کند.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف غنی و عبدالله صدای چند انفجار ناشی از برخورد خمپاره‌ای به یک خودرو در ارگ و نیز چند انفجار در نزدیکی کاخ سپیدار به وقوع پیوست. به منظور مصالحه میان غنی و عبدالله، ارگ پیشنهاد سهم ۴۰ درصدی کابینه و ریاست شورای عالی صلح را به عبدالله داده بود، اما وی علاوه بر ابطال نتیجه انتخابات، خواستار سهم ۶۰ درصدی کابینه و ادامه کار حکومت وحدت ملی شده بود.

به جای ۲ مراسم تحلیف، روی صلح تمرکز کنید
طالبان که به تازگی با امریکایی‌ها توافق صلح امضا کرده، تحولات اخیر را زیر ذره‌بین قرار داده است، چرا که هر فردی که رئیس‌جمهور افغانستان شود، بعداً باید با آن‌ها در قالب مذاکرات بین‌الافغانی وارد مذاکره شود. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی قطر، وضعیت موجود را نشانه‌ای نه‌چندان مطلوب در چشم‌انداز صلح افغانستان دانسته است. وی در گفتگو با «مهر» گفت که در صورت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در مورد حکومت اسلامی آینده و توقف کامل جنگ بحث خواهد شد. شاهین همچنین در مورد نقش ایران در چگونگی شکل‌گیری صلح دائمی در افغانستان گفت: «این یک حقیقت است که ما با کشور‌های جهان و کشور‌های همسایه روابط سیاسی داریم و در مورد صلح با آنان تبادل نظر می‌کنیم و این یک نیاز است و به سود کشورماست.»

همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این باره به خبرگزاری رویترز گفته بود: ما فکر نمی‌کنیم که آن‌ها بتوانند برای گفتگو‌های بین‌الافغانی در ۱۰ مارس آماده شوند، چون اختلاف‌نظر‌ها بین سیاسیون حتی منجر به برگزاری دو مراسم تحلیف شده است. به‌جای مراسم تحلیف، ما از آن‌ها می‌خواهیم روی گفتگو‌های بین‌الافغانی تمرکز کنند، ما از آن‌ها می‌خواهیم اختلافات داخلی را ر‌ها و با توقف مراسم تحلیف برای صلح کار کنند. وی افزود که هیچ اقدام عملی در خصوص آزادی زندانیان طالبان صورت نگرفته است، اما مقامات زندان‌های دولت افغانستان و طالبان در روز شنبه و یک شنبه با یکدیگر دیدار کردند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
ببین در افغانستان کار بکجا کشیده که یک گروه خونریز اسلامی این دو متقلب را به سازش دعوت میکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار