مجلس یازدهم و انتظارات ملی
کد خبر: 992767
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004AGN
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
عباس حاجی نجاری
مردم ایران با حضور پرشکوه خود در پای صندوق‌های رأی در دوم اسفندماه برای انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم، در عین خنثی‌سازی جنگ روانی و همه‌جانبه دشمن که با همکاری گروهک‌های ضدانقلاب و طیفی از فعالان سیاسی داخلی که باهدف کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رأی طراحی و به اجرا درآمده بود، بر خواست دیرینه خود برای تشکیل مجلسی در تراز انقلاب اسلامی که علاوه بر انجام وظایف قانونی خود بتواند ضمن کاهش مسائل مشکلاتشان، مقوم کارآمدی نظام اسلامی نیز باشد تأکید کردند.

اگرچه از همین آغاز و در شرایطی که هنوز شمارش آرا کامل نشده، اما ترکیب آرای نمایندگان مجلس نویدبخش اعتماد مردم به لیست نیرو‌های انقلابی بود، توپخانه جریان رسانه‌ای دشمن و مخالفان داخلی آتش تهیه خود را روی مجلس یازدهم سرازیر کرده و با تحلیل‌های اختلاف انگیزانه ضمن زیر سؤال بردن مشارکت مردم، حتی برای اختلاف نمایندگان بر سر انتخاب رئیس مجلس هم جریان سازی کرده است، اما به‌رغم کاهش مشارکت مردم در این انتخابات که علل و عوامل آن فرصتی دیگر را می‌طلبد، فرصت‌های پیش روی مجلس یازدهم نویدبخش تحول در نظام قانون‌گذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است که در زمره اولین وظایف یک مجلس توانمند است. بدیهی است که در شرایط تهدید همه‌جانبه دشمن، مجلس تراز انقلاب اسلامی، باید پایگاه مستحکم انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در اوضاع فعلی باشد. مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش بار‌ها براین تأکید نموده‌اند ایشان در ۶/۳/۷۹ در این زمینه می‌فرمایند: «مهم‌ترین سخن آن است که مجلس شورای اسلامی، رکن مهم نظام اسلامی و انقلابی است و باید پایگاه مستحکم اسلام و انقلاب باشد. چنین بوده و به تأیید الهی چنین نیز خواهد بود... دفاع قاطع و آشکار نمایندگان از انقلاب و نظام اسلامی و راه روشن و ماندگار امام عظیم‌الشأن و تبری از بلندگو‌هایی که با تکرار شعار ارتجاعی «جدایی دین از سیاست» در اندیشه حذف جهاد خونین بیست‌وچندساله ملت ایران برای استقرار نظام مترقی جمهوری اسلامی‌اند، تلاش پرهزینه دشمن را بیهوده خواهد ساخت. این، کمترین انتظار ملت انقلابی و مسلمان از نمایندگان مجلسی است که با خون شهیدان و مجاهدت ایثارگران پدید آمده و برقرار مانده است.»

روحیه انقلابی و عمل جهادی یکی دیگر از رسالت‌های مجلس شورای اسلامی که رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بدان اشاره‌کرده‌اند. منشأ بسیاری از آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر کشور متحمل آن شده است عدم درک صحیح و توجه برخی از نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان کشور، به آن است در گام دوم انقلاب، مجلس شورای اسلامی به سبب رسالت‌های خطیر قانونی‌اش، باید پرچم‌دار بسط نظریه نظام انقلابی باشد تا زمینه را برای ترویج نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی را فراهم کند.

مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب قوانین، اهتمام بر انتخاب وزرای کارآمد و نظارت بر حسن اجرای امور و... پیشگام در تشکیل دولت اسلامی باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات گذشته خود فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی را در پنج مورد ترسیم کرده‌اند؛ الف: پیروزی انقلاب اسلامی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تحقق یافت. ب: تشکیل نظام اسلامی در سال‌های اولیه انقلاب که با هدایت حضرت امام (ره) و اهتمام نیرو‌های انقلابی ارکان آن تشکیل شد ج: تشکیل دولت اسلامی که به‌رغم تلاش‌های گذشته، هنوز آن دولت تراز شکل نگرفته است د: تشکیل کشور اسلامی و یا جامعه اسلامی ه: تشکیل دنیای اسلام (تمدن اسلامی). که گام‌های چهارم و پنجم هم به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در چهار دهه گذشته و توفیقاتی که نظام اسلامی در تشکیل کشور اسلامی و تحقق تمدن اسلامی داشته، اما به دلیل کاستی در تحقق دولت اسلامی گام‌های بعدی نیز تحقق‌نیافته، بنابراین تشکیل مجلس تراز که خود بخشی از دولت اسلامی است، می‌تواند گام‌های بعدی را نیز محقق کند. دولتی که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آن داشت تأمین کند، دولتى کارآمد که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه خواری نباشد، کم‏کارى نباشد، بى‏اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافی گری نباشد، حیف‌ومیل بیت‏المال نباشد، نماد سبک زندگی اسلامی بوده، اقتصاد مقاومت را محقق کرده، استقلال و عزت اسلامی را پاس داشته، در مقابل زورگویی‌های قدرتمندان جهانی ایستادگی کرده و آزادی‌های قانونی مردم را نیز تأمین و تحقق نیاز‌های مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تسهیل کند.

در زمینه نقش و اهمیت مجلس شورای اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس، در روز ۳۰ خرداد سال ۹۷ می‌فرمایند: مجلس باید مظهر عزت ملّی و مظهر اقتدار و استحکام نظام باشد؛ مجلس این است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه مجلس، منتخب عموم مردم کشور درجا‌های مختلف است که با یک انگیزه‌ای آمده‌اند این شخص را -این برادر را، این خواهر را- انتخاب کرده‌اند؛ و امام فرمودند که مجلس، عصاره‌ی فضایل ملّت است؛ این نکته، نکته‌ی مهمی است؛ توجّه کنید: عصاره‌ی فضایل، نه عصاره‌ی همه‌ی خصلت‌ها! بعضی از خصلت‌ها جزو فضایل نیست. مجلس بایستی عصاره‌ی فضایل ملّت باشد. فضایل این ملّت هم خیلی زیاد است. مجلس نباید نماد تردید باشد، نماد خودکم‌بینی باشد؛ نباید نماد یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد. نباید مجلس نشان بدهد که نگاهش به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملّی، نگاه مأیوسانه است؛ این فضایل ملّت که باید اینجا عصاره‌ی آن‌ها جمع بشود، این چیز‌ها است.

اما مجلس یازدهم برای تحقق این اهداف و برآورده کردن انتظارات مردم از نقاط قوت و فرصت‌هایی نیز برخوردار است که شاید مجالس گذشته کمتر از آن برخوردار بودند:

اول: عملکرد مجلس شورای اسلامی در ده دوره گذشته نشان می‌دهد که این نهاد به‌رغم انجام اقدامات مثبت و انقلابی در ادوار گذشته ضعف‌های قابل‌توجهی هم داشته و سبب شده است نتواند عصاره ملت باشد، که در این میان رد صلاحیت حدود ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم، تأثیر مهمی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات یازدهم داشته است. توجه و عبرت‌آموزی از ضعف‌های گذشته نقشه راه مهمی برای نمایندگان مجلس یازدهم است.

دوم: تضعیف موقعیت مدعیان تفکر غرب‌گرایی در کشور که زمینه‌ساز اقبال مردم به گفتمان انقلابی و جهادی و تغییر در آرایش نمایندگان منتخب مجلس یازدهم شده است، نویدبخش انسجام بیشتر میان نمایندگان مجلس یازدهم شده و طبعاً در مصوبات و اقدام این مجلس نقشی اساسی دارد.

سوم: هماهنگی با نهاد‌های حاکمیتی مانند قوه قضائیه، صداوسیما، و دیگر نهاد‌های انقلابی، نویدبخش تقویت همکاری بین بخشی میان قوای نظام است. در مورد قوه مجریه نیز اگرچه در روز‌های اخیر رسانه‌های بیگانه و بعضی از مدعیان حمایت از دولت در داخل تلاش کرده‌اند که القا کنند که کنش میان مجلس یازدهم در چند ماه باقی‌مانده دولت دوازدهم چالشی خواهد بود، اما با توجه به اکثریت مجلس و فرصت اندک دوران همکاری مشترک که طبعاً مجلس در آن دوران باید به جبران عقب‌ماندگی‌های مجلس گذشته پرداخته و دولت نیز درگیر فعالیت ماه‌های پایانی است، و با توجه به‌ضرورت تجمیع ظرفیت‌های ملی برای مقابله با فشار‌های دشمن، چشم‌انداز همکاری دولت و مجلس نیز مثبت است.

چهارم: به‌رغم غفلت‌ها و یا سیاست‌های غلط اجرایی در سال‌های اخیر که به رشد فساد اقتصادی و ویژه خواری و گسترش شکاف اقتصادی انجامیده، اقدامات اخیر قوه قضائیه در مقابله با مفاسد اقتصادی نقطه امیدی را در مردم ایجاد کرده و شکل‌گیری یک مجلس انقلابی و کارآمد می‌تواند به تقویت این روند کمک کند.

پنجم: فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی اگرچه مشکلات معیشتی سختی را بر بخشی از مردم ایران به‌ویژه طبقات متوسط و محروم تحمیل کرده، اما به دلیل دچار شدن دشمن به بحران استراتژیک در مقابله با مردم ایران از یک‌سو و تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با تحریم‌ها و گشایش رونق تولید و باب تجارت و تعامل با کشور‌های منطقه و فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان، روح خودباوری وامید به آینده را در کشور تقویت‌شده و اقدام مجلس در تقویت این روند در کارآمد سازی نظام، کاهش بیکاری و مشکلات معیشتی مردم و تقویت اعتماد اجتماعی مؤثر خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار