کد خبر: 992282
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
هادی محمدی
با اینکه اروپایی‌ها خط و نشان اجرای سیستم ماشه در قبال گام پنجم هسته‌ای ایران را در دستور کار داشتند، به محض اعلام موضع قاطع ایران در قبال چنین رویکردی، نه تنها اروپا از قصد خود منصرف شد، بلکه با اعزام مسئول سیاست خارجی جدید خود به تهران، تلاش کرد توقف و به عقب راندن گام‌های ایران را با وعده‌های یک دستور کار مذاکراتی، در دستور قرار دهد. مقامات هلند و اتریش هم به تهران آمدند و ملاقات‌هایی در همین چارچوب انجام گرفته است. با اینکه مقامات امریکایی، هنوز بر طبل توخالی فشار‌های حداکثری می‌زنند، در ارزیابی‌های خود از کارکرد راهبرد فشار حداکثری، به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست آن‌ها حاصلی نداشته و ایران را مصمم‌تر نیز کرده است. نماد‌های تشییع سردار سلیمانی، تظاهرات ۲۲ بهمن و مشارکت فعال مردم در انتخابات، به‌رغم همه شیطنت‌های داخلی و خارجی و جنگ روانی گسترده، حضور نیرو‌های انقلابی در انتخابات مجلس که نوید‌بخش دوره‌ای جدید از سیاست‌ورزی در داخل و خارج از کشور است، از نگاه مقامات غربی مخفی نمانده است. اقدامات گروه مالی FATF برای قرار دادن ایران در لیست سیاه خود که نوعی انتقام از ایران در قبال شکست جریان‌های سیاسی در انتخابات بود، یکی از عرصه‌هایی است که باید به فوریت بدان پاسخ گفت و اگر اجرای ۳۹ بند از تعهدات به این گروه مالی که فقط نوعی جاسوسی محترمانه از ساز و کار‌های مالی و پولی و تجاری و بازرگانی ایران است، به لیست سیاه آن‌ها منجر می‌شود، چه نیازی به استمرار اجرای این تعهدات است و بجاست هرچه سریع‌تر، شورای عالی امنیت ملی در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

سخنان دیروز مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج از فقه که دفاع هوشیارانه و آمادگی برای ضربه و تقابل با اقدامات دشمن را مورد تأکید قرار داد، دستورکار‌های زیادی را پیش روی مؤسسات مسئول و به‌ویژه نمایندگان انقلابی مجلس که با نفسی تازه وارد صحنه می‌شوند، قرار می‌دهد. این دستورکار‌ها باید در همین شاخص‌های رهبری معظم، همه عرصه‌های جنگ دشمن با ایران را شامل و جوهره راهبردی آن، هزینه‌دار کردن جدی سیاست‌های امریکا و غرب و متحدان آن باشد. دستورکار انتقام خون سردار سلیمانی و راهبرد اخراج امریکا از منطقه، خاموش کردن بوق‌های فتنه و جنگ روانی و رسانه‌ای از مراکز شناخته شده سعودی، صهیونیستی، انگلیسی که دستیارانی در داخل کشور نیز دارد، به موازات مطالبه و نظارت دقیق بر محتوای دیدار‌هایی که از عمان مدیریت می‌شود و گاه بوی برجام منطقه‌ای نیز دارد و بازسازی مناسبات تخریب‌شده تعمدی با روسیه و چین و ریل‌گذاری نظم منطقه‌ای جدید و فعال کردن دستورات اقتصاد مقاومتی که حداقل در چندسال گذشته، مورد اهتمام نبوده و ممانعت از فرصت‌سوزی‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با همسایگان، کمترین موضوعاتی است که باید با سرعت فعال شوند.

مقامات امریکایی در حال تهیه سناریو‌هایی جهت حفظ آبروی خود در شکست راهبرد فشار حداکثری هستند و میانبر‌هایی برای دنبال کردن اهداف اصلی در قبال ایران و تردیدسازی و یا متوقف کردن رویکرد‌های تقابلی ایران با ژست‌های مذاکراتی و فرستادگان اروپایی یا واسطه‌های عمانی تدارک کرده‌اند. این مرحله از فضای بین ایران و غرب، اگرچه باید پایه‌های اصلی راهبرد دشمن را هدف قرار دهد، ولی نباید از ویژگی دفاع هوشمند در تمامی عرصه‌ها و ابعادی که دشمن جنگ را تحمیل کرده غافل باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار