کد خبر: 991537
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان:
شش عضو هیئت علمی دانشکده های مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران و مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، ضمن بررسی مسائل فنی و خسارت های سیل اخیر، به ارائه دیدگاه ها و راهکارهای تخصصی و به منظور برون رفت و پیشگیری از این بحران پرداختند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست اظهارداشت : این اقدام در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان در مسائل و بحران های ملی، بررسی چالش های فنی خسارت¬های سیل و ارائه راه کارهای تخصصی برون رفت یا پیشگیری از بحران های مشابه، به پیشنهاد این دانشگاه و با حضور و همکاری 8 عضو هیئت علمی از دانشگاه¬های سیستان و بلوچستان و علوم دریایی چابهار انجام گرفت.

دکتر جهانگیر عابدی کوپائی تصریح کرد: 6 عضو از این تیم تحقیقاتی 14 نفره را اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان شامل اینجانب و آقای دکتر علی یوسفی از دانشکده مهندسی کشاورزی، دکتر محمد تمنایی از دانشکده مهندسی حمل و نقل و آقایان دکتر عبدالرضا کبیری سامانی، دکتر محمدحسین گل¬محمدی و خانم دکتر هاجر شرع اصفهانی از دانشکده مهندسی عمران تشکیل دادند.

وی با بیان این که هم افزایی ظرفیت های علمی و بررسی مشکلات مردم مناطق سیل زده چابهار و کنارک از برنامه¬های مهم این بازدید تخصصی بود، اضافه کرد: ریشه¬یابی علل اصلی حادثه و راه کارهای فنی تخصصی کوتاه مدت و بلندمدت جهت کاهش خسارات حوادث مشابه آتی از دیدگاه های هیدرولوژی و وقوع سیل، سازه‌ها و ابنیه هیدرولیکی، شبکه راه های مواصلاتی، خاک‌شناسی، توسعه کشاورزی و اقتصاد روستایی، از جمله محورهای فعالیت این گروه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به بازدید 5 ساعته این گروه تخصصی از رودخانه کاجو به عنوان اصلی ترین رودخانه در شهرستان چابهار اشاره و بیان کرد: در این بازدید وضعیت بستر و سواحل رودخانه از جنبه¬های هیدرولیکی، مهندسی رودخانه، ژئوتکنیک و اراضی کشاورزی به طور دقیق ارزیابی گردید.

عابدی کوپائی ادامه داد: طبق بررسی¬های انجام شده، به¬دلیل احداث سد زیردان و عدم توجه به حریم بستر رودخانه کاجو و گسترش اراضی کشاورزی در محدوده رودخانه و نیز خشکسالی های متوالی، ظرفیت این رودخانه مورد غفلت قرار گرفته و این موضوع سبب شده تا سیلاب 4 هزار متر مکعب بر ثانیه جاری شده در بالادست این سد، پس از سرریزی از سد، دبی دو هزار و 200 مترمکعب بر ثانیه ای در رودخانه کاجو ایجاد نماید.

وی به دیگر عوامل ایجاد بحران سیل در این منطقه اشاره کرد و افزود: ظرفیت گذردهی ناکافی رودخانه، خاک رس و مارن و با نفوذپذیری بسیار کم منطقه و نیز روش کشت و توسعه اراضی کشاورزی در کانال ها و آبراهه های سیل گیر سبب شده تا قسمت اعظم سیلاب رها شده در اراضی کشاورزی پخش و ضمن فرسایش شدید اراضی کشاورزی و تخریب سیل¬بندها، بخش عمده ای از مناطق دشتیاری و عورکی را به زیر آب برده و باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی منطقه گردد.

رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید 10 ساعته از منطقه سیل زده زرآباد شهرستان کنارک و ارزیابی فنی رودخانه کاریانی و آبراهه¬های فرعی منتهی به آن را دیگر برنامه این بازدید علمی تخصصی عنوان کرد وگفت: در این منطقه با کمی تفاوت و تاحدودی پیچیده تر بودن شرایط، رودخانه با شش سرشاخه و حوضه های نسبتاً وسیع، بارش 6 ساعته باران 225 میلیمتری، با اتصال جریان از آبراهه های بالادستی، سیلابی با دبی 12هزارو 500 مترمکعب بر ثانیه در رودخانه کاریانی تولید نموده است.

عابدی کوپائی اضافه کرد: بر اثر برقراری چنین دبی، عمق آب در رودخانه به حدود 7 متر رسیده است که با توجه به مسطح بودن اراضی در محدوده پل جاده ترانزیت بندرعباس، سیلاب حاصل در اراضی اطراف رودخانه پخش شده و بستری در حدود 20 کیلومتر را به زیر آب برده است.

وی ایجاد تجمع رسوبات در باغات منطقه و آسیب به بخش عمده ای از باغات موز را از دیگر خسارات بحران سیل در این بخش عنوان کرد و گفت: رسوبات، سبب پوشیده شدن بستر بخش مهمی از رودخانه کاریانی شده است که در صورت عدم لایروبی و وقوع سیلاب های جدیدف این رودخانه به هیچ عنوان ظرفیت تخلیه سیلاب را نخواهد داشت.

رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان به نشست هیئت اعزامی از این دانشگاه با مسئولان محلی اشاره کرد و افزود: در این جلسه با حضور معاون عمرانی فرماندار چابهار و مسئولین مدیریت بحران، آب، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، شیلات، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و برق، در محل فرمانداری چابهار اعضای تیم تخصصی، ضمن ارائه دلایل گستردگی خسارات سیل و بحث پیرامون مسائل فنی و کاستی های سازه ای و غیرسازه ای موجود، به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود جهت اصلاح وضع موجود و آمادگی برای مدیریت پدیده های مشابه پرداختند.

عابدی کوپایی با بیان این که این بازدید با تلاش بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان هماهنگی و انجام شد، تصریح کرد: چهار چالش اساسی شامل "الگوی مناسب برای به سازی منابع تأمین آب و بهبود امنیت آبی جهت مصارف شرب و بهداشت"، "روش¬های موقت کنترل سیلاب در شرایط اضطرار"، "روش های مناسب بیومهندسی جهت تثبیت خاک  احیای مقاومت خاک در برابر شستگی و فرسایش و بهبود مدل کسب و کار مناسب در منطقه ، از جمله عناوین احصاء شده از این بازدید به منظوربرگزاری یک رویداد استارت آپی در دانشگاه صنعتی اصفهان است.

برخی از پیشنهادات این تیم تخصصی برای مقابله و پیشگیری از خسارت های سیل های مشابه به شرح ذیل است:

- بررسی عکس های هوایی منطقه قبل و بعد از سیل از نظر گستردگی و تغییر مسیل رودخانه ها

2- انجام پروژه های سازه¬ای و غیرسازه ای در سرشاخه¬های بالادست رودخانه¬های مناطق در معرض سیل شامل: احداث بندهای مخزنی و تأخیری، گابیون بندی، حفاظت سواحل، شیب کاهی بستر سرشاخه ها و کنترل رسوب، بندهای رسوب گیر، عملیات آبخیزداری   ..

 - لایروبی و پاک¬سازی بستر تمامی رودخانه های درگیر در سیل و عملیات به سازی و پایدارسازی سواحل رودخانه ها

 تهیه دستورالعمل های تعیین حریم بستر و آزادسازی حرائم رودخانه ها و جلوگیری از تصرفات در بستر و حریم رودخانه ها

  بازطراحی مسیرهای ارتباطی و جاده ها، طراحی بر اساس تراز ارتفاعی مناسب، و اجرای آبروهای زیرگذر و سازه های تقاطعی مناسب به جای آب نماهای موجود در طول مسیر

  بازنگری و بازطراحی سد کاریانی با درنظر گرفتن سیلاب اخیر در رودخانه کاریانی و انجام اصلاحات در طرح سد و تأسیسات هیدرولیکی مربوطه

  انجام مطالعات خاک منطقه از منظر زمین شناسی و ژئوتکنیک و نیز ویژگی های خاک و بررسی دلایل تغییر رفتار خاک

 بررسی امکان کشت گیاهان مثمر با هدف تثبیت خاک و کمک به اقتـــــصاد کشاورزی منطقه

  طراحی مدل مالی بیمه جبران خسارت سیلاب

 مطالعه جامع و تفصیلی بحران سیل در منطقه از منظر چهار مرحله پیشگیری، آماده سازی، مقابله و بازسازی در بحران و تعیین ساختار عملکردی 14 گانه در چهار مرحله بحران

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار