کد خبر: 991319
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
در شرایطی که محمود عباس در سخنرانی‌های خود تلاش می‌کند مخالفت علنی خود را با معامله قرن ابراز کند، پشت پرده به طور نرم در مسیر موافقت با طرح واشنگتن گام برمی‌دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تشکیلات خودگردان علاوه بر اینکه تظاهرات علیه معامله قرن در الخلیل را ممنوع کرده، آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است؛ اقدامی که برخلاف خواست گروه‌های مقاومت غزه است که به دنبال تظاهرات سراسری علیه طرح امریکا هستند.

در شرایطی که جهان اسلام و کشور‌های اروپایی طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره مناقشه فلسطین موسوم به معامله قرن، را محکوم کرده‌اند، برخی رهبران فلسطینی سیاستی را در پیش گرفته‌اند که به معنای موافقت ضمنی با این طرح است. سران تشکیلات خودگردان، جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در ظاهر از معامله قرن و حتی عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند، اما همزمان دیدار‌های مختلفی با سران این رژیم در تل‌آویو و رام‌الله دارند. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، در روز‌های اخیر، مقامات تشکیلات خودگردان، فتح و ساف دیدار‌هایی با روزنامه‌نگاران اسرائیلی در رام‌الله داشتند. روزنامه الاخبار روز دو شنبه در گزارشی در این باره نوشت: «صهیونیست‌ها این بار با لباس و کلاه خاص شهرک‌نشینان صهیونیست و بدون محافظ به رام‌الله آمدند، عکس‌های یادگاری در منطقه الطیره گرفتند و با محمود الهباش، مشاور دینی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ناهار خوردند». در ادامه این گزارش آمده، دستگاه‌های امنیتی با صدور دستوری رسمی به نیرو‌های تحت امر خود اعلام کرده‌اند باید جلوی تظاهرات علیه معامله قرن در منطقه «باب الزاویه» در الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری را بگیرند. باب‌الزاویه همان مکانی است که محمد حداد به عنوان اولین شهید در تظاهرات علیه این طرح امریکایی در آنجا به شهادت رسید. الاخبار افزود: دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان از روز جمعه این دستور را اجرا کرده و گشتی‌های نظامی خود را در اطراف باب‌الزاویه مستقر کرده است. پیش‌تر محمود عباس در ارائه سند معامله قرن به شورای امنیت سازمان ملل بند محکومیت این طرح را حذف کرده بود. تشکیلات خودگردان حتی پا را فراتر گذاشته و از آمادگی برای مذاکره مستقیم با صهیونیست‌ها خبر داده است. سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان تأکید کرد اگر اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس موافقت کند، تشکیلات خودگردان آماده امضای توافق صلح با تل‌آویو ظرف دو هفته است. به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، نبیل ابوردینه دیروز گفت: «ما با دولت اسرائیلی تعامل می‌کنیم که هرگونه فرصت صلح را از بین می‌برد و دولت امریکا اسرائیل و فلسطینی‌ها را به نزاع دائم می‌کشاند.»

ابوردینه گفت: «نزاع فلسطین و اسرائیل از طریق معامله امریکایی‌ها حل نمی‌شود بلکه از طریق مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین حل می‌شود. ما مقابل یک نقطه تحول هستیم آیا اسرائیل صلح را انتخاب می‌کند یا نزاع مستمر را؟ رئیس ما خواهان صلح است، اما دشوار است رهبری پیدا کرد که آماده امضای شروط امریکا باشد. ما خواهان شریکی هستیم که صلح را بخواهد. ما مردانی مثل شیمون پرز، رئیس پیشین رژیم صهیونیستی و اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین این رژیم را می‌خواهیم که از صلح حمایت کنند». وی تأکید کرد: «ما تحمل و صبر می‌کنیم چراکه نمی‌خواهیم اوضاع بدتر شود. ما می‌خواهیم مردم اسرائیل در مبارزه با تروریسم جدی باشند، اگر این اتفاق نیفتد به مردم اجازه می‌دهیم مسلح شوند». در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که تل‌آویو به جز دو یا سه کشور با بقیه کشور‌های عرب و مسلمان جهان روابط عمیقی برقرار کرده است. نتانیاهو افزود: «طی یک سال گذشته من و همسرم در ملاقات‌های زیادی شرکت کردیم، یک دیدار علنی با عمان و دو هفته پیش نیز یک دیدار علنی با رئیس‌جمهور سودان داشتیم». محمود عباس هرچند در ظاهر ژست مخالفت با معامله قرن را در پیش گرفته است، اما در پشت پرده، به دنبال عادی‌سازی و حل اختلاف با رژیم صهیونیستی است. عباس از این مسئله واهمه دارد که در صورت همکاری با غزه، گروه‌های مقاومت غزه ابتکار عمل را در سراسر فلسطین در دست بگیرند و قدرت تشکیلات خودگردان از بین برود.

مقابله سخت غزه با معامله قرن
در شرایطی که تشکیلات خودگردان مانع تظاهرات علیه معامله قرن می‌شود، گروه‌های مقاومت در غزه همچنان به دنبال تشدید اعتراضات علیه این طرح هستند. صلاح البردویل، عضو دفتر سیاسی حماس روز دو شنبه اعلام کرد: «این جنبش و گروه‌های فلسطینی در غزه در تلاش هستند هیئت عالی ملی برای مقابله با معامله قرن تشکیل دهند؛ هیئتی که دارای برنامه و جدول کاری باشد». به گزارش خبرگزاری شهاب، البردویل گفت: «تاکنون هفت گروه فعال فلسطینی از موافقت خود برای این موضوع خبر داده‌اند». وی هشدار داد: «با هر حمله اسرائیلی به غزه با قدرت مقابله خواهد شد و اهدافی که نتانیاهو برای خود جهت پیروزی در انتخابات قرار داده است، تأثیر برعکس برای او خواهد داشت و وی با شکست سیاسی، نظامی و انتخاباتی از این معرکه خارج خواهد شد». همچنین، فوزی برهوم، سخنگوی حماس از تشکیلات خودگران فلسطین انتقاد کرد و گفت: «تداوم دیدار‌های سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان در کرانه باختری با عناصر سازمان جاسوسی امریکا (سیا) بیانگر این است که تشکیلات و سرویس‌های امنیتی آن، همچنان روی امریکا حساب باز می‌کنند». موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز اعلام کرد: «تن‌ها راه شکست طرح امریکایی موسوم به «معامله قرن»، رویارویی فراگیر است و گفتگو فایده‌ای ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار