کد خبر: 991296
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
کفایت سرمایه سیستم بانکی به مرز هشدار رسید
مجموع بدهی بخش دولتی و غیر‌دولتی به سیستم بانکی به مرز ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی مربوط به پایان آذرسال ۹۸، حجم بدهی بخش دولتی و غیر دولتی به سیستم بانکی ایران در حدود ۱۷۹۸ هزار میلیارد تومان است که سهم بخش دولت از این بدهی ۳۸۸ هزار میلیارد تومان و بخش غیر دولتی ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان است. در این میان باید گفت حساب سرمایه سیستم بانکی کشور در کمال تعجب منفی ۴۲ هزار میلیارد تومان است که خبر از وخامت وضعیت برخی از بانک‌های خصوصی می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی کشور، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در آذرماه سال جاری به ۳۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۷ /۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر پایه این گزارش، میزان بدهی دولت به نظام بانکی کشور در آذرماه سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که این آمار حاکی از رشد حدود ۸۸ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به نظام بانکی است.

این در حالی است که در همین مدت بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به نظام بانکی کشور در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته‌است، به طوری‌که میزان این بدهی از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

آمار بانک مرکزی از آذرماه سال جاری حاکی از آن است که بدهی بخش غیردولتی به نظام بانکی کشور نیز نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته‌است.

بخش غیردولتی در آذرماه سال گذشته ۱۲۰۸ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی داشته که این بدهی در آذرماه امسال به ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

گفتنی است کل حجم نقدینگی در آذر ماه سال ۹۸ در حدود ۲۲۲۶ هزار میلیارد تومان و سهم پول ۳۶۳ هزار میلیارد تومان و شبه‌پول در حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان بوده‌است، در این میان وقتی بدهی دولتی و غیر دولتی را به سیستم بانکی در حدود ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنیم مشخص است که بانک‌ها زیر بار جدی قرار دارند و باید کفایت سرمایه نظام بانکی را بالا ببریم و نرخ بهره را کاهش دهیم، زیرا برخی از بانک‌ها به دلیل ناتوانی در تأمین سود پرداختی به سپرده حساب سرمایه خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است حساب سرمایه بانک‌های غیر دولتی و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در آذرماه سال ۹۸ به منفی ۵۲ هزار میلیارد تومان سقوط کرده‌است که باید دید وضعیت کدام یک از بانک‌های غیر دولتی در بعد کفایت سرمایه هشدار‌آمیز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار