کد خبر: 991280
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
پس از اذعان عربستان به وجود مذاکرات محرمانه با انصارالله، این گروه یمنی نیز بر وجود این مذاکرات پیرامون دستیابی به صلح میان دو طرف تأکید کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در همین حال، عضو شورای عالی سیاسی یمن در پاسخ به وزیر خارجه عربستان که در مونیخ مدعی آمادگی عربستان برای حل سیاسی بحران یمن شده بود، گفت که عربستان تصمیم جدی و علنی برای صلح نشان نداده است.

به گزارش ایسنا، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: مذاکرات غیرعلنی میان این جنبش و عربستان به صورت مستقیم در حال انجام است، اما هنوز بازتاب مثبتی نداشته است.

با وجودی که عربستان در گذشته وجود مذاکرات میان دو طرف با هدف دستیابی به صلح را تکذیب می‌کرد، اما اخیراً اذعان کرده که مذاکرات محرمانه میان انصارالله و ریاض در حال انجام است.

وزیر خارجه عربستان در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ اعلام کرد، درگیری‌های اخیر در یمن هنوز به مذاکرات صلح که از طریق کانال‌های سری با انصارالله در جریان است آسیبی نرسانده است.

سپتامبر ۲۰۱۹ انصارالله از برقراری آتش‌بس یکجانبه خبر داد و به موجب آن حمله موشکی و پهپادی به خاک عربستان را متوقف کرد.

عضو شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد که عربستان برخلاف ادعای خود هرگز برای صلح در یمن جدی نبوده است.

«محمد علی الحوثی» در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «تصمیم صلح مانند تصمیمات جنگ به اراده کردن، تصویب کردن و خبر دادن نیاز دارد.» به گزارش شبکه المیادین، این مقام صنعا افزود: «متوسل شدن به کانال‌های پشت پرده برای گفتگو نشانگر جدی نبودن در صلح است.» «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه شب در کنفرانس امنیتی مونیخ بر آمادگی ریاض برای گفتگو با جنبش انصارالله تأکید کرد، حال آنکه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در تازه‌ترین جنایت خود طی روز‌های شنبه و یک شنبه با بمباران مناطقی در استان الجوف و الحجه بیش از ۳۰ نفر از شهروندان یمنی از جمله شماری کودک را کشته و زخمی کرد.

بن فرحان گفت که ریاض با وجود تشدید تنش‌ها در یمن به گفتگو‌های پشت پرده و تلاش برای آنچه به مصلحت یمنی‌هاست، ادامه می‌دهد. بن‌فرحان گفت که توپ اکنون در زمین حوثی‌هاست و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که صلح یا توسل به زور را می‌خواهند.

این وزیر سعودی مدعی شد که عربستان فعالیت‌های نظامی خود در یمن را تا ۹۸ درصد کاهش داده و بقیه مسائل به دیگر طرف‌ها بستگی دارد تا به توافقی دست یابند.

جزئیات توافق تبادل اسرا
ماجد فضائل، معاون وزارت حقوق بشر و عضو تیم تبادل اسرای دولت مستعفی یمن در گفتگو با خبرگزاری سبأ درباره جزئیات توافق صورت گرفته میان دولت مستعفی و جنبش انصارالله برای تبادل اسرا اظهار کرد، این توافق پس از یک هفته مذاکره در امان، پایتخت اردن و تحت نظارت مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ حاصل شد.

وی افزود: مرحله اول تبادل اسرا شامل آزادی هزار و ۴۲۰ اسیر می‌شود که برخی از آن‌ها سعودی و سودانی هستند.

فضائل در ادامه تصریح کرد: این نخستین مرحله است و مراحل دیگری نیز تا زمان آزادی تمامی اسیران و افراد بازداشت شده وجود خواهد داشت. نشست دیگری نیز پس از گذشت حدود یک ماه برای هماهنگی درباره تکمیل مرحله دوم روند تبادل اسرا مشابه مرحله اول برگزار خواهد شد.

همچنین عامر الحسن، سخنگوی ارتش سودان در گفتگو با الجزیره اعلام کرد، طرح تبادل اسرا با انصارالله وارد مرحله انجام اقدامات و تبادل مستندات از طریق میانجی میان رهبری ائتلاف عربی و انصارالله شده است. در همین راستا، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله از آزادی هزار و ۴۰۰ اسیر در جریان عملیات تبادل اسرا خبر داد که ۹۰۰ تن از آن‌ها عضو انصارالله و ۵۰۰ تن از اسرای دولت مستعفی هستند. برخی از این اسرا سعودی و برخی سودانی هستند.

وی افزود: این توافق پیرامون تبادل اسرا در اردن و با حضور نمایندگان ائتلاف سعودی - اماراتی حاصل شد.

دروغ امریکایی توقیف کشتی
رئیس کمیته عالی انقلابی یمن با اشاره به انتشار خبری از سوی امریکا مبنی بر توقیف یک کشتی نزدیک یمن و طرح این ادعا که حامل سلاح ایرانی بوده است، را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، «محمد علی الحوثی» در صفحه توئیتر خود نوشت: از طریق اخبار مطلع شدیم که دزدان دریایی امریکایی، یک کشتی را در دریای عرب توقیف کرده‌اند. اگر همچنان که دزدان دریایی امریکایی ادعا می‌کنند که این کشتی به سمت یمن در حرکت بوده، چرا مانع آن نشدند تا خود را به بنادر یمن برساند و آنجا توقیف شود؟ بنادری که در سیطره نیرو‌های مسلح و کمیته‌های جمهوری یمن [وابسته به منصور هادی]در طول دریای سرخ است.»

نیروی دریایی امریکا روز پنج شنبه هفته گذشته مدعی شد که یک کشتی حامل سلاح در دریای عرب را در روز یک شنبه (۲۰ بهمن) که حامل ۱۵۰موشک ضد تانک و سه موشک زمین به هوا بوده توقیف کرده است. امریکا در ادامه، همراستا با ائتلاف سعودی بار دیگر مدعی شد که این سلاح‌ها ساخت ایران بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار