کد خبر: 991154
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
لاوروف:
همزمان با تسلط نیرو‌های سوری بر چند منطقه دیگر در حومه «حلب»، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، پیروزی بشار اسد در استان ادلب «حتمی» است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ارتش سوریه دیروز بر کفر داعل، شویحنه و تل‌شویحنه در حومه غربی حلب مسلط شد و در جریان پیشروی‌ها در حلب نیز با کنترل روستای رکایا در شمال غرب خان‌شیخون شماری از عناصر تکفیری را به هلاکت رساند. همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه، تروریست‌های النصره هم با پشتیبانی ترکیه به پایگاه‌های ارتش سوریه در غرب حلب حمله کردند. این حمله با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده و همزمان با حمله توپخانه‌ای ترکیه به کفرحلب و میزناز آغاز شد و تروریست‌های النصره گفته‌اند که خسارت‌های زیادی به ارتش سوریه زده‌اند. ابو محمد الجولانی، سرکرده گروه تروریستی موسوم به «هیئت تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) در سخنانی با اشاره به عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان، مداخله ترکیه در امور این استان سوریه را توجیه کرده و گفته است: «نبرد شمال سوریه به ملت ترکیه نیز مربوط می‌شود، چراکه پیامد‌های آن از نظر اقتصادی، امنیتی و نظامی بر این کشور تأثیر خواهد گذاشت.»

اردوغان: ساکت نمی‌مانیم
با ادامه پیشروی ارتش سوریه، موضع‌گیری ترکیه تشدید شده و از طرف دیگر، اختلافات آنکارا با مسکو نیز در حال تشدید شدن است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز یک بار دیگر تأکید کرد که آنکارا در مواجهه با محاصره شدن پست‌های نظامی‌اش در ادلب از سوی ارتش سوریه ساکت نخواهد ماند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک، اردوغان که در بازگشت از پاکستان صحبت می‌کرد، دیروز در عین حال تأکید کرد که ترکیه بنا ندارد خاک سوریه را تصاحب کند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که کشورش مصمم است نیرو‌های نظام سوریه را از محل پست‌های دیده‌بانی ترکیه در ادلب تا پایان ماه فوریه به عقب براند. اردوغان در جمع خبرنگاران گفتگو‌های انجام شده با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را مثبت دانست و در عین حال گفت اظهارات امریکایی‌ها درخصوص حمایت از ترکیه در ادلب قابل اتکا نیست.

همچنین «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه مونیخ با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ملاقات و تأکید کرد که آتش‌بس پایدار باید در ادلب برقرار شود. سرگئی لاوروف نیز هرچند تأکید کرد که کشورش با آنکارا روابط خیلی خوبی دارد، اما گفت: «این به آن معنا نیست که در همه چیز اتفاق نظر داریم.» وی گفته که پیروزی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در استان ادلب، آخرین مقر گروه‌های تروریستی در این کشور «امری حتمی» است. لاوروف تصریح کرد: پیروزی بر تروریسم امری حتمی و قطعی است و امریکا نابودی داعش را اعلام کرده، اما این وحشی‌ها بازگشته‌اند. لاوروف یادآوری کرد که مناقشه نظامی در سوریه در سال ۲۰۱۱ در مرحله به‌اصطلاح «بهار عربی»، هنگامی که کشور لیبی نابود شد، فوران پیدا کرد و تونس و چند کشور دیگر منطقه به‌سختی توانستند در برابر این موج نابودکننده مقاومت کنند. به گفته او، هنگامی که افراط‌گرایان و عناصر تروریستی عملاً دمشق را در سال ۲۰۱۵ محاصره کردند، در فصل تابستان بود و هیچ کس به هیچ اقدام بشردوستانه‌ای فکر نمی‌کرد، هیچ کس به هیچ روند سیاسی فکر نمی‌کرد. همه منتظر یک تصمیم نظامی بودند که نتیجه آن سرنگونی دولت قانونی بشار اسد خواهد بود. وزیر خارجه روسیه گفت: «در چنین شرایطی و به‌درخواست این دولت قانونی، فدراسیون روسیه به این فراخوان کمک پاسخ مثبت داد و اکنون ما به‌طور کلی موفق شده‌ایم به دولت سوریه و نیرو‌های مسلح این کشور کمک کنیم تا به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم، بتوانند اوضاع در سوریه را تغییر دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار