کد خبر: 990555
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
عواقب اقدام ددمنشانه ترور سردار قاسم سلیمانی با محوریت اخراج امریکا از عراق ادامه دارد. ارتش عراق عملیاتی را در استان الانبار آغاز کرده است که هیچ نیروی نظامی یا تکنسین وابسته به ائتلاف امریکا در آن حضور ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، صبح روز چهار شنبه نخستین مرحله از عملیات موسوم به «ابطال‌العراق» (قهرمانان عراق) برای پاکسازی استان «الانبار» (غرب عراق) و مناطق اطراف آن در مرز‌های مشترک این کشور با سوریه و اردن از وجود گروه تروریستی داعش آغاز شد.

یک منبع برجسته امنیتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که عراق در این عملیات از نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا استفاده نکرده است. وی تأکید کرد که در عملیات مذکور برای تجهیز جنگنده‌های «اف-۱۶» به موشک و جایگزین کردن آن، از تکنسین‌های ائتلاف امریکا استفاده نشده، بلکه بر تکنسین‌های عراقی تکیه شده است. این منبع می‌گوید که مرحله نخست این عملیات، متکی بر «سامانه پدافند هوایی صرفاً عراقی» است و فقط نیرو‌های عراقی در آن حضور دارند و هیچ نیروی خارجی به ویژه نیرو‌های امریکایی، در آن حاضر نیستند. وی همچنین توضیح داد که نیروی هوایی ارتش عراق با جنگنده‌های روسی «سوخو» و اف-۱۶، با پرواز در سطح پایین در استان الانبار، این عملیات را آغاز کردند. این منبع عراقی گفت که ساکنان مناطق مختلف الانبار از جمله «الفلوجه»، «عانه» و «راوه» به محض مشاهده جنگنده‌های ارتش عراق، بسیار اظهار شادمانی کردند. استان الانبار یک سوم مساحت غرب عراق را تشکیل می‌دهد و با کشور‌های عربستان سعودی، سوریه و اردن مرز مشترک دارد. نیرو‌های ارتش عراق پیش از این، در ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ مرحله نخست عملیات «اراده پیروزی» را کلید زدند. این عملیات در هشت مرحله با موفقیت انجام شد. هدف از این عملیات، پاکسازی مناطق بیابانی بین استان‌های نینوی، صلاح‌الدین و الانبار تا مرز‌های مشترک با سوریه بود.

ناتو: در عراق در تعلیقیم
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، طی یک کنفرانس خبری گفت که از آغاز ماه ژانویه گذشته تاکنون، فعالیت ناتو در عراق، همچنان در وضعیت تعلیق است.

به نوشته پایگاه خبری «المسله»، وی گفت: ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و ناتو، به دلایل امنیتی برنامه‌های آموزش نظامی در عراق را به حالت تعلیق درآورده بودند و در نزدیک‌ترین زمان ممکن، این فعالیت‌ها از سر گرفته خواهد شد و رایزنی‌ها با دولت عراق در این زمینه، ادامه دارد. استولتنبرگ با اشاره به اینکه ناتو به همکاری با دولت عراق ادامه خواهد داد، گفت: تنها در صورتی که طرف عراقی از ما بخواهد، در عراق باقی خواهیم ماند و به حاکمیت و وحدت اراضی آن احترام می‌گذاریم وکارشناسان ما به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند. در همین حال وزیر دفاع امریکا تأکید کرد: در عراق دنبال تقویت نقش نیرو‌های ناتو و اطمینان از توانایی‌های‌مان در رویارویی با چالش‌های موجود هستیم. از سوی دیگر مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا اظهار کرد: آنچه می‌خواهیم در عراق انجام دهیم، تقویت نقشی است که نیرو‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایفا می‌کنند و نیز اطمینان از قدرت‌مان در برابر حجم چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار