کد خبر: 990546
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
وضعیت امداد‌رسانی در مناطق شمالی تحت سیطره برف همچنان بحرانی است. تا لحظه تنظیم خبر هشت نفر در جریان حوادث مربوط به بارش برف جان باخته و ۱۴۷‌نفر هم در مراکز درمانی پذیرش شده‌اند.
سرویس حوادث جوان آنلاین: مردم استان گیلان به خصوص شرق استان با قطعی برق، آب و تلفن مواجه هستند. روز گذشته همچنین زلزله‌ای ۵ /۴ ریشتری استان گیلان را لرزاند و باعث وحشت بیشتر مردم شد. براساس اعلام سایت لرزه‌نگاری کشور این زلزله در ساعت ۱۴:۲۳ در عمق ۱۸ کیلومتری زمین در مرکز احمدسرگوراب شفت اتفاق افتاد. زلزله علاوه بر رشت، در رودبار، لاهیجان و لنگرود نیز احساس شده، اما خسارتی گزارش نشده است.

در شهرستان تالش در استان گیلان انتشار فیلمی از فرماندار این شهر در شبکه‌های اجتماعی خشم شدید کاربران را به همراه داشته است. در حالی که اهالی این شهر در بحران به سر می‌برند، آقای فرماندار در حالی که در جای گرم و نرم مشغول تماشای مسابقه فوتبال پرسپولیس و الدحیل قطر بود با اشاره به جلسه دو روز قبل خود گفت: «باران و برف در طبیعت بحران نیست و از برکت و نعمت‌های خداوند است به شرطی که مدیریت صحیح و پیشگیری‌های زودهنگام صورت پذیرد!»

بعد از انتشار این فیلم، سیف‌الله مسرور، بازرس کل استان گیلان با اشاره به اینکه ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران در پی بارش برف دیده‌نشد، گفت: «به عنوان مسئول نظارتی از شرایط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشکیل نمی‌شد، تفاوتی در شرایط موجود ایجاد نمی‌شد؛ لذا عملکرد مدیران ارزیابی و علل مشکلات بررسی می‌شود و به اطلاع مسئولان، مردم و اصحاب رسانه خواهد رسید.»

۸ کشته و ۱۴۷ مصدوم
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به مرگ هشت‌نفر و مصدوم شدن ۱۴۷‌شهروند بر اثر برف و کولاک در ۱۵‌استان کشور گفت: از هشت‌نفر فوتی، هفت‌نفر در استان گیلان (پنج‌نفر بر اثر ریزش بهمن و دونفر سقوط از ارتفاع) و یک‌نفر هم در شهر خلخال فوت شده است. از ۱۴۷‌مصدوم نیز ۹۳‌نفر در گیلان، ۴۳‌نفر در آذربایجان‌شرقی، هفت‌نفر در اردبیل، سه‌نفر در آذربایجان غربی و سه‌نفر در زنجان بوده است.»

انتقال زنان باردار
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز روز گذشته از امدادرسانی و انتقال زنان باردار در چند شهر از مناطق برف‌گیر خبر داد و گفت: «عملیات امدادرسانی و انتقال زنان باردار توسط خودرو‌های عملیاتی اعزامی به مناطق برف گیر، سخت‌گذر و صعب‌العبور کوهستانی در چهار استان گیلان (۹۰ زن باردار)، آذربایجان شرقی (۱۲‌زن باردار)، اصفهان (سه‌زن باردار) و اردبیل (سه‌زن باردار) انجام شده است. همچنین ۹۸‌مجروح متأثر از حوادث جوی و اقلیمی به مراکز درمانی و بیمارستان اعزام شدند که از این شمار ۸۶‌مجروح در گیلان، شش‌مجروح در اردبیل، سه‌مجروح در آذربایجان‌غربی، یک‌مجروح در آذربایجان شرقی و یک مجروح در مازندران بوده‌اند.»

نجات نوزاد یک ماهه
بارش شدید برف در روستای مزگده شفت و مسدود بودن راه ارتباطی و قطعی برق موجب گرفتار شدن یک زوج همراه نوزاد یک‌ماهه‌شان شده‌بود که با کمک بسیجیان حوزه نصیر محله و مزگده این خانواده از حادثه نجات پیدا کردند.

در محور‌های کوهستانی
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات درباره گزارش امدادرسانی در کولاک برف چند روز گذشته گفت: «به ۲۰ هزارو ۷۱۶‌نفر در ۱۴۰ محور کوهستانی ۲۱ استان متأثر از برف و کولاک امدادرسانی صورت گرفت و ۱۰۰‌نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.»

وی با بیان انتقال ٢٤‌نفر به مراکز درمانی گفت: «برای ٥هزارو ۴۴۰‌نفر اسکان اضطراری و ٨٠٩ دستگاه خودرو از برف و کولاک رهاسازی شده‌اند. همچنین ٤٢٢٧تخته پتو، ١٣٨٨ بسته غذایی، ١٩٤٧ کیلوگرم خرما، ١٢٥٢٤ قرص نان، ٦١١٠ بطری آب معدنی، ٧٢٦٥ بسته بیسکوییت، ٣٧٠٤ قوطی انواع کنسرو بین افراد درگیر در برف توزیع شده است.»

مسافران سرگردان
محمد‌باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به بسته بودن برخی از راه‌های استان گفت: «۱۲۰۰‌نفر از مسافران در روستای آق‌کند میانه، ۲۵۰‌نفر در شهر میانه، ۵۰۰‌نفر در سراب، ۲۰۰ نفر در بستان‌آباد، ۱۰۰ نفر در قره‌چمن، ۱۵۰‌نفر در هشترود و ۲۸۵ نفر نیز در پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال احمر اسکان یافتند. همچنین ۲۴‌دستگاه اتوبوس در محور سرچم- اردبیل گرفتار برف و کولاک شده بودند که مسافران‌شان در اماکن در نظر گرفته شده اسکان داده شدند.»

مشکل قطعی برق
جمشید طالبی، مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با اشاره به قطع برق ۱۶۵هزار خانوار گیلانی گفت: «از یک‌میلیون و ۴۶۷هزار مشترک گیلانی در حال حاضر، برق ۱۶۵هزار مشترک قطع است. اغلب قطعی برق استان مربوط به شرق گیلان است.» وی یکی از دلایل اصلی تأخیر در قطع شدن برق را بسته بودن راه‌ها عنوان کرد و گفت: «همکاران ما در تلاش هستند مناطق را شناسایی و نسبت به وصل برق  اقدام کنند. با تلاش شهرداری و سرعت بخشی نسبت به راه‌گشایی  راه‌ها، کار وصل برق سرعت بیشتری خواهد یافت.» وی در پایان گفت: «زمان برقراری برق خاموشی‌ها مشخص نیست. تلاش همکاران در این زمینه ادامه دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار