کد خبر: 990288
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
همایش «جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در تمدن سازی» با حضور مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه در دانشگاه شریف برگزار شد.
سرویس سیاسی جوان‌آنلاین: همایش «جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در تمدن سازی» عصر روز گذشته (۲۱ آبان ماه) با حضور جمعی از دانشجویان و الکساندو دوگین مشاور ارشد ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه، در دانشگاه شریف برگزار شد. در این همایش مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه بر لزوم اتحاد کشور‌های جهان به ویژه ایران و روسیه برای خروج از سلطه جهانی غرب تاکید کرد و به سوالات دانشجویان در این باره نیز پاسخ داد.

دوگین در ابتدای این همایش ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در ایران در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در حال حاضر همه باید بدانیم که جهان در خاصی قرار دارد و تحولات عظیمی در راه است، اما باید طبیعت این تحولات مشخص شود. حدود ۵۰۰ سال است که جهان تحت سلطه غرب قرار دارد و زمانی که این سلطه شروع شد امپراتوری‌های مختلفی از جمله تمدن چینی ها، عثمانی و … وجود داشتند، اما هیچ تمدنی در برابر وحشی گری وجود نداشت.

وی افزود:، اما توسعه تمدن غرب جهان را به دو بخش تقسیم کرد و آن عبارت است از اینکه تنها یک تمدن وجود دارد و باقی تمدن‌ها فرعی هستند. این امر حاصل ۵۰۰ سال استعمار افکار عمومی است.
وی با بیان اینکه غرب خود را به عنوان شکلی جهانی از زندگی بشری ارائه داد، اظهار داشت: به طوری که درک مادی بشریت از همه چیز تنها غرب بود و تلقی آن‌ها از مذهب امری متعلق به گذشته بود به طوری که به هر تمدنی که از سلطه غربی پیروی نمی‌کرد عقب مانده گفته می‌شد و این چهره تک بعدی از جهان به معنای تمدنی بود که در درون آن مراکز متعددی از جمله انگلیس، فرانسه و امپراتوری عثمانی قرار داشتند.
مشاور ارشد پوتین با بیان اینکه در پایان قرن ۲۰ این تحولات بیشتر به سمت غرب متمایل بود، اظهار داشت: در پایان این قرن ۳ اردوگاه فاشیست، شوروی و کمونیست وجود داشتند و این آغاز تک قطبی جهانی بود، اما همیشه در این تک قطبی ایدئولوژی‌هایی به نبرد با یکدیگر می‌پرداختند و تمام این تفکرات به غرب تعلق داشت. در پایان جنگ جهانی دوم یک دو قطبی در درون الگوی غربی در جهان ایجاد شد که شامل لیبرالیسم، فاشیست و کمونیست بود و تمامی دیگر کشور‌ها تحت این الگو قرار داشتند. حتی در خارج از اروپا نیز این رویه همچنان وجود داشت.
دوگین با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم یک نبرد میان کمونیسم و لیبرالیسم ایجاد شد، بیان کرد: به طوری که هر دو آن‌ها تصور می‌کردند که نماینده جهان هستند، اما پس از سال ۱۹۹۱ مشخص شد که غرب برنده این نبرد است و حتی از سوی برخی کارشناسان اعلام شد که این زمان پایان تاریخ است و آن لحظه زمان تک قطبی شدن جهان بود. در پایان دهه ۹۰ نیز پایان استعمار جهانی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این شکل جدیدی از استعمار جهانی بود، تصریح کرد: غرب نه تنها در غرب بلکه در تمام جهان حاضر بود و این سلطه بر یک فرهنگ نبود بلکه یکسان سازی فرهنگ غربی بود و تنها کشور‌های ایران و کره شمالی به مقابله با این نهضت پرداختند و باقی کشور‌ها از جمله هند تحت سلطه غرب باقی ماندند.
مشاور ارشد پوتین درباره خروج چین از سلطه آمریکا اظهار داشت: چین در اولین گام‌های خروج خود از این سلطه، هویت خود را حفظ کرد. این در حالی است که غربی‌ها تصور کردند می‌توانند از طریق اقتصاد این کشور را تحت کنترل خود درآورند، اما کشور چین هویت فرهنگی خود را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه روسیه نیز نمونه دیگری از تمدن‌های خارج شده از سلطه غرب است، اظهار داشت: پوتین مسیر کشور ما را عوض کرد و روسیه بار دیگر به قدرت خود بازگشت. به علاوه ایران نیز همزمان بسیار محکم و قوی در برابر فشار‌های غربی ایستادگی کرد و مهمترین مسئله این است که تدابیر رهبر ایران، این کشور را از سلطه غربی نجات داده است.
مشاور ارشد پوتین درباره ترکیه نیز بیان کرد: ترکیه نیز بخشی از غرب بود، اما سلطه غرب را نپذیرفت و اردوغان موضع خود را به سمت حفظ استقلال تغییر داد. به طوری که از سال گذشته شاهد این بودیم که دیگر این تک قطبی در جهان وجود ندارد و حتی جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا رخ داد.
وی با بیان اینکه جهان در حال حرکت به سمت چند جانبه گرایی است، بیان کرد: این پایان تک بعدی جهانی است و نه تنها لیبرالیسم بلکه از سلطه اقتصادی و سیاسی آمریکا خارج خواهیم شد و این امر پایان یک جانبه گرایی غربی را رقم خواهد زد.

دوگین با بیان اینکه باید جهانی جدید با تمدن‌هایی نو و دانش‌هایی متفاوت را ایجاد کنیم، اظهار داشت: مذهب باید دوباره به جایگاه خود بازگردد و در این مسیر، ایران پرچمدار دیگر ملت‌ها خواهد بود. تفکرات انقلابی رهبر دینی ایران می‌تواند این مسیر را برای دیگر کشور‌ها ترسیم کند و جهانی چند بعدی را رقم بزند. اما این جهان فعلی و تک بعدی یک اژد‌های زخمی است و همانطور که سردار سلیمانی را به شهادت رساند می‌تواند دیگران را نیز بکشد یا زخمی کند. در حقیقت جهان تک بعدی غرب هنوز پایان نیافته، اما این آخرین جنگ جهان خواهد بود.

در ادامه این نشست داشنجویان حاضر سوالاتی را از مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه پرسیدند؛ وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه برنامه روسیه برای خروج از این سلطه چه خواهد بود، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم بگوییم که کشورمان کاملاً با جهان تک بعدی آشناست، اما پوتین برای مقابله با عدم نفوذ غرب در روسیه بسیار تلاش کرده و بدنبال یکپارچگی این کشور بوده است. تصور نمی‌کنم که او عمق این لحظات تاریخی را درک کند چرا که پوتین یک سیاستمدار واقعی است و روسیه نیز طرفدار استقلال کامل است. اما استقلال کامل از غرب با تک بعدی جهانی سازگار نیست. به همین دلیل است که آمریکا، پوتین را دشمن اصلی خود می‌داند.
مشاور ارشد پوتین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دیدگاه مذهبی روسیه درباره آخرالزمان چیست، بیان کرد: مسیحیان در این باره اشتراکات زیادی با مسلمانان دارند و ما نیز به این موضوع معتقد هستیم. در آن سوی دنیا و در آمریکا یک پایان جهانی شکل گرفته و حتی تفکر اسرائیل نیز همین است. در دیدگاه مسیحیان دجال نماینده سلطه غرب است و تا جایی که می‌دانم تفکر آیت الله خامنه‌ای نیز این است که این ساختار را به عنوان دشمن خود تلقی می‌کند. حتی در ادیان نیز احادیثی مبنی بر اینکه مسلمانان و مسیحیان باید دست در دست هم با دجال مقابله کنند؛ وجود دارد.

دوگین افزود: این اتفاق نیز قبلاً در سوریه به تحقق رسیده و روسیه و ایران باهمکاری یکدیگر در برابر عروسک‌های خیمه شب بازی غرب متحد شده اند. هر چند که پروتستان‌های آمریکایی معتقدند که روس‌ها در آخرالزمان همین کار را با اسرائیل خواهند کرد و پس از پایان بی خدایی شاهد احیای دیگری به نام آخرالزمان خواهیم بود.
وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه روابط آینده اسرائیل و روسیه را چگونه پیش بینی می‌کنید، خاطرنشان کرد: صحبت کردن در این‌باره مشکل است، اما پوتین یک سیاستمدار واقع گرا است. در روابط ایران و اسرائیل بیشتر بحث مذهب مطرح است، اما برای ادامه رابطه روسیه و ایران نیاز به شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. اما می‌دانم که پوتین بیش از پیش رادیکال‌تر خواهد شد و ما وارد روندی خواهیم شد که تعارض روسیه و اسرائیل بیش از پیش خواهد شد.

مشاور ارشد پوتین در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری درباره اینکه نگاه مردم روسیه و جهان به رهبران ایران چگونه است، بیان کرد: مردم روسیه این دیدگاه را دارند که رهبر ایران خواستار مقابله و ایستاگی در برابر سلطه غرب است.
دوگین در پایان با تاکید بر اینکه امروزه باید تفکری انقلابی داشته باشیم، تصریح کرد: رهبران ایران، ترکیه، چین و روسیه در برابر سلطه غرب مقاومت خواهند کردو ما نیازمند روابطی جدید هستیم به همین دلیل رهبران جهان نیازمند جوانان هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار