کد خبر: 989513
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
عباس حاجی‌نجاری
می‌توان دهه فجر امسال را همچون دهه‌های فجر سال‌های قبل جشن گرفت و خاطرات تلخ و شیرین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی را برای خود و نسل‌های جدید بازخوانی کرد، اما هیچ بیانی قادر نیست عظمت کاری که مردم ایران ذیل هدایت‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و به‌ویژه در طول ۱۰ روز ورود حضرت امام به کشور تا پیروزی انقلاب انجام دادند تا به فروپاشی نظام پوسیده شاهنشاهی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی منجر شد، بازگو کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با اقشار مردم ایام دهه فجر را برای کشور ایامی بی‌بدیل و مظهر اقتدار و عزم ملی دانستند و یادآور شدند: ملت ایران در دهه فجر توانست با عزم راسخ خود و با رهبری امام بزرگوار که رهبری بی‌نظیر در دنیا بود، بنای پوسیده و فاسد چند هزارساله استبداد، ظلم، فساد، سلطه بیگانگان و لگدمال شدن مردم را، واژگون و بنای مردم‌سالاری را به‌جای آن پایه‌ریزی کند.

درک عظمت حرکت و قیام مردم ایران در آن روز مستلزم شناخت ویژگی‌ها و مطالبات و خواسته‌های قدرت‌های جهانی و نحوه سلطه آن‌ها بر ایران بود که از منظر آنان غیرقابل فروپاشی و برای همیشه ماندگار می‌نمود. نماد این مدعا را می‌توان در سازوکار طراحی شده آنان برای بقا و حفظ قدرت در کشور از طریق ایجاد یک نظام اطلاعاتی و امنیتی پیچیده (ساواک) و ارتشی دانست که به زعم خود تار و پود آن را برای حفظ سلطه خود بر ایران و منطقه تنیده و تا ابد باید سلطه و نفوذ آن‌ها را بر ایران حفظ می‌کرد.

به لحاظ معیار‌های مادی و کمی هم برآورد آن‌ها برای حفظ سلطه و نفوذشان در ایران درست بود چرا که انقلاب مردم ایران را هیچ قدرت دیگری حمایت نمی‌کرد، به ظاهر سازماندهی مناسب و نیرویی که قادر باشد با اقدامات پارتیزانی و چریکی با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی شاهنشاهی مقابله کند وجود نداشت، انقلابیون سابقه حکومت‌داری نداشته و به‌زعم قدرت‌های غربی بدون کمک مستشاران نظامی و کارشناسان غربی نمی‌توانستند کشور را اداره کنند و مهم‌تر از همه آنکه امریکا که سلطه خود را در تمام ارکان کشور گسترده بود برای حفظ رژیم سلطنتی و سلطه خود بر ایران در هفته‌های قبل از پیروزی انقلاب یکی از مجرب‌ترین فرماندهان نظامی خود یعنی ژنرال هایزر را برای طراحی و اجرای کودتا جهت حفظ رژیم سلطنتی به ایران فرستاده بود و بر این مبنا فروپاشی نظام شاهنشاهی امکانپذیر نمی‌نمود. در نقطه مقابل درمیان نیرو‌های انقلابی نیز پیروزی انقلاب نیازمند سال‌ها مبارزه با رژیم بود چراکه معمولاً الگوی پذیرفته شده در آن دوران برای تغییر نظام‌های سیاسی یا کودتا بود که انقلابیون قدرت و نفوذ آنچنانی در ارتش نداشتند که بتوانند کودتا کنند و از سوی دیگر آنقدر نیروی آموزش‌دیده نظامی و به تعبیر آن روز‌ها «چریک» نداشتند که بتوانند با نظام پلیسی حاکم در یک جنگ خیابانی و کوچه به کوچه به پیروزی برسند، بنابراین پیروزی نزدیک دور از انتظار بود.

۱) انقلاب ایران که به درستی باید آن را متمایز از همه انقلاب‌های جهان دانست، چند ویژگی مهم داشت که هم در پیروزی سریع و هم در بقا و ماندگاری آن نقش اساسی داشت.

اول: مهم‌ترین مؤلفه قدرت انقلاب ایران قدرت نرم آن بود، قدرتی که در گفتمان انقلاب یعنی مکتب اسلام، نهضت عاشورا و انتظار متجلی بود و به همین دلیل هیچ مکتب و ایدئولوژی را با آن توان مواجهه نبود. مکتبی که بعد از پیروزی انقلاب ابعاد آن فراگیرتر و جهانی‌تر شد و مکاتب مطرح آن زمان یعنی مارکسیسم و غربگرایی را به انزوا برد.

دوم: رهبری نهضت، از شاخصه‌های منحصربه‌فرد انقلاب ایران بود. شخصیتی همچون امام که تاریخ نظیر او را کمتر دیده بود و نفس قدسی او قادر بود که هر انسانی را به خود جلب کند، چرا که تمامی شاخصه‌های یک انسان کامل نظیر تقوا، شجاعت، شهامت، ساده‌زیستی و مردمی بودن را در او می‌توان دید.

سوم: مبارزه مسلحانه در قاموس مکتب انقلاب اسلامی جایی نداشت، چرا که ابزار حرکت انقلاب قدرت نرم و گفتمان مکتب اسلام بود. همین ویژگی یعنی عدم اتکا به سلاح برای پیروزی سبب شده بود که در آن روز‌های انقلاب مارکسیست‌ها که نقطه قوت‌شان اتکا به قدرت‌های بیرونی و ابزار کارشان نیز سلاح بود، انقلابیون مذهبی را تمسخر می‌کردند که شما نه الگویی برای تشکیل نظام دارید، نه پشتوانه‌ای و نه توانی برای شکست قدرت پلیسی حاکم.

چهارم: مردم صاحبان اصلی انقلاب بودند. مردمی که برخلاف دیگر انقلاب‌های مصطلح آن دوران که انقلابیون معمولاً از طبقه خاصی از جامعه بودند از همه اقشار از فقیر تا ثروتمند، از دانشگاهی تا روحانی، از کشاورز تا کارگر و از پیر تا جوان و... در میان آن‌ها دیده می‌شد و همین گستره مردمی انقلاب بود که نفوذ و بقای آن را سبب شده است.

پنجم: اعتماد و اتکای رهبر نهضت و مردم به عنایات الهی مهم‌ترین عامل پیروزی و تداوم حرکت انقلاب بود. عنایات الهی همواره پشتوانه حرکت انقلاب و مؤید آن بود. مثال‌های تاریخی بسیاری در طول ۴۰ سال گذشته را می‌توان به خاطر آورد که این عنایات الهی بود که نظام اسلامی را از خطر‌ها رهانید. حمله امریکا به طبس یکی از مصادیق آن است که زمانی که کشور هیچ آمادگی و ابزاری برای رصد و مقابله با حرکت دشمن نداشت طوفان به یاری انقلاب آمد.

ششم: رشد و بالندگی انقلاب در دل چالش و بحران‌ها ویژگی دیگر انقلاب است. این چالش‌ها بحران‌ها نظیر جنگ هشت ساله رژیم بعثی علیه مردم ایران، ۴۱ سال تحریم اقتصادی امریکا و فشار حداکثری که این روز‌ها به اوج خود رسیده اگرچه در مقاطع مختلف هزینه‌هایی را بر مردم ایران تحمیل کرد، اما در نقطه مقابل پویایی و رشد نظام اسلامی و رسیدن به نصاب‌های لازم در توان بازدارندگی دفاعی، توانمندی‌های هسته‌ای، پیشرفت‌های فضایی، پزشکی و... را در پی داشته است، اگرچه وجود برخی از ضعف‌ها و آسیب‌های داخلی و فشار‌های دشمن سبب شده که بسیاری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های انقلاب ظهور و بروز نداشته باشد.

اما آنچه در گذر این ۴۱ سال انقلاب اسلامی را در جهان برجسته‌تر و لزوم پاسداشت فجر چهل و یکم را در این روز‌ها الزامی‌تر نموده است، تجلی ظرفیت‌های انقلاب در یک سال اخیر است، آنچه در توان مردم ایران در مهار و مقابله با فشار حداکثری دشمن متجلی گشته و به تعبیری دشمنان را در پیشبرد فشار حداکثری با خلأ استراتژی مواجه کرده است در کنار تجلی وحدت و انسجام ملی در جریان تشییع سردار سلیمانی و تثبیت اقتدار دفاعی ایران در حمله به پایگاه امریکایی عین‌الاسد و گسترش نفوذ منطقه‌ای و... همگی از جلوه‌های کارآمدی یک نظام انقلابی است که معادلات جهانی را تغییر داده و یک نظام دست نشانده قدرت‌های سلطه را به یک نظام اسلامی در تراز یک قدرت مطرح جهانی تبدیل کرده است. پاسداشت دهه فجر پاسداشت این ارزش‌های ماندگار و وظیفه همه ما در این روزهاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار