کد خبر: 989011
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
۱۴ بهمن سال ۸۷ بود که راه تسخیر فضا را با «امید» آغاز کردیم. امروز با سپری‌شدن ۱۱ سال ایران با پیوستن به جمع ۹کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی، دهمین کشور فضایی جهان است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا آنطور که رئیس سازمان فضایی کشور می‌گوید، می‌توانیم طی مدت ۹ ماه ماهواره بسازیم و ایران جزو پنج کشور دنیاست که ایستگاه فضایی دارد. برنامه سازمان فضایی کشور برای سال آینده هم از این قرار است، هر فصل یک ماهواره به فضا فرستاده می‌شود. وزیر ارتباطات هم چند روزی می‌شود در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوید پرتاب ماهواره «ظفر» را می‌دهد؛ ماهواره‌ای که بناست بر دوش موشک ماهواره بر سیمرغ سوار شده و ظرف مدت هشت دقیقه این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین برساند که مأموریت این ماهواره جمع‌آوری تصاویر است. این اطلاعات بناست تا برای مطالعه زمین‌لرزه‌ها، جلوگیری از بلایای طبیعی و توسعه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

سال ۸۴ وقتی پروژه ساخت نخستین ماهواره کاملاً ایرانی کشور با نام امید کلید خورد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد ایران بتواند تنها چند سال بعد جزو ۱۰ کشوری قرار بگیرد که به عضویت باشگاه فضایی جهان در آمده باشد. ماهواره امید سه سال بعد یعنی در سال ۸۷ به عنوان نخستین گام ایران برای تسخیر فضا در روز ۱۴ بهمن‌ماه با موفقیت به فضا پرتاب شد، تا این روز به نام روز ملی فناوری فضایی نامگذاری شود. امروز تنها پس از یک دهه از آغاز فعالیت‌های علمی ایران در حوزه هوافضا، ما توانسته‌ایم با پیوستن به جمع ۹کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی، دهمین کشور فضایی جهان شویم. ایران از جمله کشور‌های دارنده شش رکن مهم چرخه فناوری فضایی شامل طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه پرتاب ماهواره، ایستگاه کنترل مأموریت ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت داده و پردازش و تحلیل این داده‌هاست. سطح توانمندی ایران در این حوزه به جایی رسیده که به گفته مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور ۹ ماهه می‌توانیم ماهواره بسازیم.

ایران جزو ۵ کشور دارای ایستگاه فضایی
برنامه‌های سازمان فضایی از آینده‌ای روشن‌تر برای این حوزه حکایت دارد. آ‌ن‌طور که معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی می‌گوید، بناست سال آینده ایران چهار ماهواره به فضا پرتاب کند. وی شرایط ایران را از منظر دانش فضایی این‌گونه ترسیم می‌کند: «در حال حاضر دانشمندان ایرانی تسلط کامل بر علم و فناوری فضایی دارند و تاکنون توانسته‌اند با تعهد و خودباوری به دستاورد‌هایی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره دست پیدا کنند، به طوری که امروز ایران در داشتن ایستگاه فضایی جزو پنج کشور دنیاست. همچنین کشور ما در طراحی و ساخت ماهواره جزو ۹ کشور این تکنولوژی قرار دارد.»

ماهواره‌هایی با مأموریت مخابراتی و تصویربرداری
براری درباره ماهواره‌های ایرانی که بناست سال آینده در مدار قرار گیرند، می‌گوید: «سال آینده کشور ایران در هر یک از فصول مختلف یک ماهواره را به فضا پرتاب می‌کند، به طوری که در مجموع چهار ماهواره از سوی سازمان فضایی در مدار قرار خواهد گرفت که از این ماهواره‌ها، دو ماهواره سنجشی و دارای سه مأموریت است.» به گفته وی این دو ماهواره به تصویربرداری از پدیده‌های زمین می‌پردازند و در مرحله بعد به تفکیک تصاویر در فاصله ۵ متر و ۱۵ متر پرداخته و سپس آن‌ها را ذخیره و داده‌های دریافتی را ارسال می‌کند و در سومین مأموریت نیز سنسور و تشعشات فضایی را شناسایی و برای کمک به توسعه تکنولوژی فضایی، داده‌های خود را به زمین ارسال می‌کند.

بنا به تأکید رئیس سازمان فضایی کشور دو ماهواره دیگر که قرار است سال آینده پرتاب شود، با عنوان ماهواره مخابراتی هستند که مأموریت آن‌ها شناسایی محیط و اتصال اینترنت از فضا به طور مستقیم به گوشی‌های تلفن همراه است.

۸ دقیقه نفسگیر رساندن «ظفر»
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم از چند روز قبل در صفحه اینستاگرامی‌اش با انتشار تصویری از ماهواره بر سیمرغ نوشت: «ماهواره بر «سیمرغ» در سایت پایگاه زمینی پرتاب مستقر شد و ماهواره «ظفر» را تا ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین خواهد برد.»

بنا به تأکید وی این ماهواره بیش از ۸۰ تن وزن دارد و قرار است ماهواره «ظفر» را تا ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین ببرد.
آذری جهرمی درباره عملیات پرتاب این ماهواره نوشته است: «از لحظه شروع تا پایان عملیات حدود هشت دقیقه طول می‌کشد و هشت دقیقه نفس‌گیری که امیدوارم در پایانش به مدد حضرت زهرا (س) بتوانیم تصاویر ارسالی «ظفر» را دریافت کنیم.»

به گفته وی هزینه ساخت دو ماهواره ظفر ۱ و ۲ کمتر از ۲ میلیون یورو شده است و عمر متوسط آن نیز ۵/۲ سال خواهد بود، اما تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از ۱۰ میلیون یورو است. وزیر جوان کابینه دوازدهم در عین حال از شش ماهواره آماده ارسال خبر داده و به گفته وی دانشگاه امیرکبیر، ساخت ماهواره سنجشی با دقت یک متر را آغاز کرده است. وی از مخاطبان خواست تا نام این ماهواره را انتخاب کنند.

ماهواره ظفر چه موقع قرار است به فضا پرتاب شود؟
آن‌طور که رئیس سازمان فضایی ایران می‌گوید، ماهواره ۱۱۳کیلوگرمی ظفر طی روز‌های آینده به فضا پرتاب می‌شود، وی برای این پرتاب تاریخ دقیقی اعلام نکرده است.

به گفته براری ساخت ماهواره ظفر سه سال پیش با همکاری ۸۰ دانشمند ایرانی آغاز شد و مأموریت اولیه این ماهواره جمع‌آوری تصاویر است و کشورمان به این اطلاعات برای مطالعه زمین‌لرزه‌ها، جلوگیری از بلایای طبیعی و توسعه کشاورزی خود نیاز دارد.

براری با اشاره به این نکته که ایران قبلاً هم توانسته یک ماهواره را در مدار ۲۵۰ کیلومتری بالای سطح زمین قرار دهد، تصریح می‌کند: «این قدم جدیدی برای کشور ماست.»

وی تأکید می‌کند: «ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز از فضای خارج استفاده می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار