کد خبر: 988486
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

69 درصد ایرانی ها از موبایل استفاده می کنند. موج استفاده از گوشی های هوشمند فقط مختص به ایران نیست. در سال های گذشته به دلیل افزایش کاربردهای متنوع موبایل واردات آن افزایش یافت. آمار فروش بالای قطعه از سایت های آنلاینی مثل پارس الکترونیک نشان می دهد که بازار تعمیر موبایل در ایران حسابی داغ است. در این نوشته به سراغ کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات رفته ایم، دستگاهی که نقش مهمی در تعمیر گوشی دارد.  

رایج ترین علت خرابی گوشی ها چیست؟

قبل از اینکه به سراغ کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات برویم نگاهی به رایج ترین علل خرابی گوشی داریم. شکستن صفحه نمایش، افتادن گوشی در آب، اختلال در شارژ باطری، قطعی صدای بلندگو و مشکل در میکروفون از رایج ترین عوامل مراجعه صاحبان موبایل به تعمیر کاران است.

اسیلوسکوپ در تعمیر گوشی چه کاربردی دارد؟

برخی از تعمیر کاران به دلیل سابقه زیاد به راحتی و به قولی در یک نگاه می توانند علت خرابی موبایل را پیدا کنند. اما در بعضی خرابی ها همه چیز به همین سادگی پیش نمی رود و تعمیرکار گوشی با کمک ابزارهای مختلف به سراغ عیب یابی گوشی می رود. برای مثال مولتی متر و اسیلوسکوپ از رایج ترین وسایلی است که برای عیب یابی استفاده می شود. صرفه جویی در زمان، هزینه و تشخیص درست علت خرابی را می توان از جمله مزیت های استفاده از ابزارهای پیشرفته عیب یابی دانست. برای مثال از مولتی متر برای چک کردن باطری، بلندگو، میکروفون و سایر اجزای گوشی استفاده می شود.  

جالب است بدانیم این دو ابزار مختص تعمیرکاران نیست و پژوهشگران آزمایشگاه های برق هم همیشه از فروش اسیلوسکوپ دیجیتال ارزان استقبال می کنند. در ادامه با کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات آشنا می شویم.

آیا مولتی متر و اسیلوسکوپ یک کار را انجام می دهند؟

برای اینکه کاربرد مولتی متر را با اسیلوسکوپ اشتباه نگیریم، ابتدا با نحوه کار مولتی متر آشنا می شویم. مولتی متر نسبت به اسیلوسکوپ سرعت کمتری دارد و بیشتر می تواند طول موج را به طور میانگین اندازه گیری کند. این دستگاه بیشتر برای اندازه گیری میانگین ولتاژ به کار می رود و در تعمیرات موبایل جهت تست ولتاژ و قطعات نیمه هادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسیلوسکوپ چگونه به تعمیر تلفن همراه هوشمند کمک می کند؟

اسیلوسکوپ برای تعمیرات بسیار حساس تلفن همراه ساخته شده و به تعمیرکار این امکان را می دهد که به سرعت علت خرابی گوشی را پیدا کند. این ابزار در هنگام تست اطلاعات مختلفی را شناسایی کرده و به صورت شکل موج نمایش می دهد.

در حقیقت اسیلوسکوپ ولتاژ را در واحد زمان ارزیابی می کند و آن را به صورت شکل موج بر روی صفحه نمایش خود نشان می دهد. در تصویر نمایش داده شده تعمیرکار می تواند به کمک دانش فنی محدوده خطا را تشخیص دهد. علاوه بر نوع موج از روی دامنه موج ایجاد شده بر روی تصویر هم می توان به علت خطا پی برد. جالب است بدانید شرکت های سازنده تلفن همراه هم از دستگاه اسیلوسکوپ جهت تست نهایی سیگنال دهی و برق رسانی گوشی استفاده می کنند.

اسیلوسکوپ در تعمیر گوشی چه کاربردی دارد؟

چرا اسیلوسکوپ این قدر در تعمیر گوشی اهمیت دارد؟

 اسیلوسکوپ را باید از محبوب ترین وسایل آزمایشگاه برق و الکترونیک و تعمیرگاه ها به حساب آوریم. مهم ترین ویژگی و مزیت این دستگاه را می توان نمایش انواع شکل موج های مختلف دانست. حتی تعمیرکار می تواند تغییرات موج را ضبط کند تا بتواند آن را بخوبی آنالایز و یا جهت بررسی به شخص دیگری ارسال کند. از طرف دیگر اسیلوسکوپ به راحتی می تواند اطلاعات را از طریق USB به کامپیوتر شخصی منتقل کند.

چه مدل اسیلوسکوپ هایی وجود دارد؟

کارت اسیلوسکوپ یکی از انواع اسیلوسکوپ دیجیتال می باشد به دلیل حجم کم و قابل حمل بودن آن دارای مزیت برتری نسبت به اسیلوسکوپ رومیزی می باشد. اسیلوسکوپ های آزمایشگاهی به دلیل ابعاد بزرگی که دارند صرفا در آزمایشگاه های پیشرفته و تخصصی پیدا می شوند. این نوع از اسیلوسکوپ ها به دلیل دقت بالا برای آزمایش های علمی استفاده می شوند.

اسیلوسکوپ در تعمیر گوشی چه کاربردی دارد؟

پژوهشگرانی که به طور شخصی فعالیت می کنند از اسیلوسکوپ های قابل حمل استفاده می کنند. این نوع از اسیلوسکوپ ها قیمت پایینی دارند و به راحتی قابل حمل می باشند. تفاوت اسیلوسکوپ های آنالوگ و دیجیتال را باید در نحوه ارسال اطلاعات دید. در حقیقت اسیلوسکوپ های آنالوگ نمی توانند به طور مستقیم اطلاعات را به کامپیوتر ارسال کنند. در حالی که نوع دیجیتال آن می تواند این اطلاعات را بدون واسطه به کامپیوتر بفرستد.

تعمیرکارها چطور از اسیلوسکوپ برای تعمیر موبایل استفاده می کنند؟

کار با این دستگاه چندان سخت نیست اما تفسیر اطلاعات دریافتی نیاز به دانش تخصصی دارد. برای کار با دستگاه ابتدا آن را روشن کنید و اجازه دهید که صفحه به طور کامل تصویر را نمایش دهد. معمولا اگر تنظیمات به خوبی انجام شده باشد با روشن شدن دستگاه شکل موج ها بر روی صفحه نمایش داده می شود.

اگر شکل موج نمایش داده نشد باید دکمه نمایش اتوماتیک را فشار دهیم تا دستگاه موج را نمایش دهد. حالا تعمیرکار برای نمایش بهتر موج را بر روی صفحه بزرگ می کند. بزرگ شدن موج باعث می شود که او بهتر بتواند نقطه خرابی را تشخیص دهد. تنظیم سرعت پایه نیز با بزرگ شدن موج انجام می شود تا بتوان حرکات موج را کنترل کرد.

همچنین با کمک تریگر های دستگاه می توان موج را بر روی دستگاه تنظیم و کنترل کرد. دکمه های کنترل اگر به درستی تنظیم شوند، تصویر اسیلوسکوپ بسیار با کیفیت و دقیق خواهد بود. اسیلوسکوپ نقش مهمی در تعمیر موبایل دارد که در این نوشته کاربردهای مختلف آن را بررسی کردیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار