کد خبر: 987207
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
با توقف صادرات ۸۰۰ هزار بشکه نفت اعلام شد
جنگ قدرت طرف‌های درگیر در لیبی از بعد سیاسی خارج و به جنگ اقتصادی کشیده شده است. شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه اعلام کرد، به دنبال بسته شدن مهم‌ترین بنادر نفتی لیبی در شرق این کشور از سوی نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر، بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی یعنی ۸۰۰ هزار بشکه در روز متوقف شده است؛ اقدامی که می‌تواند وضعیت معیشتی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده و آتش جنگ داخلی را شعله‌ور کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی، نیرو‌های ارتش ملی این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر، حاضر به تن دادن به آتش‌بس نبوده و به تشدید درگیری‌ها دامن می‌زنند. خلیفه حفتر پس از آنکه هفته گذشته توافق آتش‌بس با دولت وفاق ملی لیبی را امضا نکرد، این بار برای تحت فشار قرار دادن دولت قانونی این کشور، مسیر‌های صادرات نفت به خارج را بسته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت لیبی روز یک شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «صادرات نفت از بنادر «البریقه»، «راس لانوف»، «الحریقه»، «الزویتینه» و «السدره» در شرق لیبی متوقف شده است. بسته شدن این بنادر باعث خواهد شد تولید نفت این کشور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد». شرکت نفتی لیبی با اعلام حالت فوق‌العاده، پس از توقف صادرات نفت از سوی نیرو‌های خلیفه حفتر افزود: «با کاهش تولید نفت، این کشور حدود ۵۵ میلیون دلار در روز متحمل خسارت مالی می‌شود». مصطفی سناله، رئیس شرکت دولتی نفت لیبی اعلام کرد: «بخش نفت و گاز لیبی شریان اصلی اقتصاد و تنها منبع درآمد مردم این کشور به شمار می‌رود. تأسیسات نفتی متعلق به مردم است و نباید از آن در چانه‌زنی‌های سیاسی بهره‌برداری شود». نیرو‌های حفتر درحالی اقدام به بستن بنادر اصلی لیبی کردند که آلمان و سازمان ملل در تلاش هستند که خلیفه حفتر و حامیان خارجی آن را در نشست برلین متقاعد کنند که حملاتش را به طرابلس، پایتخت لیبی متوقف کند. کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی قرار بود دیشب به وقت محلی برگزار شود و به نظر می‌رسد خلیفه حفتر با توقف صادرات نفت لیبی، سعی دارد امتیازاتی از دولت قانونی این کشور و جامعه بین‌الملل دریافت کند.

با تشدید حملات نیرو‌های تحت امر حفتر در هفته‌های اخیر و ورود عناصر خارجی، جنگ داخلی در لیبی تشدید شده است. غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل در امور لیبی روز یک شنبه از انتقال ۲ هزار فرد مسلح از سوریه به لیبی خبر داد. پیش‌تر نیز اخباری مبنی بر اعزام صد‌ها تروریست از سوریه به لیبی منتشر شده بود. اعزام تروریست‌های سوری می‌تواند بحران لیبی را بیش از پیش تشدید کرده و آتش جنگ داخلی در این کشور را شعله ور کند. حفتر از ۹ ماه گذشته حملات گسترده و پیاپی را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی آغاز کرده است. خلیفه حفتر که نقش پیاده نظام عربستان سعودی و امارات را بازی می‌کند، در هفته‌های اخیر و پس از ورود نیرو‌های ترکیه به لیبی، حملاتش به مناطق تحت کنترل دولت وفاق ملی را افزایش داده است. لیبی که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی را در قاره آفریقا در اختیار دارد از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ در پی انقلاب مردمی و مداخله نظامی غرب، از خشونت و درگیری‌ها بر سر قدرت رنج می‌برد. اکنون در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید سازمان ملل است و در بخش شرقی خلیفه حفتر کنترل امور را در دست گرفته است.

اردوغان: لیبی راه‌حل نظامی ندارد
درحالی که دولت ترکیه در آستانه اعزام نیروی نظامی به لیبی است، رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید که بحران در لیبی راه‌حل نظامی ندارد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، که برای شرکت در کنفرانس لیبی به آلمان سفر کرده است، تأکید کرد: «مذاکرات برلین گامی بسیار مهم برای محکم کردن آتش‌بس در لیبی است». وی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی به اندازه کافی به حملات خلیفه حفتر علیه دولت وفاق ملی لیبی واکنش نشان نداده مدعی شد: «موضع آنکارا نقش مهمی در مقابله با کوتای حفتر داشته است». اردوغان بار دیگر خلیفه حفتر را به باد انتقاد گرفت و گفت: «جامعه بین‌الملل به حملات گستاخانه حفتر به طرابلس پاسخی درخور نداده است». اردوغان با بیان اینکه نیرو‌های ترکیه خاک لیبی را ترک نخواهند کرد، از جامعه بین‌الملل خواست: «به نفع جاه‌طلبی‌های تاجران خون و هرج و مرج، امید‌هایی که بار دیگر در لیبی زنده شده را فدا نکنید». درگیری‌های لیبی با حمایت عربستان سعودی و امارات از خلیفه حفتر و حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی، از بعد داخلی خارج شده و به جنگ منطقه‌ای تبدیل شده است و هر دو طرف تلاش می‌کنند با تسلط بر این کشور، جای پای خود در شمال آفریقا را مستحکم‌تر کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار