کد خبر: 986389
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸
فضای سرد خانوادگی، ارمغان دنیای مجازی
کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی را نبود ارتباط و گفت‌وگوی همدلانه در فضای برخی خانواده‌ها بیان می‌کنند. امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اکثر نابسامانی‌های روابط برخی زوجین همچون خیانت‌ها، طلاق‌ها و... نقش‌آفرینی می‌کند
مهدی مظفری
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در کنار تمام مزایا و فواید تکنولوژی، باعث شده است فضای گرم خانواده این روز‌ها سرد و فضای حقیقی و حضور فیزیکی افراد خانواده در کنار یکدیگر کمتر شود. یعنی سبب شده است فاصله‌ای عاطفی -معنوی بین افراد برخی خانواده‌ها به خصوص برخی زن و شوهر‌ها ایجاد شود و افراد خانواده زندگی‌شان را بدون گفتگو‌های صمیمانه تجربه کنند.

نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی در مشکلات خانوادگی
دیگر کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که در کنار یکدیگر بنشینند و درباره مسائل خانوادگی با هم گفتگو کنند. به خاطر همین امر شمار زیادی از کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی را نبود ارتباط و گفت‌وگوی همدلانه در فضای برخی خانواده‌ها بیان می‌کنند. امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اکثر نابسامانی‌های روابط برخی زوجین همچون خیانت‌ها، طلاق‌ها و... نقش‌آفرینی می‌کند.

دیگر زمانی برای گفتگو و تعامل عاطفی نمی‌ماند
افراط در استفاده از فضای مجازی باعث از بین رفتن روابط چهره به چهره و به مرور زمان کم شدن محبت طرفین نسبت به یکدیگر می‌شود. در نهایت هم طرفین نسبت به یکدیگر احساس بی‌نیازی می‌کنند و این امر بعضاً منجر به طلاق می‌شود. استفاده بی‌رویه از فضای مجازی در محیط خانواده باعث از بین رفتن فرصت‌های زندگی می‌شود و طرفین در اثر نبود وقت، فرصت گفتگو با یکدیگر را ندارند و به قولی وقتی برای گفتگو و مذاکره نیست. این مهم قطعاً از ثبت خاطرات مشترک و تعامل عاطفی و احساسی مشترک بین زوجین می‌کاهد.

آیا سر سفره کنار یکدیگر می‌نشینیم؟
دین مبین اسلام به این امر بسیار سفارش کرده و تأکید دارد مرد با ایمان همیشه باید با اشتها سر سفره حاضر شود و در کنار خانواده‌اش غذا را میل کند. به همین جهت پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خداوند متعال دوست داشتنی‌تر از اعتکاف و نشستن در مسجد است.» این حدیث به اهمیت وقت گذاشتن برای خانواده اشاره و دلالت دارد. تا جایی که نشستن و وقت گذاشتن و اهمیت دادن به جامعه کوچکی به اسم خانواده را از نشستن در مسجد رسول خدا (ص) بهتر و با فضیلت‌تر می‌شمارد.

سوء‌ظن‌هایی که اعتماد را میان ما فرو می‌ریزد
از دیگر آثار فضای مجازی تخریب فضای خانواده و ایجاد شک و سوءظن طرفین نسبت به یکدیگر است. چون استفاده بی‌رویه از فضای مجازی باعث کاهش سطح اعتماد در بین آن‌ها و در نتیجه نبود اعتماد باعث خدشه‌دار شدن و آسیب دیدن خانواده می‌شود. از مخرب‌ترین تأثیرات فضای مجازی این است که به دور از فضای حقیقی روابط غیراخلاقی را عادی جلوه می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند باعث متعهد نبودن فرد در قبال مسئولیت نسبت به همسر خود و همچنین تنوع‌گرایی در روابط عاطفی شود و در نتیجه مسبب تشکیل خانواده دروغین برای فرد می‌شود و روی قطع ارتباط خانوادگی تأثیر مستقیم دارد.

انرژی و حوصله‌ای برای محبت به بچه‌ها نمی‌ماند
هر انسانی برای هر کاری از جمله کسب و کار و امرار معاش و حتی محبت کردن به دیگران نیاز به انرژی دارد. مثل انرژی‌ای که از خواب تأمین می‌شود. پس استفاده کنترل نشده از فضای مجازی باعث اختلال خواب شده و اختلال خواب نیز باعث بی‌حوصلگی، پرخاشگری و خستگی می‌شود. در نتیجه نارضایتی زوجین را به دنبال خواهد داشت.
متأسفانه امروزه زندگی پر از دغدغه و فشار مالی و کاری شده است، به طوری که فرصت برای کنار هم بودن نداریم. در حال حاضر پدر و مادر‌ها به دلیل مشغله‌های کاری وقت کمتری را صرف کودکان خود می‌کنند. به هر حال کودکان نیاز به توجه و محبت پدر و مادر‌ها دارند. استفاده بی‌حد و حصر زوجین از فضای مجازی و سر در گوشی بردن در محیط خانواده دقیقاً همان وقتی است که زوجین باید آن را صرف محبت و گوش دادن به فرزند خود کنند، در حالی که دیگر وقت و حوصله‌ای ندارند. فراموش نکنیم فرزند خانواده تا ۱۸ سالگی از نوع برخورد شما با خودش یک نوع شخصیت را برای خود تصور می‌کند و رفتارش را با آن منطبق می‌سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار