کد خبر: 985299
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
خروش هنرمندان در رثای سردار آسمانی
تنها چند ساعت پس از اعلام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، هنرمندان کشورمان متأثر از اندوه ناشی از این واقعه و خشم انقلابی برای انتقام سخت از تروریست‌های امریکایی، آثاری هنری را با محوریت شخصیت حاج قاسم منتشر کردند. این آثار از شعر و سرود گرفته تا آثار تجسمی و نمایشی را در برگرفته و در روز‌های اخیر به صورت فزاینده‌ای بر حجم و تنوع تولیدات افزوده شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اگرچه اینستاگرام تلاش کرد تا تصاویر سردار سلیمانی و ابراز ارادت هنرمندان به شخصیت والای وی را سانسور و حذف کند، اما فضای مجازی به سرعت تحت تاثیر تولیدات فرهنگی و هنری قرار گرفت که همگی در رثای حاج قاسم بود و از لزوم انتقام خون وی حکایت داشت.

شاعران در خط مقدم
روز گذشته سازمان هنری و رسانه‌ای اوج، شب شعری را با نام «سردار دل‌ها» برگزار کرد. در این مراسم که در نخلستان اوج برگزار شد، شاعران اشعاری را که در وصف شهادت سردار سلیمانی سروده بودند قرائت کردند. محسن کاویانی یکی از شاعران حاضر در این مجلس، در وصف شهید سلیمانی اینچنین خواند: «جای دمشق اینار سمت عشق عازم شد/ اسمش که قاسم بود جسمش نیز قاسم شد/ در پیکرش دیدم گریز روضه‌خوان‌ها را/ هم روضه قطع الیمین و هم اِرَبا اِرَبا را». همچنین حوزه هنری نیز شب شعری را با عنوان «سردار آسمانی» اجرا کرد. پیش از این نیز چند شب شعر به همین مناسبت برگزار شده بود.

انتشار اشعار با موضوع سردار سلیمانی باعث تولید سرود‌های انقلابی شده است که یک نمونه آن با عنوان «سلیمان عشق» محصول مرکز ماوأ در «جوان» بازتاب داشت.

قاسم هنوز زنده است
یکی از سریع‌ترین تولیدات موسیقایی در فراغ سردار سلیمانی، قطعه‌ای به نام انتشار قطعه «قاسم هنوز زنده است» با صدای «غلامرضا صنعتگر» و آهنگسازی «محمدرضا چراغعلی» با شعر «میلاد عرفان‌پور» است که از سوی حوزه هنری منتشر شد. تقریباً ۲۴ ساعت پس از شهادت سردار سلیمانی موزیک‌ویدئوی این ترانه از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. در بخشی از ترانه این آهنگ آمده است: «قاسم هنوز در شهر قاسم هنوز در خط/گرم نبرد در کوه گرم گذشتن از شط/ قاسم هنوز با ماست در کوچه و خیابان/ قاسم هنوز زنده‌ست مارا گواه قرآن».

سردار یار آخرالزمانی حسین (ع)
هنوز جمعه ۱۳ دی ماه به پایان نرسیده بود که حسن روح‌الامین، نقاش نام‌آشنای کشورمان، تابلوی نقاشی جدید خود را با نام «اصحاب آخرالزمانی اباعبدالله» رونمایی کرد. این اثر که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی خلق شده است، پیکر شهید حاج قاسم را در آغوش اباعبدالله (ع) نشان می‌دهد.

در خارج از ایران نیز فضولی شفیع‌اف، نقاش، روحانی و مترجم کتب دینی جمهوری آذربایجان در حساب فیس‌بوک خود تابلویی را که از سردار قاسم سلیمانی ترسیم کرده، به اشتراک گذاشته است. وی می‌گوید از سردار چند تابلو نقاشی کرده است. یکی قبل از شهادت سردار بوده که به وسیله رایزنی فرهنگی ایران در باکو برای خود شهید قاسم سلیمانی فرستاده است. یکی از تابلو‌ها نیز عرفانی است که در آن امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی به تصویر کشیده شده است. این عکس را کاربران شبکه مجازی هم به اشتراک گذاشته‌اند.

نظر کارگردان «گاندو» درباره حاج قاسم
جواد افشار، کارگردان سینما و تلویزیون در مصاحبه‌ای می‌گوید: سردار سلیمانی سرشار از نبوغ نظامی بود. همچنین اخلاقیات والای انسانی او زبانزد همه مردم ایران بوده و است. در همین راستا سینماگران می‌توانند در قالب فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی گوشه‌ای از شخصیت عظیم این شهید را به تصویر بکشند. کارگردان سریال «گاندو» با بیان اینکه اگر شخصیتی، چون قاسم سلیمانی در امریکا حضور داشت، منبع الهام آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی بود، می‌افزاید: اگر در هالیوود قهرمان و شخصیتی، چون سردار سلیمانی داشتند، مطمئناً صد‌ها فیلم درباره او ساخته می‌شد، پس چرا نباید در این زمینه به اندازه توانمان عمل کنیم، البته مسئولان نیز باید از تولید چنین آثاری حمایت کنند تا شرایط فعالیت برای هنرمندان فراهم شود.

سینما مشتاق سردار سلیمانی
چند تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در فضای مجازی اعلام آمادگی کرده‌اند تا فیلمی درباره شخصیت و زندگی سردار شهید سلیمانی تولید کنند. این اعلام آمادگی، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است که اکثر آن‌ها یک نکته مهم را یادآوری می‌کند که با توجه به شخصیت خاص و جایگاه ویژه سردار سلیمانی نباید برای ساخت فیلم درباره زندگی او عجله کرد و حتی اینکه برخی از چهره‌هایی که برای ساخت فیلم اعلام آمادگی کرده‌اند اصولاً صلاحیت حرفه‌ای انجام چنین کاری را ندارند. اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه ۳ سیما و مشاور رئیس سازمان صداوسیما، می‌گوید: «این آدم بزرگ باید سریال یا فیلم سینمایی در خور شأنی برایش ساخته شود. سریال تلویزیونی در اولویت باشد، اما به راحتی و دم‌دستی با آن زندگینامه نمایشی برخورد نشود، کاسبکارانه نباشد و کسانی که همچون او، در راه رضای خدا کار می‌کنند به میدان بیایند و اهل سودجویی و منافع فردی نباشند. آدم‌های بزرگ برای این بزرگمرد کار کنند. سریال تلویزیونی ترجیحاً ساخته شود که به ابعاد گسترده شخصیتی و زندگی ایشان می‌پردازد و از لشکر ۴۱ ثارالله شروع کنند و به دوران فرماندهی‌شان در سپاه قدس برسند.»

علی رویین‌تن، کارگردان سینما در موضع‌گیری‌ای می‌گوید: «درباره ساخت آثار هنری درباره حاج قاسم سلیمانی باید به نکته بسیار مهمی توجه کرد. در واقع این آثار در هر شکل باید به بهترین و فاخرترین شکل ممکن ساخته شوند تا در تاریخ سینمای ایران و حتی جهان ماندگار شوند.»

رویین‌تن در پایان تأکید می‌کند: «به نظرم عظمت سردار سلیمانی به حدی است که هالیوود هم درباره او فیلم خواهد ساخت، زیرا دوره ترامپ سپری خواهد شد و سینماگران آزاده‌ای که در امریکا وجود دارند زندگی سردار را روایت می‌کنند. پیشنهاد من این است که حاتمی‌کیا برای ساخت اثری درباره سردار سلیمانی اقدام کند و او بهترین گزینه به شمار می‌آید.»

«صبا» زندگی سردار را می‌سازد
مرکز پویانمایی صبا قصد دارد زندگی سردار شهید سلیمانی را در قالب یک سریال انیمیشن تولید کند. محمدعلی صفورا، تهیه‌کننده این انیمیشن می‌گوید: «مطالعه، نگارش سناریو و پیش‌تولید پویانمایی «زندگی تا شهادت سردار سلیمانی» با کیفیت Full HD به صورت اثری نیمه‌بلند ۳۰ دقیقه‌ای و با تکنیک کمیک موشن آغاز شد. این انیمیشن در ادامه ساخت مجموعه پویانمایی «چهل شاهد» تعریف شده است. «چهل شاهد» شامل زندگی تا شهادت ۴۰ شهید انقلاب و دفاع مقدس است که نمایش اخلاق، رفتار و سبک زندگی آنان می‌تواند الگو و کلاس درسی برای مخاطبان تلویزیون باشد.»

حجم انبوه تولیدات هنری و فرهنگی که هنرمندان ایرانی برای نشان دادن ارادت و میزان تأثر خود از شهادت حاج قاسم منتشر کرده‌اند هر لحظه در حال افزایش است. در این گزارش تنها بخشی از این تولیدات مطرح شد و «جوان» در روز‌های آینده بیشتر به این موضوع و معرفی آثار جدید خواهد پرداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار