کد خبر: 985143
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
رویترز و رسانه‌های خارجی گستردگی تشییع پیکر سردار سلیمانی را با تشییع امام خمینی (ره) مقایسه کردند
حضور میلیونی در مراسم تشییع سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و همرزمانش، چشم رسانه‌های خارجی را خیره کرد تا جایی که خبرگزاری رویترز این مراسم را به تشییع پیکر امام خمینی (ره) تشبیه کرد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پیکر شهدای حمله تروریستی بامداد روز جمعه در بغداد، در پی بدرقه گرم مردم عراق بامداد روز یک شنبه وارد ایران شد و پس از زیارت بارگاه رضوی و ادای نماز بر پیکر‌های شهدا در دانشگاه تهران توسط مقام معظم رهبری، روی دستان مردم تا میدان آزادی بدرقه شد. شمار بالای شرکت‌کنندگان در این مراسم به حدی بود که خبرنگار نیویورک‌تایمز در توئیتی حضور مردم را میلیونی و در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه دانسته است. خبرگزاری رویترز هم نوشت که هزاران نفر در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند و دختر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران وعده «روز‌های سیاه» را به امریکا داد. در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است که انبوه جمعیت مردم تهران که در تلویزیون نمایش داده می‌شد، بازتابی از جمعیتی است که در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) در مراسم تشییع آیت‌الله «روح الله خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند.

شبکه خبری روسیا الیوم هم از این مراسم به عنوان بزرگ‌ترین مراسم تشییع در تاریخ یاد کرد و نوشت: «جمعیت به هم پیوسته‌ای تا چند کیلومتری اطراف دانشگاه تهران برای تشییع پیکر ژنرال سلیمانی آمدند و شعار‌هایی در محکومیت این حمله امریکا سر دادند. این حضور میلیونی از زمان تشییع آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران بی‌سابقه بوده و تشییع سلیمانی بزرگ‌ترین تشییع جنازه تاریخ شمرده شده است.» روسیا الیوم به حضور مقام معظم رهبری، حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و نیز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در این مراسم اشاره کرد.

روزنامه «الرای» اردن به تشییع در شهر‌های مشهد و اهواز پرداخت و نوشت که مردم مشهد در استقبالی بی‌نظیر پیکر شش نفر از افرادی را که بر اثر حمله هوایی امریکا به فرودگاه بغداد کشته شدند، تشییع کردند. چنین مراسمی صبح روز یک شنبه در شهر اهواز مرکز استان خوزستان که بیشتر جمعیت آن را عرب‌های ایرانی تشکیل می‌دهند، برگزار شد و هزاران نفر از مردم این استان پیکر قاسم سلیمانی را تشییع کردند.

روزنامه «البعث» سوریه نیز در گزارشی نوشت: «در رویدادی بی‌سابقه میلیون‌ها نفر در شهر اهواز پیکر قاسم سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» و دوستانش را که از نجف اشرف به ایران منتقل شده بود، تشییع کردند. تشییع‌کنندگان تأکید کردند که سلیمانی شخصیتی استثنایی بود که همه مردم ایران او را دوست داشتند و این فرمانده نظامی نقش مهمی در تأمین امنیت کشور داشته است.»

برخی شبکه‌های تلویزیونی عراق مانند «العهد»، «الاتجاه» و رسانه‌های مقاومت در این کشور با زیرنویس‌هایی مانند «حضور چند میلیونی مردم تهران در مراسم تشییع سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» و «حضور باشکوه مردم تهران در مراسم تشییع شهدای مقاومت» از حضور این جمعیت چند میلیونی در مراسم تشییع ابراز شگفتی کرده‌اند.

سخنان دختر سلیمانی و هنیه گواهی بر قطعی بودن انتقام
تأکید بر درخواست تظاهرات‌کنندگان بر لزوم انتقام خون شهدا، دیگر موضوعی بود که در کنار حضور میلیونی به آن پرداخته شد. شبکه الجزیره با اشاره به حضور گسترده مردم تهران در مراسم تشییع پیکر قاسم سلیمانی قدرتمند‌ترین فرمانده نظامی ایران نوشت: «احتمال می‌رود بعد از پایان سه روز عزاداری، ایران به ترور سلیمانی پاسخ دهد.» روزنامه «الخلیج» بحرین نیز در مطلبی با انعکاس تصویری از حضور میلیونی مردم اهواز در تشییع پیکر شهید سلیمانی از وی به عنوان طراح برنامه‌های راهبردی ایران در خاورمیانه یاد کرد و ادامه داد که از روز جمعه که وی و ابومهدی المهندس توسط امریکایی‌ها ترور شدند، ترس بسیاری از نقاط دنیا را فراگرفته و اوضاع را به هم ریخته است. شهید شدن سلیمانی و ابومهدی المهندس اجماع بی‌نظیری را ضد امریکا در عراق به وجود آورده است، شهری که تا چند ماه پیش شاهد تظاهرات ضد دولتی بود در روز‌های گذشته شاهد اجتماع بی‌نظیر برای تشییع شهداست.

شبکه لبنانی «المیادین» در واکنش به سخنرانی دیروز «زینب سلیمانی» و «اسماعیل هنیه» رهبر حماس در دانشگاه تهران اعلام کرد که این دو سخنرانی پیام‌های زیادی داشت و افزود: «سخنرانی هنیه در مراسم تشییع تأکید کرد که محور مقاومت قوی باقی خواهد ماند و قوی‌تر خواهد شد. سخنرانی دختر شهید سلیمانی هم تأکید کرد که انتقام خون شهدا گرفته خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره مراسم روز دو شنبه در تهران برای تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی از تعبیر «صف کشیدن سوگواران در تهران» به منظور ادای احترام به فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران استفاده کرد و نوشت: «ترور او تنش‌ها بین تهران و واشنگتن که دشمنان سرسخت یکدیگر هستند را به شدت بالا برده است. ایران شامگاه یک شنبه یک گام دیگر برای کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای را اعلام کرد؛ توافقی که بعد از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده از آن در ماه می‌۲۰۱۸ از قبل هم تکه‌تکه شده بود.» این رسانه فرانسوی با اشاره به لباس‌های تیره حاضرین در مراسم سوگواری سردار سلیمانی نوشت: «سوگواران تهرانی در خیابان انقلاب، یک دریای سیاه با پرچم‌های قرمز رنگ شیعیان و نشانه‌های سفید رنگ درست کردند و برخی پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته بود انتقام سخت.»

تروری که عامل اتحاد ایرانیان شد
«نیویورک‌تایمز» با اشاره به محبوبیت شهید سلیمانی و اتحاد مردم ایران در حمایت از این سردار شهید نوشت که خیل عظیم جمعیت ایران برای ادای احترام به فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند.

این روزنامه امریکایی به نقل از یکی از ساکنان ایران که در مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی شرکت کرده بود، گزارش کرد که شهادت سپهبد سلیمانی توهین و جراحتی به غرور ملی ایرانیان بود و با اشاره به محبوبیت بیش از حد شهید سلیمانی در ایران نوشت که سلیمانی به عنوان مردی در نظر گرفته می‌شد که امنیت ایران را در مقابل تهدیدات خارجی همچون داعش و در مقابله با اسرائیل و امریکا محافظت می‌کرد و با اشاره به مراسم تشییع سلیمانی در اهواز نیز نوشت که شهادت سلیمانی مردم ایران را متحد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار