کد خبر: 984787
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
حاشیه‌ای بر اردوی خارجی استقلال و پرسپولیس با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور
تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال دوباره بهانه‌ای شده تا باشگاه‌های دولتی برنامه‌ریزی برای برپایی اردو‌های خارجی را آغاز کنند، آن‌هم در شرایطی که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ابتدای امسال مدعی شده بودند تیم‌های باشگاهی را از برگزاری اردو در خارج از کشور به دلیل مشکلات اقتصادی منع کرده‌اند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با این حال این روز‌ها از دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس خبر می‌رسد که مدیران این دو باشگاه بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین در سایه بی‌تفاوتی وزارت ورزش، مقصد اردوی خارجی‌شان را مشخص و بلیت‌هایشان را هم رزرو کرده‌اند. استقلالی‌ها قرار است به امارات و دوبی بروند و پرسپولیسی‌ها هم در قطر اردو خواهند زد.

اردو‌های تفریحی یا فنی؟
فرقی برایشان نمی‌کند، تحریم باشد یا نباشد، مشکلات اقتصادی باشد یا نباشد، برپایی اردو‌های خارجی به جزئی جدانشدنی از برنامه باشگاه‌های دولتی فوتبال در دو دهه اخیر تبدیل شده است، اردو‌هایی که در بیشتر مواقع کمترین بازدهی را برای تیم‌ها داشته و عکس‌های منتشر شده از بازیکنانی که با شلوارک در مراکز خرید در حال گردش هستند، سبب شده وجهه تفریحی آن بر تأثیرات فنی بچربد.

در دو سال اخیر با وجود شدید شدن تحریم‌های ظالمانه امریکا، مدیران باشگاه‌های دولتی فوتبال که چشم‌شان به جیب بیت‌المال است، نه تنها برنامه‌ای برای صرفه‌جویی و ریاضت اقتصادی نداشته‌اند، بلکه تا جایی که توانسته‌اند هزینه روی هزینه گذشته‌اند، از رشد چند برابری و بی‌چارچوب و بی‌ضابطه قرارداد‌ها گرفته تا خرید بازیکنان خارجی با چند برابر قیمت واقعی‌شان، به این خرج‌تراشی و حیف‌ومیل‌ها، فاکتور‌های اردو‌های خارجی را هم اضافه کنید، مسئله‌ای که سبب شده تیم‌های دولتی فوتبال مانند استقلال و پرسپولیس هزینه‌های ارزی زیادی را به کشور تحمیل کنند.

حیف‌ومیل باشگاه‌های دولتی در شرایطی صورت می‌گیرد که مسئولان ورزش همواره تأکید کرده‌اند که جلوی سفر‌های غیرضروری را در ورزش می‌گیرند. اردیبهشت امسال بود که وزیر ورزش در نشست با مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری به این نکته اشاره داشت که به خاطر مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت ارز، وزارت ورزش و همچنین فدراسیون‌های ورزشی سفر‌های خارجی غیرضروری را از دستور کار خارج کرده‌اند.

پس از صحبت‌های مسعود سلطانی‌فر، مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم در اظهاراتی که بعداً مشخص شد تنها جنبه شعاری داشته است از ممنوع شدن اردو‌های خارجی خبر داد: «در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و مدیران ۱۶ باشگاه لیگ برتری داشتیم، به این تصمیم رسیدیم که تیم‌ها به اردوی خارجی نروند. در واقع ما دیگر مجوز برگزاری اردوی خارجی را صادر نمی‌کنیم و از تیم‌ها می‌خواهیم از امکانات داخلی استفاده کنند.»

تصور می‌شد با توجه به چنین دستورالعملی اردو‌های خارجی باشگاه‌های دولتی پیش از شروع لیگ نوزدهم لغو شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و تیرماه امسال هم استقلال و هم پرسپولیس به عنوان دو باشگاه دولتی بدون اینکه مشکلی برایشان به وجود بیاید، اردو‌های خارجی‌شان را در ترکیه برگزار کردند، اردو‌هایی که پرحاشیه هم بود و نارضایتی شدید سرمربی پرسپولیس را به همراه داشت. خروجی چنین اردو‌هایی تنها خروج چندصد هزار ارز از کشور، آن‌هم در شرایطی بود که کشورمان با مشکلات شدید در زمینه تأمین ارز روبه‌رو است.

صحبت‌های علیرضا بیرانوند پس از پایان اردوی تابستانی پرسپولیس در ترکیه گویای همه چیز بود: «متأسفانه در سه سالی که در پرسپولیس هستم، یکی از بدترین و ضعیف‌ترین اردو‌هایی بود که پشت سر گذاشتیم. برای کالدرون خیلی ناراحت شدم. در ترکیه تیم‌هایی را دعوت می‌کردند که من خودم خجالت می‌کشیدم. دوست‌هایشان را دعوت می‌کردند که دو، سه سال پایشان به توپ نخورده بود تا با ما بازی تدارکاتی انجام دهند. من از شخصیت مربی‌مان (کالدرون) خوشم آمد که اجازه نداد بازیکنانمان با این تیم بازی کنند و کار به اینجا کشید که فوتبال درون‌تیمی بازی کردیم و بالای سه، چهار مصدوم بد هم داشتیم.»

بی‌تفاوتی وزارت ورزش نسبت به حیف‌ومیل بیت‌المال
با وجود کیفیت پایین اردو‌های باشگاه‌های دولتی استقلال و پرسپولیس در ترکیه، برای تعطیلات نیم‌فصل هم گویا اردو‌های خارج از کشور دو باشگاه بزرگ پایتخت به‌راه است و نه در فدراسیون فوتبال و نه در وزارت ورزش اراده‌ای برای جلوگیری از حیف‌ومیل بیت‌المال، آن‌هم در اردو‌هایی که بیشتر جنبه تفریحی دارد، دیده نمی‌شود. چنین رویکردی در وزارت ورزش سبب می‌شود علاوه بر چنین ریخت‌وپاش‌هایی از بیت‌المال، چندصد هزار دلار ارز هم هدر برود. البته از نقش و نفع دلالان و واسطه‌هایی که با مدیران و مربیان باشگاه‌های دولتی در ارتباط هستند نیز در این زمینه نمی‌توان گذشت، نفعی که سبب شده به هر قیمتی که شده تیم‌های دولتی استقلال و پرسپولیس، اردوی خارجی‌شان، حتی در شرایط جنگ اقتصادی و کمبود ارز حتی برای دارو و کالا‌های اساسی مردم هم برقرار باشد.
در چنین شرایطی گفته می‌شود با  نظر فرهاد مجیدی مقرر شده اردوی استقلالی‌ها در کشور امارات و شهر دوبی و اردوی زمستانی پرسپولیس هم از ۱۸ دی‌ماه به مدت ۱۲ روز در کمپ الشحانیه قطر برگزار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار