کد خبر: 984570
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
رئیس کل گمرک خبر داد
کالا زمانی در قلمرو گمرک است که اظهار می‌شود و اگر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشد مثل این است که خارج از کشور و در سرزمین دیگری است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کل گمرک در مورد اغفال مشتری از سوی خودروسازان در پی واردات قطعات خودرو گفت: بخشی از این کالا‌ها توسط مرجع قضایی در حال پیگیری است.
سید‌مهدی میراشرفی در گفتگو با فارس، در مورد اتصال اطلاعات بنادر از تخلیه کالا با سامانه گمرک و نقش آن در رابطه با کالا‌های متروکه اظهار داشت: کالا زمانی در قلمرو گمرک است که اظهار می‌شود و اگر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشد مثل این است که خارج از کشور و در سرزمین دیگری است. با تمامی سازمان‌هایی که در تجارت مرتبط هستند اتصال سامانه‌ای داریم و مبادله اطلاعات وجود دارد. رئیس کل گمرک افزود: قانون می‌گوید مناطق آزاد و ویژه خارج از قلمرو کشور هستند و اتصال ماقبل (زمانی که کالا از کشتی تخلیه شده و به مناطق و انبار‌ها وارد می‌شود) وجود ندارد و پیگیر آن هستیم، چراکه به امنیت و تسهیل تجارت کمک می‌کند. وی با بیان اینکه در گمرک کاغذ حذف شد؛ یعنی ارتباطات کاملاً سیستمی است، درباره نحوه اتصال با سامانه جامع تجارت عنوان کرد: در حال حاضر ارتباط آنلاین داریم. بیش از ۹۰ درصد ارتباط میان سامانه گمرک و تجارت (وزارت صمت) وجود دارد. میراشرفی خاطرنشان کرد: با سامانه جامع تجارت ارتباط خوبی داریم، یکی از زیرسامانه‌های آن مربوط به ثبت سفارش است که نقطه ابتدایی کار تجارت محسوب می‌شود. سامانه دیگر اطلاعات مربوط به ارز بانک است که اگر نباشد امکان انجام تشریفات گمرکی وجود نخواهد داشت و نمی‌توان قدم از قدم برداشت.

معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: اینکه گاهی عنوان می‌شود سامانه‌ها (سامانه گمرک و جامع تجارت) به طور کامل ارتباط ندارد علتش این است که خیلی از زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت فعالیت ندارند و تکمیل نیست. برخی دوستان کم لطف هستند و آنچه چیزی را که انجام ندادند را بیان نمی‌کنند. مواردی که ما باید انجام دهیم مستلزم هزینه است. کما اینکه در ادارات بروید که کار چگونه انجام می‌شود، در اکثر موارد پیشرفت تا ۹۰ درصدی دارد. به گفته رئیس کل گمرک، سازمان اموال تملیکی به طور کامل به گمرک متصل است و از کانال تحویل گیرنده (گمرک)، انبار‌های عمومی، برخی مناطق آزاد ویژه و شرکت فرودگاه‌ها به ما متصل هستند که ما متروکه را اعلام می‌کنیم و به طور سیستمی به سازمان تملیکی ارجاع می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که با بنادر مشکل ندارید و اطلاعات سامانه‌ای را دریافت می‌کنید، تصریح کرد: اطلاعاتی را که خودشان می‌خواهند به ما می‌دهند. به عبارتی وقتی کالا از نگاه آن‌ها متروکه می‌شود را اعلام می‌کنند. اطلاعات اینکه چه نوع کالا‌هایی با چه میزانی در مناطق موجود است را به ما نمی‌دهند. در حقیقت از اطلاعات تشریفات قبل از اظهار مطلع نیستیم.
وی تأکید کرد: واقعیت این است که ارتباط سیستمی با مناطق آزاد و ویژه خیلی کند پیش رفته است. رسوب کالا در مناطق آزاد و ویژه تحریم‌ها به چهار ماه کاهش یافته که طبق مصوبه دولت است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این موضوع که چرا جزئیات آمار تجارت خارجی محرمانه شده است، بیان کرد: کلیات آمار منتشر می‌شود جزئیات به دلیل درخواست فعالان بخش تجارت محرمانه شد. درخواست‌هایی رسمی به کمیته مقابله با تحریم‌ها ارسال و آمار تجارت با رأی اعضا محرمانه شد والا گمرک نمی‌تواند آ‌مار و اطلاعات تجارت را شفاف نکند، اطلاعاتی که از تجارت خارجی عنوان می‌شود عین واقعیت است و حساسیت عدم انتشار آمار جزئیات براساس نظر تجار است تا در تحریم آسیب کمتری ببینند. معاون وزیر اقتصاد در مورد قطعات خودرو‌های ایرانی که در چین تولید شده، اما آرم شرکت سازنده خودروی داخلی روی آن خورده است، گفت: ماده قانونی داریم که هر چیزی موجبات اغفال خریدار را فراهم کند، ورودش به کشور ممنوع است. این موضوع عملاً در برخی قطعات وارداتی خودروسازان مشاهده شد. آن کالا‌هایی که امکان برداشتن یا حذف علامت تجاری بود تا منجر به اغفال نشود در گمرک از بین رفت و مابقی قطعات خودرو که نمی‌شد علائم تجاری را از روی کالا حذف یا مخدوش کرد و نیاز خودروسازان است در مراجع قضایی تعیین تکلیف می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار