کد خبر: 983626
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر بروز آنها، برنامه این وزارتخانه برای کنترل چهار بیماری اصلی غیرواگیر را تشریح کرد و گفت: در کشور ما در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰ هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است که این بیماری‌ها بیش از ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی اگر در سال حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم، ۳۰۰ هزار مورد آن بر اثر بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا رئیسی با بیان اینکه چهار بیماری قلبی - عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان‌ها از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر هستند، گفت: ۸۲درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر ناشی از این چهار بیماری است. از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶ افزایشی که در حوزه مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اتفاق افتاده، هشداری جدی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

وی افزود: در عین حال اگر با همین فرمان در حوزه بیماری‌های غیرواگیر پیش رویم و کاری بیش از اینکه در حال حاضر انجام می‌دهیم، برنامه‌ریزی نکنیم تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۹۰ هزار مرگ دیگر به مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اضافه خواهد شد. به طوری که تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۷۹۹ هزار و ۶۱۷ مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در کشور ما ۳ درصد GDP کشور صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود و ۴۵هزار میلیارد تومان در سال برای بیماری‌های غیرواگیر هزینه می‌شود، گفت: ۲۴هزار میلیارد تومان از این هزینه به صورت غیرمستقیم و ناشی از هزینه‌هایی مانند غیبت از کار یا حضور غیرمؤثر در کار به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۵درصد مرگ‌های قبل از سن ۷۰ سالگی به دلیل چهار بیماری غیرواگیر اصلی است، اظهار کرد: در چهار حوزه اصلی برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌ریزی کردیم؛ به طوری که برای سال ۲۰۲۵ سند ملی و سیاست و برنامه‌هایمان را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر تدوین کردیم. سازمان جهانی بهداشت ۸۵ مداخله مؤثر را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر لیست کرده که از بین آن‌ها ۱۶ مداخله را مؤثرترین مداخله‌ها اعلام کرده و در بین این عوامل بحث مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه ناسالم و کم تحرکی جزو مهم‌ترین این عوامل هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کمپین فشار خون در کشور گفت: در کشور میزان ابتلا به فشار خون ۳۰درصد است که ۲۸درصد در زنان و ۲۵درصد در مردان است و همچنین سالانه ۹۷هزار مرگ به دلیل فشار خون در کشور رخ می‌دهد که آگاهی مردم در این حوزه ۵۷درصد و پوشش ما نیز در زمینه فشارخون ۴۰درصد در سطح شهر و روستاست. بر این اساس کمپین فشار خون با دستور وزیر بهداشت با هدف افزایش شناسایی، کنترل و آگاهی در زمینه فشار خون آغاز شد. هدف ما در این کمپین این بود که فشار خون ۲۰میلیون نفر را اندازه‌گیری کنیم و ۲ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا را کشف کنیم که یک میلیون نفر را تحت درمان قرار دهیم و ۵۰ درصد افزایش آگاهی ایجاد کنیم. گروه هدف‌مان نیز افراد بالای ۳۰ سال به اضافه زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های کلیوی در همه گروه‌های سنی بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار