کد خبر: 983467
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
حسین فصیحی
گسترش فناوری‌های نوین سبب تغییر در سبک فعالیت مجرمان شده‌است. بسیاری از افراد تبهکار به جای اینکه با پرسه در خیابان‌ها به دنبال سوژه‌های خود باشند ترجیح می‌دهند با یک گوشی تلفن همراه از اتاق‌خوابشان حساب شهروندان نقاط مختلف کشور را خالی کنند و پول میلیاردی به جیب بزنند. فضای مجازی دستاورد‌های بسیاری برای تبهکاران دارد که مهم‌ترین آن امن بودن فضا برای کسب و کار است، از همین رو، مدت زیادی است که مجرمان از فضای حقیقی جامعه به فضای مجازی کوچ کرده و مدام در حال به روز شدن و گسترش دامنه فعالیت‌شان هستند. در فضای مجازی از دشمن دیرینه مجرمان که همان پلیس باشد خبری نیست یا دسترسی پلیس به آن‌ها بسیار دشوار است. این روز‌ها پلیس‌۱۱۰ حداقل در ثبت گزارش‌های وقوع جرائم موفق عمل کرده است و هر شهروند چنانچه در هر جای کشور مورد تعرض قرار گیرد می‌تواند در تماس با پلیس‌۱۱۰ ماجرا را گزارش کند و چنانچه تمایل داشت شکایت خود را در دادسرا یا دادگاه پیگیری کند. این موضوع، اما باتوجه به گسترش فضای مجازی و گسترش بروز جرائم در این حوزه همچنان مورد غفلت قرار گرفته‌است؛ چراکه اولاً به سیاق شماره‌۱۱۰ شماره‌ای برای اعلام وقوع جرم وجود ندارد و دوماً تناسبی بین گسترش جرائم با گسترش پلیس فتا و دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از شهروندان به مراکز پلیس فتا و دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای دسترسی ندارند؛ چراکه این مراکز عمدتاً در مراکز استان‌ها مستقر هستند. به این معنی که اگر فردی در شهری کوچک هدف کلاهبرداری سایبری قرار بگیرد باید برای طرح شکایت به مراکز استان مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح و پیگیری کند. از آنجا که در همه شکایت‌های مطرح شده مبالغ کلاهبرداری شده کلان نیستند عمده شاکیان به دلیل پروسه‌های طولانی در شکایت از پیگیری شکایت خود صرف نظر می‌کنند.

منصرف شدن شاکیان از شکایت فقط می‌تواند به کام مجرمان سایبری شیرین باشد و دسترسی پلیس به مجرمان را محدود کند. عمده کلاهبرداران مجازی افرادی در گستره کشور را هدف قرار داده و به حساب آن‌ها دستبرد می‌زنند، بنابراین اینکه شکایت‌ها علیه این فرد چگونه بخواهد به سرانجام برسد خود داستان هزار و یک شب است.
آنگونه که پلیس هشدار داده است عمده بروز جرائم در این حوزه جرائم مالی است که مربوط است به برداشت‌های غیرمجاز است. عمده برداشت‌های غیرمجاز هم که این روز‌ها خبر‌های آن مدام گزارش می‌شود مربوط به برداشت به روش فیشینگ است. به این معنی که فرد کلاهبردار با شبیه‌سازی درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها کاربران را فریب داده و بعد از دسترسی به رمز دوم آن‌ها موجودی حسابشان را خالی می‌کند. هر چند پلیس مدام توصیه کرده است که قبل از انجام آخرین مرحله از خرید اینترنتی حتماً درگاه‌های مورد نظر را بررسی و از درست بودن آدرس آن اطمینان پیدا کنند، اما از یک نکته نباید غفلت کرد و آن پایین بودن سیستم ایمنی ساختار بانکی است که سبب شده هکر‌ها و فیشینگ‌ها مدام حساب شهروندان را خالی کنند. در حال حاضر بانک‌ها به دلیل تمکن مالی بالایی که دارند حاضر به ارتقای سیستم امنیتی خود نیستند و به جای این کار مدام به مشترکان خود سفارش می‌کنند که هنگام خرید به توصیه‌های ایمنی دقت کنند و توپ را به زمین مشترکان خود می‌اندازند. مخلص کلام اینکه واماندگی پلیس فتا مقابل هجمه گسترد‌ه‌ای که در فضای مجازی وجود دارد و پایین بودن سطح ایمنی بانک‌ها و همچنین پایین بودن سطح آگاهی عمومی در این حوزه سبب شده تا روز به روز بر دامنه بروز جرائم سایبری اضافه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار