کد خبر: 983298
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
در شرایطی که به دلیل عرضه دارایی‌های غیر منقول بانک‌ها شاهد برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار مسکن هستیم، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگرچه در نیمه اول سال ۹۸ بازار مسکن با رکود تورمی روبه‌رو بود، اما در پاییز سال جاری ورق برگشت و قیمت‌ها ریزشی آشکار را تجربه می‌کنند به این معنا که در برخی مناطق ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها پایین آمده و انتظار می‌رود بازار با ریزش ۱۰ الی ۱۵ درصدی دیگر نیز روبه‌رو شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حسام عقبایی در رابطه با تحلیل بازار مسکن تصریح کرد:‌این ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن با کاهش تفاوتی جدی دارد، قیمت مسکن در سال گذشته افزایشی چهار برابر نرخ تورم را تجربه کرد، در نتیجه بسیاری از خریداران واقعی و متقاضیان مسکن از این بازار خارج شدند و سرمایه‌گذاران بودند که افزایش قیمت را رقم زدند.

وی در توضیح این مطلب افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰درصد از کسانی که در بازار مسکن حضور داشتند و دارند سرمایه‌گذاران و ۲۰ درصد مصرف‌کنندگان واقعی بودند از این رو با رشد شدید قیمت در سال‌های اخیر این ۲۰ درصد قدرت خرید را از دست دادند و به تدریج از بازار خارج شدند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بازار با عدم حضور متقاضیان مصرفی روبه‌رو شد، بدین ترتیب هم اکنون باید گفت که ریزش قیمت‌ها تحت‌تأثیر افزایش عرضه مسکن و توازن میان عرضه و تقاضا و رکود ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم هنوز در بازار مسکن کشور رخ نداده‌است.
وی با تأکید بر اینکه رکود حاکم بر بازار مسکن در سال جاری طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده‌است، ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز رکود غیرتورمی‌شده و پیش‌بینی این است که این وضعیت تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ دوام بیاورد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه ریزش قیمت‌ها در بازار آیا ادامه‌دار خواهد بود یا خیر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها تا نیمه اول سال آینده ادامه یابد، همان‌طور که گفتم قیمت‌ها در برخی مناطق تا ۴۰درصد هم کاهش یافته و این احتمال هست که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر نیز ریزش کند.

سهم زمین در قیمت مسکن
در شرایطی که این روز‌ها بحث کاداستر و مشخص شدن تکلیف مالکیت، مساحت و کاربری‌های زمین‌های ایران بحث داغ رسانه‌ها و جامعه در کشور شده‌است، وی گفت: سهم زمین در قیمت مسکن بسیار بالاست و بررسی‌ها نشان می‌دهد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن در تهران به زمین برمی‌گردد و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت مسکن به مصالح ساختمانی و... بازمی‌گردد، از این‌رو با مدیریت دقیق برای عرضه زمین و ساخت مسکن می‌توان این وضعیت را تغییر داد. به گفته وی در صورتی‌که تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن برقرار شود، بی‌تردید قیمت مسکن با کاهش عجیب و غریب روبه‌رو می‌شود، چراکه قیمت واقعی مسکن در صورت توازن عرضه و تقاضا می‌تواند به یک دهم قیمت فعلی برسد از این رو لازم است برنامه دقیقی برای ساخت مسکن در کشور پیگیری شود.

سیاست هوشمندانه کاهش قیمت مسکن بزرگ‌ترین کمک به خانوار است
البته به دنبال تأکید مجلس و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به شبکه بانکی برای عرضه گسترده دارایی‌های غیر منقول‌شان که عموماً مرتبط با زمین و ساختمان است، کشور با افزایش عرضه زمین و ساختمان روبه‌رو است که انتظار می‌رود با تداوم این طرح و همچنین فروش دارایی‌های زمین و مستغلات مجموعه‌هایی، چون سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و بنیاد‌ها در سال آتی مردم ایران از ناحیه نزول بهای زمین و ساختمان در ایران توان مالی شان تقویت شود.

در این میان اگر چه تولید‌کنندگان مسکن و عرضه‌کنندگان مسکن، نسبت به ورود دولت در قالب طرح اقدام ملی مسکن به بازار مسکن منتقد هستد و می‌گویند دولت با این کار متقاضیان مصرفی مسکن را از بازار جمع کرد و نقدینگی آن‌ها را نیز جذب حساب‌های خود کرد، اما تولید مسکن ارزان قیمت نوید‌بخش این مهم است که بازار مسکن با ثبات یا کاهش هر چه بیشتر قیمت روبه‌رو است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار