کد خبر: 982802
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
۹۳.۷ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ سال باسوادند
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: ۹۳.۷ درصد جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال تا پایان سال ۹۷ باسواد شدند و این رقم نسبت به سرشماری سال ۵۵ رشد ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، رمضان یوسفی صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سوادآموزی، چالش‌های پیش‌روی ما و درد بی‌سوادی را باید به جامعه اطلاع داد تا مردم با آن آشنا شوند.

وی با اشاره با تقویم گرامیداشت هفته سوادآموزی و روز شمار این ایام اعلام کرد: برگزاری نشست تلویزیونی و رادیویی، استفاده از نظرات و دیدگاه‌های اساتید در زمینه سوادآموزی از برنامه‌های روز نخست هفته سوادآموزی است.

وی رونق تولید و افزایش سواد نیز عنوان روز دوم سوادآموزی است، افزود: تجلیل از پیشکسوتان سوادآموزی و معرفی دستاوردهای سوادآموزی، معرفی سند تحول بنیادین، برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای سوادآموزان نیز از برنامه‌های روز دوم است.

*برپایی حلقه‌های کتابخوانی در استان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان سوادآموزی کتابخوانی و فرهنگ کتابخوانی را نیز شعار سومین روز هفته سوادآموزی خواند و بیان کرد: برگزاری مسابقه انشاء‌نویسی، برپایی حلقه‌های کتابخوانی که از کلاس به خانواده‌ها وارد می‌شود، بازدید از کتابخانه‌های عمومی و بازدید از آموزشیاران از جمله برنامه‌های این روز است.

یوسفی دیدار همکاران سوادآموزی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیدار با استاندار و فرمانداران در شهرستان‌ها را نیز از جمله برنامه‌های دیگر این ایام عنوان کرد و گفت: دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا، سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه شهرهای استان در حوزه سوادآموزی و دیدار با نماینده ولی فقیه و هماهنگی با ائمه جمعه و جماعت در راستای اعلام پیام تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی نیز در این ایام انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: بعد از تشکیل نهضت سوادآموزی در دهه اول انقلاب همه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی تلاش کردندکه تحت عنوان بسیج سوادآموزی نامگذاری شد و همه مکلف شدند که بی‌سوادان را آموزش دهند.

وی تحکیم و تثبیت پایه‌های سوادآموزی را شعار دهه دوم تشکیل نهضت سوادآموزی بیان کرد و گفت: مهارت‌آموزی و توانمندسازی شعار دهه سوم بود که در این دهه به راه‌اندازی مراکز سوادآموزی پرداختیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: فناوری، تحقیق و توسعه شعار دهه چهارم بود که آموزش رایانه را به سوادآموزان نشان دادیم و چهار کار پژوهشی در سطح استان انجام گرفت.

*رشد ۵۲.۹ درصدی سوادآموزی در کردستان

یوسفی با اشاره به سرشماری سال ۵۵ اعلام کرد: قدرمطلق سوادآموزی ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد جامعه بی‌سواد بودند که این رقم اکنون به ۸۲.۹۴ درصد رسیده و شاهد رشد ۵۲.۹ درصد رشد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه آموزش افراد ۶ تا ۱۰ سال به آموزش ابتدایی واگذار شده است، اعلام کرد: جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال نیز به بخش سوادآموزی اختصاص یافته که در سال ۵۵ حدود ۲۸.۸ درصد جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال با‌سواد بودند در حالیکه در سال ۹۵ به ۹۲.۱۸ درصد رسیده و اکنون این رقم به ۹۳.۷ درصد افزایش یافته و رشد ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

*تشویقی سوادآموزان سال ۹۴ تا ۹۶ در صورت تامین پرداخت می‌شود

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر دلایل عدم پرداخت مبالغ تشویقی به سوادآموزان مطلق اضافه کرد: در سال ۹۴ طرح تشویقی برای بی‌سوادان مطلق درنظر گرفته می‌شد و از ابتدای سال ۹۶ به دلیل کاهش بودجه پرداخت نشده که در صورت تامین اعتبارات پرداخت خواهیم کرد.

یوسفی عنوان کرد: کردستان در انسداد مبانی بی‌سوادی رتبه برتر کشور را دارد اما اگر افراد بی‌سوادی هم هستند افراد ۵۰ سال به بالاترند که جزو جامعه هدف سوادآموزی نیستند.

وی سنندج را با ۹۴.۱ درصد باسوادترین شهر کردستان دانست و بیان کرد: سروآباد با ۸۷.۸ درصد پایین‌ترین جمعیت باسوادی را در استان داراست.

*۱۳ مرکز یادگیری در کردستان فعال است

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ۱۳ مرکز یادگیری در کردستان فعال است و سه مرکز نیز در دست اقدام است تا در استان راه‌اندازی شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: حدود ۹۰۰ نفر سوادآموز در مراکز یادگیری استان کردستان مشغول یادگیری و آموزش هستند.

یوسفی از رسانه‌ها خواست که برای تشویق افراد بی‌سواد به مراکز یادگیری اطلاع‌رسانی و تلاش کنند و سوادآموزی را در این راستا یاری نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر