کد خبر: 981019
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
کاهش سن استفاده از مواد دخانی از یک‌سو و کاهش طول عمر افراد سیگاری تا ۱۵ سال از سوی دیگر، معضلی است که در کشور ما به‌رغم وجود قوانین مبارزه با مواد دخانی همچنان قربانی می‌گیرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  در این خصوص دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از واردات ۴۵ برند جدید انواع مواد دخانی در کشور خبر می‌دهد. بازی با آمار‌ها در خصوص تولید، مصرف و قاچاق مواد دخانی بهانه‌ای شده است تا مصرف مواد دخانی در کشور گسترش یابد، موادی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم علاوه بر افراد مبتلا و تهدید سلامتی افراد سالم، اتلاف سرمایه کشور را هم نشانه رفته است.

سود سرشار تولید و فروش مواد دخانی سبب شده است پیشگیری از مضرات این مواد فقط به مصوبات و اقدامات ناکارآمد و بی‌نتیجه ختم شود. بر این اساس هر روز بر تعداد افراد سیگاری و معتاد به مواد دخانی در کشور افزوده می‌شود و سن روی‌آوری به این مواد نیز به شدت کاهش یافته است. بر طبق آمار‌ها روزانه بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با آن در ایران است.

هرچند آمار دقیقی از میزان مرگ‌ومیر بر اثر استعمال مواد دخانی وجود ندارد، ولی برخی فعالان در این بخش از مرگ سالانه ۷۰ هزار نفر در کشور خبر می‌دهند.

بی‌توجهی به سلامت و کسب درآمد سرشار سبب شده فعالان حوزه دخانی به فکر تولید برند‌های جدید مواد دخانی بیفتند. در این خصوص دبیرکل جمعیت مبارزه با مواد دخانی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات مبنی بر اینکه سالانه بیش از ۲۰میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق می‌شود، گفت: آمار‌های غیرکارشناسی مربوط به قاچاق سیگار بهترین ابزار برای تولید و واردات ۴۵ برند جدید مواد دخانی در کشور است.

محمدرضا مسجدی افزود: متأسفانه اعطای مجوز جهت تولید برند‌های بیشتر سیگار در کشور و تسلط بر بازار مصرف، چیزی جز به سخره گرفتن نظام سلامت کشور و قوانین مصوب این حوزه توسط مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات که خود متولی امر است، نیست.

وی اعلام کرد: براساس آمار گزارش شده در حال حاضر بیش از۹۵درصد سیگار مصرفی کشور در داخل تأمین می‌شود و میزان قاچاق در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. ارقام گمراه‌کننده فقط برای توجیه این صنعت و تجارت مرگ است.

مسجدی با استناد بر آنچه اطلاعات واصله از منابع موثق است، تصریح کرد: ۲۸ شرکت تولید مواد دخانی درخواست تولید ۱۵ برند سیگار و ۳۰ برند تنباکو را داده‌اند که متأسفانه با تولید همه آن‌ها موافقت شده است.

بازی با آمار‌های تولید و مصرف و قاچاق مواد دخانی بهانه‌ای شده است تا فرصت مناسبی برای تولید و واردات مواد دخانی فراهم شود، به‌گونه‌ای که دبیرکل جمعیت مبارزه با مواد دخانی معتقد است آمار‌های مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور حاکی از مصرف سالانه ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ سیگار است.

این در حالی است که امسال رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از افزایش ۳۶ درصدی مصرف سیگار خبر می‌دهد. معلوم نیست این افزایش مصرف بر چه اساسی اعلام شده است. بر این اساس، اعلام غیرمنطقی و غیرواقعی در مورد مصرف و قاچاق سیگار در کشور تنها وسیله‌ای برای توجیه توسعه صنایع دخانی در کشور است. همچنین گویا این روند بر نظر نمایندگان مجلس تأثیرگذار بوده تا ورود جدی به این عرصه نداشته باشند و در ادامه از وصول منطقی مالیات دخانیات که رقمی بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. جلوگیری شود.

چرخه اقتصادی تولید و فروش مواد دخانی به هر شکل آن علیه سلامت جامعه است و تولید این مواد سرآغاز تباهی نسل جوان به سوی انواع آسیب‌های اجتماعی است، معضل و مشکلی که بهای آن را باید همه افراد جامعه بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار