کد خبر: 980415
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
تولید زباله با توجه وضعیت اقتصادی باید کم شود!
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، عدم تفکیک زباله‌ها را یکی از عوامل ظهور پدیده زباله‌گردی عنوان کرد و با اشاره به خطرات بهداشتی این پدیده، خواستار فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدأ شد.

 بدر شکوهی در جلسه گروه کاری سامان‌دهی پدیده زباله‌گردی، اظهار داشت: مخلوط شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در مبدأ، یکی از عواملی است که انگیزه زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت را در برخی افراد ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و انتقال این زباله‌ها به مراکز بازیافت در حاشیه شهر تبریز، به یک معضل اجتماعی و چالش بهداشتی تبدیل شده است که علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر، بهداشت عمومی را هم دستخوش مخاطرات مختلف کرده است.

شکوهی، عدم فرهنگ‌سازی درخصوص تفکیک زباله و نبود سازوکار مناسب برای جمع‌آوری پسماندهای تفکیک شده را موجب بی‌تأثیر بودن اقدامات در راستای کاهش میزان تولید زباله و مدیریت مطلوب دفع پسماند دانست و گفت: بخش اصلی راهکارها، آغاز فرایند تفکیک زباله از مبداً است که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی از نهاد خانواده و از طریق رسانه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی صورت گیرد.

وی، مناسب‌سازی سطل‌های جمع‌آوری زباله برای تفکیک زباله از مبدأ را نیز ضروری دانست و گفت: مسأله فرهنگی یکی از علل اصلی بروز پدیده زباله‌گردی است؛ چرا که با وضعیت اقتصادی موجود باید تولید زباله کم شود، اما به دلیل مسائل فرهنگی شاهد افزایش تولید زباله هستیم.

شکور اکبرنژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز هم ایجاد مشوق‌هایی برای تفکیک زباله از مبدأ، ترویج استفاده از مواد قابل بازیافت و حمایت از طرح‌های نوآورانه در زمینه تبدیل پسماندها را از عوامل موثر در مدیریت این حوزه دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر