کد خبر: 979043
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
با تصویب هیئت دولت طرح رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید. طرحی که قرار است معلم‌ها را هم مثل دانش‌آموزان دارای رتبه‌بندی کند.
مریم زاهدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا آنطور که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش خبر می‌دهد مقدمات اجرای این طرح از هفته دیگر آغاز می‌شود. البته ابتدا باید شیوه‌نامه نحوه رتبه‌بندی معلمان آماده و به امور استان‌ها اعلام شود و سپس عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

براساس طرح رتبه‌بندی، معلمان در پنج رتبه طبقه‌بندی می‌شوند و پرداخت حقوق براساس شایستگی و تجربه خواهد بود.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس به ارسال لایحه رتبه‌بندی از دولت به مجلس و تصویب آن در قوه مقننه تأکید داشتند، اما با تصویب رتبه‌بندی در هیئت دولت دیگر به مجلس ارسال نخواهد شد.

مسئولان آموزش‌وپرورش معتقدند نیازی به ارسال لایحه رتبه‌بندی به مجلس نیست چراکه در جز دو بند «الف» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده، دولت موظف است «نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت را براساس تخصص، شایستگی و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی با تصویب مجلس در قالب بودجه سنواتی انجام دهد.» این بند یکی از موارد شفاف قانون برنامه ششم توسعه است و تأکید دارد، تهیه نظام رتبه‌بندی با دولت و تصویب آن در قالب بودجه سنواتی با مجلس است.

آقای وزیر نظام رتبه‌بندی را در راستای ارتقای کیفیت می‌داند و می‌گوید: «کسانی که مشمول این طرح می‌شوند آموزگاران، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاون و مدیر واحد آموزشی هستند و ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات این طرح برخوردار می‌شوند و به وسیله اجرای این طرح افراد انگیزه پیدا می‌کنند که دانش تحصیلی خود را افزایش دهند و به رتبه بالاتر ارتقا یابند.»

به گفته وی فرهنگیان باید سه صلاحیت را دارا باشند و به تناسب این صلاحیت در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند که صلاحیت اول صلاحیت عمومی است، صلاحیت دوم مهارت‌های معلمان است و صلاحیت سوم صلاحیت تخصصی، دانش، تجربه و مهارت است. برای آنکه معلمان بتوانند در این طرح قرار بگیرند باید حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند. کسانی که بعد از ۲۴ سال خدمت کنند امتیاز ویژه‌ای دریافت می‌کنند و بر اساس رتبه‌بندی هر سال بین ۳ تا ۵ درصد به حقوقشان افزوده می‌شود. معلمانی که در رتبه اول هستند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار افزایش دریافتی حقوق دارند و این نسبت به تناسب سابقه افزایش می‌یابد و متوسط دریافتی در مجموع ۴۲۰ هزار تومان است، یعنی تعدادی کمتر از ۴۲۰ و تعدادی بیشتر از ۴۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در قانون بودجه امسال ۲ هزار میلیارد برای اجرای رتبه‌بندی تخصیص داده شده و به محض اینکه رتبه‌های افراد مشخص شود، این کار اجرایی می‌شود. البته بناست تا محاسبات این رتبه‌بندی و افزایش حقوق‌های ناشی از آن از مهر امسال یعنی زمانی که از مدت‌ها پیش وعده داده شده بود، اعمال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار