کد خبر: 979032
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
مصائب مالیاتی بخش مولد
در حالی که مقام معظم رهبری راه‌حل شرایط فعلی را تکیه بر تولید داخلی می‌داند و مالیات مسیر سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کند. اما صنعتگران ایرانی حدود شش برابر همکارانشـان در کشور‌های پیشرفته مالیات مـی‌دهنـد و فعالان اقتصادی معتقدند از کسانی مالیـات بیشتر اخـذ مـی‌شود که شفاف‌تر هستند. با این حال وزیر اقتصاد و دارایی همچنان در پاسخ به تعلل بازنگری در قوانین مالیاتی و اجرا و احیای پایه‌های مالیاتی یک جواب دارد: «قانون مالیات‌های مستقیم در حال بازنگری است.»
مهدی فتحی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: فرهاد دژپسند روز دوشنبه درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد، در حال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فوراً به دولت ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به بودجه ۹۹ می‌رسد، توضیح داد: اگر تمایل بر استفاده از ظرفیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه باشد، این لایحه باید در قالب تبصره‌های بودجه آورده شود.

۵۲ درصد از ۳۰۰ هزار میلیاردر کشور پرونده مالیاتی ندارند
یک کارشناس اقتصادی در برنامه تلویزیونی با تأکید بر اینکه ۵۲ درصد از ۳۰۰ هزار میلیاردر کشور پرونده مالیاتی ندارند، گفت: در این کشور باید دلالان و پزشکان و وکلا مالیات دهند که درآمد‌های راحت و بالا دارند، اما در حال حاضر بار مالیات کشور روی تولید است.

سینا احدیان، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت صنعت در اقتصاد ایران تصریح کرد: سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی، ۱۲ درصد است. اما صنعت به تنهایی ۶۱ درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کند. در دنیا این روند برعکس است.

وی ادامه داد: سهم صنعت در تولید ناخالص کشور‌های مالزی، کره جنوبی و فرانسه بیش از ۲۰ درصد است و در پرداخت مالیات نیز ۲ /۳، ۶/ ۱۳ و ۵/ ۱۶ درصد می‌باشد. به طورکلی در اکثر کشور‌های پیشرفته سهم مالیات صنعت کمتر از ۱۰ درصد است.

احدیان گفت: وقتی وضعیت صنعت ما بدین شکل است، پس توان رقابت با کشور‌های پیشرفته را از دست می‌دهد. در حال حاضر دست دولت در گلوی صنعت گران است و آن‌ها تحت فشار هستند.

اساساً مالیات منبع درآمد دولت‌ها در کشور‌های پیشرفته است. همچنین به عنوان ابزار تنظیمی استفاده می‌شود.
وی تصریح کرد: این مسئله بدین معناست که مالیات ابزاری برای رشد صنایع مولد است. بدین ترتیب که دولت با کاهش مالیات صنایع مولد به رشد و نمو آنان کمک می‌کند و به نوعی از مالیات به عنوان مشوق استفاده می‌نماید.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۹۴، واحد‌های مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌باشد. همچنین طبق قانون برای شهرک‌های صنعتی که فاصله ۱۲۰ کیلومتر تا تهران دارند، پنج سال معافیت مالیاتی باید در نظر گرفته شود.

احدیان گفت: یک ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور با فرماندهی معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد، اما تاکنون هیچ تأثیری نداشته است. باید از فرار مالیاتی در کشور جلوگیری کرد و بار پرداخت مالیات را از دوش کارآفرینان و صنعتگران برداشت.

جبرای کسری بودجه با مالیات از سوداگران
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید در مجلس تصویب شود. افرادی با سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد همچون، طلا، سکه و دلار یک‌شبه پول زیادی به دست می‌آورند. با سازوکار مالیاتی می‌توان سوداگری در این بخش را خنثی کرد.

وی در گفتگو با «تسنیم»، پیرامون لزوم افزایش درآمد‌های مالیاتی کشور گفت: با توجه به کسری بودجه و کاهش منابع مالی دولت افزایش درآمد‌های مالیاتی برای اداره کشور الزامی است. متأسفانه میزان فرار و تخلف‌های مالیاتی در کشور چشمگیر است. درحال حاضر افرادی با سوداگری در بخش‌های نظیر مسکن، ارز، طلا و خودرو درآمد‌های فراوانی به‌دست می‌آورند و هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به یاد دارم سال ۱۳۹۴ قانونی تحت عنوان مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد.

قرار بود سامانه‌ای برای این موضوع ایجاد شود، ولی متأسفانه آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت اقدامی در این راستا انجام نداد. در صورت راه‌اندازی سامانه مذکور منابع مالی فراوانی نصیب کشور می‌شد.

وی ادامـه داد: طـرح مالیـات بر عـایدی سرمایه هر چـه سریع‌تر باید در مجلـس بررسـی و تصـویب شود.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به فرار مالیاتی در بعضی از مشاغل گفت: دریافت مالیات از بعضی گروه‌های شغلی پُردرآمد همچون وکلا و پزشکان از جمله دیگر راه‌های افزایش منابع مالی برای دولت است. دولت هرچه سریع‌تر باید نسبت به شفاف‌سازی درآمدی این گروه‌های شغلی اقدام کند.

وی ادامه داد: پدیده حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی هم در حال حاضر ابزاری برای فرار مالیاتی هستند که امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی و مسدودسازی آن‌ها اقدام کند.

ابوترابی تصریح کرد: ملغی کردن معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد همچون مالیات بر ارزش افزوده و... هم می‌تواند کمک فراوانی به افزایش منابع مالی دولت کند.

۴ اقدامی که درآمد مالیاتی دولت را ۱۰۰هزارمیلیارد تومان افزایش می‌دهد
وحید عزیزی، کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه مالیات موجود را باید بر پایه اطلاعات و سیستمی تکمیل کنیم، گفت: باید پایه‌های مالیاتی را از تفاهم خارج و به صورت دقیق مالیات اخذ کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی افزایش درآمد‌های مالیاتی بدون فشار به مؤدیان خوش حساب اظهار داشت: نکته مهم در درجه اول این است که پایه‌های مالیاتی را از تفاهم خارج و به صورت دقیق مالیات اخذ کنیم. در حال حاضر اصناف با تفاهم مالیات می‌پردازند.

عزیزی با بیان اینکه مالیات موجود را باید بر پایه اطلاعات و سیستمی تکمیل کنیم، اظهار داشت: باید پایه‌های مالیاتی مثل عایدی بر سرمایه، سود سرمایه‌گذاری و جمع درآمد را به نظام مالیاتی کشور اضافه کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ازدیاد معافیت‌ها، ممکن است شخصی درآمد زیادی از بخش‌های مختلف کسب کند، اما، چون مجموع درآمد برای مالیات محسوب نمی‌شود این شخص مالیات حقه را نمی‌پردازد.

عزیزی با بیان اینکه معافیت‌ها باید دقیق و هدفمند باشد، گفت: این چهار مورد می‌تواند تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای کسب درآمد‌های مالیاتی به دولت کمک کند.

چرا از پورشه‌سوار‌ها مالیات نمی‌گیرند؟
یک پژوهشگر اقتصادی نیز در گفتگو با «ایلنا» با تأکید بر تداوم موج‌های تورمی می‌گوید: هدف دولت، اخذ مالیات تورمی از دهک‌های پایین است درحالی‌که دهک‌های بالا همواره از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

احسان سلطانی افزود: اتفاقی که در سال آینده خواهد افتاد و دولت حتماً آن را انجام خواهد داد، تداومِ «سرکوب دستمزدها» است؛ یعنی در سال آینده به‌رغم اینکه نسبت به سال ۹۶ همه چیز سه برابر خواهد شد (آن چیز‌هایی هم که تا امروز افزایش قابل‌توجهی نداشته‌اند، از این پس گران خواهند شد) دستمزد‌ها به اندازه کافی بالا نخواهد رفت و میانگین دستمزد‌ها ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ به این ترتیب، شکاف بین دستمزد‌ها و هزینه‌ها خیلی بالا می‌رود. بنابراین باید گفت برنامه دولت، اخذِ «مالیات تورمی» از مردم است.

او با بیان اینکه در کشور‌های توسعه‌یافته اروپایی یا امریکا، هزینه حمل و نقل، شاملِ سفر هوایی و خودرو و ریلی، ۱۰ تا ۱۵ درصدِ درآمد خانوار است، اما در ایران، ۹۰ درصد مردم ۲۰، ۳۰ درصد درآمد خود را پای حمل‌و‌نقل می‌پردازند، ادامه داد: دولت در همین حال، از خصولتی‌ها و صاحبان رانت و سرمایه هیچ مالیاتی نمی‌گیرد کما اینکه ۱۰ درصد جمعیت حداقل سه مسکن دارند، چرا از آن‌ها مالیات نمی‌گیرند؟! چرا از کسانی که مازراتی و پورشه و خودرو‌های لوکس‌سوارند، مالیات نمی‌گیرند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار