کد خبر: 979030
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
به موازات حواشی روند استیضاح رئیس‌جمهور امریکا و ورود یک میلیاردر به عرصه رقابت‌های انتخاباتی این کشور، برکناری وزیر نیروی دریایی به دلیل اختلاف با رئیس‌جمهور درباره چگونگی برخورد با یک کماندوی یگان ویژه، تنش میان ترامپ و نظامیان امریکایی را برجسته کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ریچارد اسپنسر» به دلیل مخالفت با فرمان توئیتری «دونالد ترامپ» و با دستور «مارک اسپر» وزیر دفاع از کار برکنار شد. خبرگزاری فرانسه نوشت که وزیر دفاع از اسپنسر خواست از سمت خود استعفا کند. ترامپ و اسپنسر درباره برخورد با «ادوارد گالاگر» کماندوی یگان ویژه نیروی دریایی امریکا اختلاف نظر داشتند. گالاگر که ترامپ را یکی از مهم‌ترین حامیان خود می‌داند، به ارتکاب جنایت جنگی در عراق، شلیک به غیرنظامیان و کشتن یک زندانی غیر‌مسلح ۱۷ ساله داعشی با چاقو متهم شده بود. ژوئن گذشته، اگرچه یک هیئت منصفه نظامی این کماندو را از این اتهامات تبرئه کرد، اما او را به دلیل انتشار عکس خود در کنار جسد اسیر نوجوان داعشی، محکوم کرد و تنزل درجه داد. با این حال، ترامپ به‌طور علنی با تنزل درجه گالاگر مخالفت کرد و در توئیتی نوشت: «ادی [ادوارد]با پین نیزه سه‌شاخه خود و با تمام افتخاراتی که کسب کرده در کمال آرامش بازنشسته خواهد شد.»

ترامپ همچنین گفت: «بنابراین، مارک اسپر، ریچارد اسپنسر را برکنار کرد. از ریچارد به‌خاطر خدمات و تعهدش ممنونم. ادی با تمامی افتخار‌هایی که کسب کرده بازنشسته خواهد شد. «کن بریثوایت» سفیر امریکا در نروژ را به‌عنوان گزینه‌ام برای تصدی فرماندهی نیرو‌های دریایی نامزد خواهم کرد. او مردی است با دستاورد‌ها و موفقیت بسیار و می‌دانم که به‌خوبی کار خواهد کرد.» پنتاگون دلیل برکناری وزیر نیروی دریایی را «بی‌صداقتی» او در ارتباط با پرونده ادوارد گالاگر اعلام کرده است. یک سخنگوی پنتاگون هم در واکنش به این خبر گفته که وزیر دفاع بعد از مشاجره اسپنسر با کاخ سفید در ارتباط با یک پرونده قضایی نیروی دریایی، اعتمادش را به وی از دست داده است. در مقابل، اسپنسر هم تأکید کرده که روشن است که او و ترامپ نظر یکسانی درباره آنچه که «نظم و انضباط خوب» خوانده می‌شود، ندارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که اقدام ترامپ در فرمان عفو این سرباز جنایتکار جنگی امریکایی با پیام توئیتری و درخواست برای باقی ماندن او در واحد نظامی محل خدمتش، در تاریخ روابط رئیس‌جمهور و ارتش امریکا بسیار کم‌سابقه است.

یک میلیاردر در برابر میلیاردری دیگر
اختلافات در بدنه نظامی امریکا با دولت این کشور در شرایطی آشکار شده است که ورود «مایکل بلومبرگ» شهردار سابق نیویورک و بنیانگذار شرکت چند ملیتی مالی و رسانه‌ای به رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها، عملاً یک میلیاردر را در برابر ترامپ میلیاردر قرار داده است. به ویژه که بلومبرگ اعلام کرد برای پیروزی بر دونالد ترامپ و بازسازی امریکا وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شده است.

«برنی سندرز» با اعلام اینکه حضور میلیاردر‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ دوام چندانی نخواهد داشت، در پیامی توئیتری نوشت: «میلیاردر‌ها حق ندارند انتخابات را بخرند و آدم هایی، چون بلومبرگ در این رقابت چندان پیش نخواهند رفت.» سندرز همچنین گفته است که باید به سرکوب رأی‌دهندگان امریکایی پایان داده شود. با این حال، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا و رقیب انتخاباتی او در حزب دموکرات از ورود مایکل بلومبرگ به کارزار انتخاباتی استقبال کرده است.

ترامپ با «مایکل کوچولو» خطاب کردن بلومبرگ، برای رقابت با وی اعلام آمادگی کرد و گفت که این اقدام فقط به شانس جو بایدن آسیب خواهد زد و مایکل بلومبرگ موفقیت چندانی نخواهد داشت. همزمان با این تحولات، روند استیضاح ترامپ هم به صورت جدی پیگیری می‌شود. «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا روز یک شنبه اعلام کرد که قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا مرحله بعدی در روند تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور را که شامل نگارش گزارشی در خصوص یافته‌های‌شان است، آغاز کرده اند، اما هنوز امکان برگزاری جلسات شهادت و دادرسی بیشتر وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار