کد خبر: 978570
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
حلول بسیج جهانی اسلام در آوردگاه عراق و شام
گفته می‌شود اندیشه تشکیل بسیج مستضعفین حتی پیش از انقلاب در ذهن حضرت امام (ره) وجود داشت. در واقع ایشان با بسیج توده‌های مردمی نهضت اسلامی خویش را پیش بردند و کمی بعد همین مردم، شاکله بسیج مستضعفین را ایجاد کردند
علیرضا محمدی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: شرایط کنونی جبهه مقاومت اسلامی از آن رو برای برخی افراد و جریان‌ها باورکردنی نیست که پی به ماهیت بسیج و جایگاه و عظمت آن در اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری نبرده‌اند. روزگاری خط مقدم جبهه خودی در خرمشهر و آبادان بود و بسیاری از رزمنده‌های بومی این مناطق، از خانه‌های خود دفاع می‌کردند، اما حالا صدای قدم‌های سربازان خمینی در کرانه‌های مدیترانه شنیده می‌شود و تمام هم و غم رژیم صهیونیستی دور نگه داشتن این رزمنده‌ها از مرزهایش است.

اما چه چیزی باعث شد تا خط مقدم جبهه تا این اندازه تغییر کند؟ خرمشهر کجا و بلندی‌های جولان کجا؟ آن چیزی که اکنون رخ داده است و در عین وقوع، برخی سعی می‌کنند باورش نکنند، همان وعده‌ای است که خدا به مستضعفان عالم داده است. آن‌ها راه و مسیر خود را پیدا کرده و حالا به یاری خدا و پا در رکاب ولایت، بصیرت لازم برای ورود به جبهه حق را دریافته‌اند.

روزگاری که حضرت امام از بسیج جهانی اسلام می‌گفت، این شجره طیبه نظام اسلامی به تازگی تشکیل شده بود، اما بستر مناسب بسیج، قابلیت جذب فرهنگ‌ها، ادیان و اقوام مختلف را در خود داشت. بسیجی که در آن ملیت‌ها و قومیت‌های مختلفی گرد هم بیایند و جبهه استضعاف علیه استکبار را منسجم‌تر و قوی‌تر کنند نظیر اتفاقی که حالا در قالب جبهه مقاومت اسلامی رخ نشان داده و پیروزی در جبهه سوریه و عراق را به میدانی برای محک قدرت بسیج جهانی اسلام تبدیل کرده است.

در چنین جبهه‌ای، گروه‌های بسیجی از سراسر جهان اسلام قد علم کردند و هر کدام تحت عناوین مختلف، اما زیر یک بیرق، لشکر‌ها و تیپ‌های خود را تشکیل دادند و به دل خطوط دشمن زدند. از فاطمیون افغانستانی گرفته تا زینبیون پاکستانی و حیدریون عراقی و دفاع وطنی سوری و... حالا بسیج در بسیاری از کشور‌های دیگر جوانه زده و می‌رود تا به یک جریان همه‌گیر تبدیل شود.

گفته می‌شود اندیشه تشکیل بسیج مستضعفین حتی پیش از انقلاب در ذهن حضرت امام (ره) وجود داشت. در واقع ایشان با بسیج توده‌های مردمی نهضت اسلامی خویش را پیش بردند و کمی بعد همین مردم، شاکله بسیج مستضعفین را ایجاد کردند. نهادی انقلابی که برخی از جریان‌ها سعی داشتند آن را منحصر به داخل ایران کنند و تحت نظر دولت‌ها قرار دهند. بسیج ملی که دولت موقت پیشنهاد می‌داد، نیرویی بود که زیر نظر دولت‌ها اداره می‌شد و طبیعتاً با تغییر دولت‌ها رنگ عوض می‌کرد!

اما حضرت امام (ره) با دوراندیشی که داشتند، نام «بسیج مستضعفین» را از آن رو انتخاب کردند که منادی صف‌آرایی همیشگی و تاریخی جبهه حق و باطل بود. کیست که نداند مستضعفین در جهان بینی ایشان همان جبهه حقی بود که قرن‌ها علیه استکبار قد علم کرده است و این صف‌آرایی نه محدود به ایران و منحصر به تاریخ معاصر که همیشه تاریخ و نزد تمامی ملت‌های حق طلب جاری و ساری بوده است.

بسیج مستضعفین از زمان تشکیل خود، به جهت ماهیت مردمی و معنویت بالایی که داشت، باعث جذب جوانان دیگر کشور‌ها شد. همان زمان جنگ تحمیلی، بسیاری از مجاهدان افغانی و عراقی دوشادوش رزمندگان کشورمان با بعثی‌ها جنگیدند و خون دادند. بستر مناسب بسیج بود که باعث جذب این جوان‌ها و همین طور رزمندگانی از دیگر ملت‌ها شد. همین روحیه بسیجی بود که جوانان شیعه لبنانی را بر آن داشت تا گروهی به نام حزب‌الله را برگرفته از تجربیات انقلاب اسلامی و ذیل اندیشه‌های حضرت امام (ره) تشکیل دهند.

در واقع بسیج به مثابه یک اندیشه و فرهنگی ارزشی، هیچ مرزی نمی‌شناخت و پذیرای وجدان‌های بیدار از سراسر جهان بود. از همین رو بسان تمام انسان‌های آزاده‌ای که جذب نهضت اسلامی خمینی کبیر می‌شدند، هیچ نهادی را مانند بسیج برای ورود به عرصه عملی جهاد مناسب‌تر نمی‌دیدند؛ از شهید فرانسوی کمال کورسل گرفته تا شهید ترکیه‌ای حسین بهشتی و... همگی جوان‌هایی بودند که در قامت یک بسیجی در جبهه‌های جنگ حاضر شدند و به جان‌بازی پرداختند.

بعد از دفاع مقدس نیز بستر مناسب بسیج باعث گسترش آن در اقشار و عرصه‌های مختلف شد. در این زمان، جوانان دیگر کشور‌ها اقبال بسیاری به روحیه بسیجی نشان دادند و تنها یک آوردگاه مانند جبهه دفاع از حرم لازم بود تا رویش‌های انقلاب اسلامی در ابعادی عظیم رخ نشان دهد. «مدافعان حرم» حلول بسیج جهانی اسلام را با پیروزی در عراق و سوریه اعلام کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار