کد خبر: 978315
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
میدان‌داری اغتشاشگران، فضای اعتراضات مردمی را گرفته است. حالا دیگر مردم معترض به شیوه اصلاح قیمت بنزین در خیابان‌ها حضور ندارند و صحنه‌گردانی ماجرا به دست آشوبگرانی افتاده که برای ناامنی و آسیب‌رساندن به مردم آموزش دیده‌اند و برنامه دارند.
مریم زاهدی
سرویس جامعه جوان آنلاین: شیشه‌های شکسته، نرده‌های کنده شده، فروشگاه‌های غارت‌شده، آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس تخریب شده همه نشانه آن است که گروهی آمده‌اند تا آشوب برپا و ناامنی ایجاد کنند. برآورد خسارت‌هایی که تاکنون به اموال مردمی وارد شده، چیزی حدود ۲ هزار و ۸۳ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده به کسب و کار‌های اینترنتی و ۶۰۰ میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور است. خسارت ۱۷۰ میلیاردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خسارت ۶۳ میلیاردی به جایگاه‌های سوخت، خسارت ۶۰ میلیاردی به اورژانس، خسارت ۸ میلیاردی به جهاد دانشگاهی شیراز و سوزاندن ۱۳ هزار جلد کتاب به ارزش ۲ میلیارد تومان بخشی از فهرست خسارات میلیاردی پروژه به آشوب‌کشاندن اعتراضات مردمی است، اما در شهر اصفهان به تنهایی ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری وارد شده و مجموع این اعداد، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این بار هم مردم به میدان آمده‌اند. روزگذشته در سراسر کشور مردم در راهپیمایی‌های خودجوش، در برابر آشوبگران به پا خواستند تا بگویند مطالبه دارند، اما اغتشاش و آشوبگری را محکوم می‌کنند.

اعتراضات مردمی در میان اغتشاشات گم شد؛ حالا می‌توان به ضرس قاطع گفت: آن‌هایی که به خیابان می‌ریزند، ساختمان‌های اداری و مسکونی را به آتش می‌کشند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را غارت می‌کنند، اتوبوس و آمبولانس می‌سوزانند مردم معترض به شیوه اصلاح قیمت بنزین نیستند. خسارت‌ها و مکان‌های خسارت‌دیده بیانگر یک برنامه‌ریزی جدی برای صدمه رساندن به اموال عمومی مردم و ایجاد ناامنی در جامعه است.

غارت، تخریب و آتش
گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند. آشوبگران فروشگاه‌ها را غارت کرده و به آتش کشیده‌اند. برآورد می‌شود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خسارت وارد شده باشد. این خسارت جدای از ۳۲ میلیارد تومان فضای فروشگاهی تخریب شده است. آشوبگران در ابتدا اجناس موجود در فروشگاه‌ها را غارت و تخلیه کرده و سپس فروشگاه را آتش زده‌اند یا فروشگاه‌ها را با اجناس موجود به‌طور کامل آتش و تخریب کرده‌اند.

اغلب این فروشگاه‌های آسیب‌دیده در شهر‌های اطراف تهران از جمله مارلیک، پرند، شهریار، رباط کریم، فردیس، ملارد، شهرقدس، ورامین و حسن‌آباد قرار دارند.

سیستم‌های خدمت‌رسانی همچون اورژانس و آمبولانس‌ها هم از دست آشوبگران در امان نمانده و علاوه بر اختلال در عبور و مرور و فرآیند خدمت‌رسانی و امدادرسانی به بیماران، مصدومان و امدادجویان، حداقل ۱۲۴دستگاه آمبولانس و خودروی پشتیبانی و عملیاتی آسیب کلی و جدی دیده‌اند؛ به نحوی که تعداد زیادی از آن‌ها به کلی از چرخه عملیات خارج شده‌اند. به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ده‌ها دستگاه AED، ونتیلاتور و دستگاه تله مدیسین و تجهیزات پزشکی پورتابل آسیب دید‌ه‌اند. بیش از ۴۰ پایگاه اورژانس ۱۱۵ نیز تخریب و غارت شده و حدود ۶۰ میلیارد تومان به اورژانس خسارت رسیده ۹ است. خسارت به جایگاه‌های سوخت و تخریب اموال بانک‌ها هم ۶۰۰ میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور خسارت وارد کرده است.

نصف جهان در آتش تخریبگران
آشوبگران در اصفهان بیشتر از سیار نقاط کشور فعالیت داشتند و در دو، سه روز اخیر با ملتهب‌کردن فضای شهر اصفهان به زیرساخت‌های شهری، بانک‌ها، ادارات مختلف از جمله مخابرات، مؤسسات قرض‌الحسنه، مدرسه علمیه، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌های شهری، اموال عمومی، خودرو‌های شهروندان، ساختمان‌ها و فضای سبز حمله کردند و دست به تخریبی بی‌سابقه زدند.

قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان درباره میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های شهری می‌گوید: «اغتشاشات دو روزگذشته خسارت‌های سنگینی را به زیرساخت‌های شهر اصفهان وارد کرده و براین اساس تخریب تعدادی از ایستگاه‌های خط یک قطارشهری اصفهان، آتش زدن اتوبوس‌های شهری و تخریب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را شاهد بودیم.»

وی با تأکید بر اینکه هزینه این‌گونه تخریب‌ها متوجه مردم است، تصریح می‌کند: «با توجه به حجم خسارت‌های وارده، بازسازی امکانات و تجهیزات تخریب شده به زمانی طولانی نیاز دارد.» وی با اشاره به برآورد‌های اولیه خسارات وارد شده به زیرساخت‌های شهری می‌افزاید: «بیش از ۳۰۰‌میلیارد تومان برآورد اولیه خسارات است.»

به گفته قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه روز‌های شنبه و یک‌شنبه هفته جاری نزدیک به ۸۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد دچار سوختگی جزئی یا حریق کامل شد.

وی با اشاره به میزان خسارات وارد شده به شرکت واحد اتوبوسرانی می‌گوید: «برآورد دقیقی از این موضوع صورت نگرفته است، اما نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان خسارت به اتوبوسرانی وارد شده است.»

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی کسب و کار‌های اینترنتی
هر چند در روز‌های اخیر شبکه اینترنت جهانی قطع بود، اما بسیاری از خدمات همچون خدمات بانکی روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شود. ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با تأکید بر اینکه طی چند روز گذشته، مشکلی در تراکنش‌های بانکی به واسطه قطعی اینترنت مشاهده نشد، می‌افزاید: «برای مثال دو روز قبل (۲۷ آبان‌ماه) ۲۹۰ میلیون تراکنش شتابی و شاپرک شامل ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و ۱۶۶ میلیون خرید در شبکه شاپرک به ثبت رسید که پایداری بیش از ۹/ ۹۹ درصد داشته است. در خصوص اتصال سرویس‌های حیاتی بانکی کشور در صورت نبود و قطعی اینترنت، پیش از این چندین مانور بزرگ صورت گرفت که نشان داد، شبکه دارای پایداری کامل در برابر اتفاقات احتمالی است؛ ضمن آنکه روش‌های پشتیبانی را نیز مدنظر قرار دادیم.»

با این وجود بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی در این روز‌ها خسارت دیده‌اند و میزان خسارت این کسب و کار‌ها تا ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات نیز وعده داده است: «پس از بهبود شرایط، مفصل با مردم صحبت خواهم کرد و گزارش کاملی از پیشرفت‌های شبکه ملی خواهم داد. قطع اینترنت ضرر‌های فراوانی برای مردم و نظام داشته و دارد. شورای امنیت کشور به زودی نسبت به صدور مجوز برقراری اینترنت در کشور اقدام خواهد کرد و ما هم پیگیر هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار