کد خبر: 978201
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
محسن مؤمنی‌شریف در اختتامیه جایزه شهید همدانی مطرح کرد
حمید حسام دبیر جایزه شهید حاج حسین همدانی معتقد است، انتخاب کتاب مدافعان حرم کاری از جنس ارادت است و بخشی از تاریخ مقاومت دهه ۹۰ را نشان می‌دهد
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: محسن مومنی‌شریف در آیین پایانی نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم (جایزه شهید حاج حسین همدانی) عنوان کرد که نباید از جنگ روایت‌ها درباره سوریه عقب بمانیم.
محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری در آیین پایانی نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم (جایزه سردار شهید همدانی) که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد با اشاره به اینکه پیشنهاد راه‌اندازی این جایزه از سوی حمید حسام مطرح شد، گفت: از سوی ایشان و کسانی که از وضعیت مدافعان حرم در سوریه و شام آگاه بودند این نگرانی وجود داشت که مردم از فتنه شام بی‌اطلاع بمانند و سرعت اتفاقات سبب فراموشی این فتنه شود. حق با آن‌ها بود چراکه بسیاری از رویداد‌ها با اهمال هنرمندان و نویسندگان فقط به عنوان روزی در تقویم درج شده است. وی افزود: از سوی دیگر تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای خنثی کردن فتنه شام تصمیمی بهنگام و هوشمندانه بود که حاکی از فراست رهبر معظم انقلاب است.

ایشان تشخیص دادند که اگر امروز در برابر امریکا در شام ایستادگی نکنیم، فردا باید در آستانه شهر‌های یزد و اصفهان با آن‌ها مقابله کنیم. ایشان همچنین بشارت پیروزی دادند. تبیین این راهبرد برای مردم به عهده متفکران، اهالی رسانه و هنرمندان است. مؤمنی‌شریف با بیان اینکه جایزه انتخاب کتاب مدافعان حرم با کمی تأخیر راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: فراموش نمی‌کنیم که برخی شهیدان مدافع حرم در سکوت تشییع شدند، اما دیری نگذشت که با تشییع هر شهید، پیام وسیعی به مردم منتقل شد. معتقدیم هنوز با آنکه گرد و خاک این فتنه فرو نشسته است، جنگ باقی است. رئیس حوزه هنری در ادامه تأکید کرد: دشمنان روایت‌های خودشان را از این جنگ دارند و اگر در جنگ روایت‌ها ورود پیدا نکنیم قطعاً شکست خواهیم خورد. انتشار روایت‌ها و کتاب‌هایی که امریکا یا روسیه را پیروز میدان می‌خوانند، نشان می‌دهد که ما هنوز در روایت این جنگ عقب هستیم.

تداوم جایزه انتخاب کتاب مدافع حرم نیازمند همیاری تمامی سازمان‌ها و نهادهاست، سپس حمید حسام دبیر این جایزه طی سخنانی گفت: انتخاب کتاب مدافعان حرم کاری از جنس ارادت است. ضرورت و زمان‌شناسی و نگاه به بارِ زمین مانده ما را ترغیب کرد که از خود شهید همدانی برای انجام این کار کمک بگیریم و بخواهیم بخشی از تاریخ مقاومت دهه ۹۰ را طی این جایزه نشان دهیم.

وی یادآور شد: این جایزه با نگاهی به آثار منتشر شده در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۷ برگزار شد و در بخش‌های پژوهش تاریخی، مستندنگاری، زندگینامه داستانی، شعر، رمان و ترجمه به برگزیدگان تعلق می‌گیرد. به گفته وی درصد بالایی از ۳۶۵ اثر رسیده به دبیرخانه فارسی‌زبان و کیفیت آثار در بخش مستند و پژوهش تاریخی بسیار قابل اعتنا بود. حسام همچنین درباره شاعران و نویسندگان که به موضوع مدافع حرم پرداخته‌اند، گفت: در آثار دفاع مقدس در این بخش کاملاً پیداست و خوشحالیم که گنج دفاع مقدس در این زمینه هم به کمک نویسندگان آمد. در حوزه ترجمه نیز اگر چه کمیت آن پایین بود، اما به نظر می‌رسد احترام ویژه‌ای در این مسیر آغاز شده است. این مبنای ارتباطات فرهنگی، هنری ما با منطقه خواهد بود. وی در پایان گفت: ۱۵ اثر در پنج گروه بعد از سه ماه داوری معرفی می‌شوند و قرار است جایزه انتخاب کتاب مدافعان حرم به صورت دوسالانه برگزار شود. مرتضی سرهنگی دیگر سخنران این آیین بود. وی با بیان خاطراتی از مطالعه آثار منصوب به مدافعان حرم گفت: خاطرات این آثار و شعار‌های داعش را که در این آثار مطالعه کردم نشان می‌دهد چه میزان عشق سبب به‌وجود آمدن حرکت مدافعان حرم شد.
این ادبیات در حال روایت داستان‌هایی از حوادثی است که هزاران هزار کیلومتر از ما دورتر رخ داده‌اند و ما اکنون صاحب ادبیات جدیدی شده‌ایم که به دفاع مقدس ما نیز گره خورده است. امیدوارم جایزه انتخاب کتاب مدافعان حرم استمرار داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار