کد خبر: 977180
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳
نظری بر اثر تاریخی- پژوهشی «ناگفته‌هایی از زندگی سپهبد قرنی»
شاهد توحیدی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: چند سال پیش درباره شهید سپهبد محمدولی قرنی اثری منتشر شد که حاوی دستنوشته‌هایی منتشر نشده و ناگفته‌هایی از زندگی وی بود. از قرار معلوم فرزند شهید این اسناد را در اختیار عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی قرار می‌دهد و بدین ترتیب راه برای انتشار آن باز می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی، رئیس وقت عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی در دیباچه این اثر آورده است:
«افسری در زمان شاه و نظام طاغوت تا درجه سرلشکری ارتقا یافته و همین که متوجه اسلام‌زدایی و ستمکاری شاه و جنایات و خیانات امریکا در ایران شده است، به تمام مزایای مادی مقام و منزلت، حقوق سرلشکری و ارتقا به درجات بالاتر پشت‌پا زده و این تحول درونی دفعتاً نبوده بلکه با تعقل و اندیشه و مطالعات تاریخی، دینی و آشنایی با قرآن و اهل‌بیت (ع) همراه بوده است.

آیا می‌توان بین شهادت وی با شهادت شهید گرانقدر آیت‌الله مرتضی مطهری ارتباطی برقرار کرد؟ هرچند که آیت‌الله شهید مطهری به عنوان بزرگ‌ترین ایده‌پرداز (ایدئولوگ) و معمار فرهنگی انقلاب اسلامی بعد از امام راحل (ره) به شمار می‌آید و در جایگاه رفیع آن بزرگوار در عرصه فرهنگی که بارزترین بعد انقلاب می‌باشد هیچ تردیدی وجود ندارد، اما به اعتبار فاصله اندک شهادت این دو شهید (۱۰ روز) آن هم در روز‌های بحرانی و آغازین انقلاب و نیز به اعتبار اینکه عامل شهادت و ترور هر دو شهید، گروهک فرقان بوده است؛ به نظر می‌رسد که با توجه به چند نکته بتوان رابطه بین این دو شهادت را کشف کرد. در روز‌های پایانی دوران ستمشاهی محمدرضاشاه می‌گوید: اگر سلطنت نباشد، اگر من بروم ایران ایرانستان می‌شود، یعنی بعد از من و بعد از فروپاشی رژیم سلطنت، اتحاد مردم ایران از هم پاشیده می‌شود و مناطقی، چون کردستان، آذربایجان، بلوچستان از ایران جدا خواهد شد و در مرکز ایران کشور کوچکی به نام ایرانستان پدید می‌آید بدون نفت و پشتوانه و آسیب‌پذیر، و شاهد بودیم که در روز‌های آغازین پیروزی انقلاب در مناطق نام برده شده توسط ایادی دشمنان اسلام زمزمه‌های شوم جدایی‌طلبی شروع شد که بحرانی‌ترین این مناطق کردستان بود. به‌طوری‌که پادگان مهاباد را در روز‌های پایانی بهمن ۱۳۵۷ تصرف کردند و فرماندهان ارتش را که به فرمان امام راحل (ره) از پادگان محافظت می‌کردند شهید کردند و سلاح‌های سبک و سنگین آن به غارت رفت. چند روز بعد پادگان سنندج مورد تعرض و حمله قرار گرفت. شهید قرنی با موضع قاطع خود توسط جان‌برکفان ارتش، این پادگان را از خطر سقوط نجات و خطر تجزیه کشور را در منطقه خنثی کرد.»

مقدمه این اثر در ادامه و در مقام مقایسه تأثیر ترور سپهبد قرنی با استاد شهید آیت الله مطهری می‌نویسد:
«نکته درخور توجه اینکه سرلشکر قرنی روزگاری سرلشکر همان شاهی بود که دلش می‌خواست بعد از او ایران ایرانستان بشود که پافشاری و قاطعیت وی برای سرکوبی ضدانقلاب با نثار جان خود ضمن اثبات اطلاعات خود از امام راحل (ره) و حفظ اسلام و میهن اسلامی بار دیگر شاه‌ستیزی خود را ثابت کرد. دشمنان اسلام که در بعد نظامی او را مانع بزرگی در تحقق اهداف خود دیدند ترور وی را در دستور کار خود قرار دادند و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ وی را شهید کردند و در گام بعدی به سراغ معمار ساختار فرهنگی انقلاب آیت‌الله مرتضی مطهری رفتند و شخصیتی را هدف قرار دادند که بعد از امام راحل (ره) بزرگ‌ترین پاسدار و مرزبان و حفاظت تمامیت ایدئولوژی اسلام بود. می‌توان گفت خون این دو شهید تمامیت ارضی و تمامیت فرهنگی اسلام ناب محمدی را در انقلاب بیمه کرد و اگر بگوییم که شهید قرنی به عنوان سرباز اسلام پیشقراول شهید مطهری و تمامی شهدای گرانقدر انقلاب شد، سخن گزاف نگفته‌ایم و متوجه قدر و منزلت شهید سپهد قرنی خواهیم شد...»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار