کد خبر: 976874
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
ارتش و نیرو‌های امنیتی در حال خالی کردن پشت دولت هستند
معترضان در بولیوی در واکنش به آنچه تقلب در انتخابات می‌نامند، فراتر از اعتراضات، دست به اقدامات امنیتی زده‌اند. در حالی که اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده، مخالفان کنترل دو شبکه رادیو تلویزیونی را در دست گرفتند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یگان‌های پلیس مستقر در اطراف کاخ ریاست جمهوری بولیوی، پست‌های‌شان را ترک کرده‌اند تا فشار بر مورالس افزایش یابد. ارتش هم گفته که مقابل مخالفان نمی‌ایستد تا با خالی شدن پشت دولت از سوی نیرو‌های امنیتی، یک شبه کودتا در بولیوی به جریان بیفتد.

مخالفان دولت بولیوی که از سه هفته قبل، در مخالفت با نتیجه انتخابات دست به اعتراض زده‌اند، دیروز کنترل دو شبکه رادیو تلویزیونی را در دست گرفتند. حدود ۳۰۰ نفر از معترضان شنبه شب با حمله به ساختمان رسانه دولتی در شهر لاپاز (پایتخت اداری بولیوی) کارکنان تلویزیون بولیوی و رادیو پاتریا نوا (میهن نوین) را مجبور به ترک محل کار خود کردند. اوومورالس، رئیس‌جمهور بولیوی هم در واکنش به این اتفاقات، در توئیتر نوشت: «گروه‌های جنایتکار سازماندهی شده بر شبکه رادیویی پاتریا نوا سیطره پیدا کردند. آن‌ها با تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران را مجبور به ترک کار کردند. آن‌ها می‌گویند از دموکراسی دفاع می‌کنند، اما مانند سازمان‌های دیکتاتوری رفتار می‌کنند.

البته این اولین بار نیست که مخالفان به نتیجه انتخابات با ادعای تقلب، به رسانه‌های حامی دولتی حمله می‌کنند. آن‌ها در نخستین روز‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (سه هفته قبل) هم دفتر یک ایستگاه رادیویی محلی متعلق به سندیکای کشاورزان بومی را اشغال کردند، با این تفاوت که این بار به نظر می‌رسد در تشدید ناآرامی‌ها در بولیوی نیز ارتش به طور ملموسی در کنار مخالفان قرار گرفته است. ارتش دیروز اعلام کرد که وارد سرکوب مخالفان نمی‌شود و «ویلیامز کالیمان» فرمانده عالی نیرو‌های مسلح در بولیوی گفت که ارتش در سرکوب ملت مشارکت نخواهد کرد. وی تأکید کرد: «به هیچ وجه در مقابل ملت که مدیون آن هستیم، نخواهیم ایستاد. همیشه صلح و حسن همجواری میان برادران و توسعه ملی را تضمین می‌کنیم.» روز جمعه هم واحد‌هایی از پلیس در سه شهر بولیوی با خودداری از اجرای دستورات فرماندهان خود برای سرکوب معترضان، به صف مخالفان پیوستند. همچنین دیروز گزارش شد که یگان‌های پلیس مستقر در اطراف کاخ ریاست جمهوری بولیوی، پست‌های‌شان را ترک کرده‌اند تا فشار بر مورالس تشدید شود. مورالس که برای چهارمین بار در انتخابات به ریاست جمهوری رسیده، دیروز در حالی خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد که درباره کودتا در بولیوی هشدار داده است. مورالس از اعتراض‌ها در این کشور به عنوان کودتا یاد کرد. وی گفت: «خواهران و برادران دموکراسی ما به خاطر کودتایی که گروه‌های خشن برای زیر سؤال بردن قانون اساسی کشورمان به راه انداخته‌اند در خطر افتاده است.» وی افزود: «ما این اقدام ضد حاکمیت قانون را محکوم می‌کنیم. جامعه بین‌المللی ناظر همه اقدامات آن‌ها است. ما باید از جان افراد محافظت کنیم. نه ارتش و نه پلیس هیچ‌کدام نباید دست‌شان به خون برادران ما آغشته شود.» وزارت خارجه کوبا در بیانیه‌ای همچنین به اظهارات «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور این کشور استناد و به نقل از او گفته است: کودتایی علیه رئیس‌جمهور قانونی بولیوی در حال انجام است و مخالفان با عدم پذیرش شکست خود در پای صندوق‌های رأی، به سمت خشونت و زور و مخالفت با قانون اساسی حرکت می‌کنند. کوبا در واکنش خود همچنین کودتا علیه رئیس‌جمهور قانونی بولیوی را محکوم کرده و از همه گروه‌ها خواسته است تا این مانور خطرناک را که تهدیدی برای ثبات بولیوی و کل منطقه است، متوقف کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار