کد خبر: 976856
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
ژان کلود کریر، فیلمنامه‌نویس مشهور فرانسوی و برنده جایزه اسکار قرار است فیلمنامه سریال زندگی سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی را به رشته تحریر درآورد؛ فیلمنامه‌ای که قرار است یک کارگردان ایرانی مسئولیت ساخت آن را برعهده بگیرد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ساخت فیلم و سریال درباره مشاهیر ایرانی از جمله ابوعلی سینا، در خارج از ایران به دلیل نگاه غلط و مغرضانه فیلمساز به آثاری فاقد وجاهت تاریخی ختم شده است. تحریف تاریخ ایران در فیلم‌هایی مانند «۳۰۰» و «اسکندر» که در پخش‌های بین‌المللی به عنوان تاریخ ایران ارائه شده‌اند نیز بخشی از تخریب هدفمند تاریخ ایران در سینمای غرب است.

در این شرایط ساخت آثار جدید درباره مشاهیر ایران همواره با یک بدبینی همراه بوده است، به خصوص اینکه این آثار را نه ایرانی‌ها بلکه غربی‌ها خواهند ساخت!

با حضور ژان کلود کریر فیلمساز مشهور فرانسوی در ایران برای اجرای یک کارگاه آموزشی، خبر همکاری وی در ساخت سریال زندگی سه تن از شاعران مشهور ایرانی نیز مطرح شد.

کریر سرپرست تیم نویسندگی فیلمنامه زندگی سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی است. این تیم متشکل از نویسندگان ایرانی و فرانسوی است و تا به حال چند جلد از تحقیقات آن‌ها آماده شده است.

ژان کلود کریر همچنین از حدود سه سال پیش روی فیلمنامه زندگی مولوی در حال کار است.

همزمان با اعلام ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» درباره زندگی مولوی به کارگردانی حسن فتحی، تهیه‌کننده ایرانی مدعی شد، پروژه‌ای مشابه به صورت مشترک از سوی ایران و فرانسه برای ساخت فیلم زندگی مولوی در حال اجراست و حسن فتحی نیز از انجام آن پروژه باخبر بوده است.

مهدی حسینی تهیه‌کننده فیلم فرانسوی مولانا درباره همزمانی ساخت فیلم درباره زندگی مولوی توسط حسن فتحی و کاری که در فرانسه قرار است درباره زندگی این شاعر ایرانی ساخته شود، می‌گوید: «من نمی‌دانم که گروه تولید این فیلم در جریان شروع پروژه ما بودند یا نه، ولی می‌دانم که آقای فتحی در جریان تولید فیلم مولانا در فرانسه بود، یعنی در این حد می‌دانم که در سفارت فرانسه، من، آقای کریر و آقای فتحی مهمان بودیم و در واقع ایشان کاملاً اطلاع داشت که فیلم مولانا در پاریس در حال ساخت بوده و دو سال است که افراد در حال کار روی این پروژه هستند ولی خب تصمیم شخصی ایشان است و ما به آن احترام می‌گذاریم ولی امیدوارم در این قضیه اتفاق ناخوشایندی برای روایت مولانا رخ ندهد.»

حسینی درباره پروژه سینمایی «مولانا» که حدود سه سال است در فرانسه در حال ساخت است، می‌گوید: «پروژه فیلم سینمایی مولانا تولید مشترک ایران و فرانسه بوده و قطعاً عوامل ایرانی هم در آن حضور دارند. این پروژه اکنون در حال تصویربرداری است ولی مختص زمان حال نبوده و از چند سال قبل در پاریس کلید خورده و کار‌های آن در حال انجام است. به نوعی یک پروژه بزرگ بین‌المللی است و هنوز صلاح دیده نشده که اسامی عوامل آن به طور کامل اعلام شود ولی شخصیت‌های بزرگ بین‌المللی در این پروژه سهیم هستند و تقریباً می‌توان گفت هنرمندان عوامل فنی از سراسر نقاط دنیا در این پروژه شریک هستند.»

تهیه کننده فیلم سینمایی مولانا، اذعان می‌کند: «زبان فیلم مولانا فرانسوی بوده و به زبان‌های فارسی و انگلیسی دوبله خواهد شد.»

سریال زندگی شاعران ایرانی زیر دست ژان کلود
ژان کلود کریر در حال نگارش فیلمنامه سریال زندگی سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی است که قرار است به کارگردانی ایرانی و تهیه‌کنندگی مهدی حسینی ساخته شود.

زبان این سریال‌ها برخلاف فیلم زندگی مولوی که به زبان فرانسه ساخته می‌شود، فارسی خواهد بود.

ساخت سریال مشاهیر ملی ایران یکی از گزینه‌هایی است که سازمان صداوسیما و معاونت امور شهرستان‌های این سازمان در حال پیگیری آن هستند. تصویب ساخت سریال زندگی شاعران مشهور ایرانی یعنی سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی با مشارکت استانداری استان فارس، از جمله طرح‌هایی است که قرار است ساخت آن آغاز شود، اگرچه هنوز مشخص نیست سریالی که قرار است به سرپرستی نویسنده فرانسوی آماده شود، همان طرح صداوسیما برای ساخت سریال‌های مشاهیر استان فارس است یا خیر!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار