سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی خط بازار» وضعیت بزرگترین خودروساز کشور چندان رو به راه نیست. صورتهای مالی این شرکت به وضوح بر این موضوع صحه میگذارد. به طور مثال شرکت ایران خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱۶/ ۵۳ میلیارد ریال زیان داشتهاست. این شرکت در حالی با چنین وضعیتی مواجه است که انتظار میرود مدیریت هزینهها با محوریت تأمین نقدینگی تولید سرلوحه تیم مدیریتی جدید ایران خودرو قرار گیرد.
تبلیغات به عنوان یکی از ارکان مهم سرفصل هزینهای از جمله شاخصهایی است که میتواند تدبیر مدیریت جدید ایران خودرو را در مدیریت هزینهها ارزیابی کند. براساس صورتهای مالی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۸ شرکت ایران خودرو در حدود ۲۰۶ میلیارد ریال هزینه صرف تبلیغات کردهاست. آن هم در شرایطی که حدود ۵۰ درصد بازار منحصراً در اختیار این شرکت است. اینکه در شرایط کمبود نقدینگی مبالغ میلیاردی صرف تبلیغات شود، خود یک علامت سؤال است، بنابراین این ابهام مطرح است که این هزینهها در چه مواردی هزینه شده و عایدی آن برای این شرکت در حالی که نیازی به تبلیغ در فروش نداشته و همچنان از تعهدات خود در تحویل دادن خودرو به مشتریانش عقب است، چه بودهاست؟ به طور حتم شفافسازی روابط عمومی ایران خودرو در روشن شدن موضوع کمک شایانی خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست. زیرا بر اساس آگهی تغییرات شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو آقای و- م عضو کمیسیون صنعت مجلس هم اکنون عضو هیئتمدیره شرکت تولید موتورهای دیزل ایران است.
به نظر میرسد صنعت خودرو نیازمند تغییرات اساسی و تحولات ساختاری دارد که تنها با تغییر چند بخشنامه در نحوه فروش و محقق نمیشود و باید اذعان داشت که وابستگی به خارج، مشکلات نقدینگی، مدیریت سنتی و محصولات قدیمی مسائل روبنای صنعت خودرو هستند که ریشه در لایههای ساختاری و زیربنایی دارد.