کد خبر: 975526
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
نگاهی به بازار‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت کالا‌ها با عبور از اصل چسبندگی قیمت به بالا، نرخ تورم روندی نزولی به خود گرفته و بسیاری از کالا‌ها با کاهش قیمت مواجهند.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر چه ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت ۴۰ درصدی پول ملی از نگاه مردم قابل لمس نبود، اما نگاهی به آمار و اخبار بازار‌های مختلف نشان می‌دهد که آثار کاهش قیمت نرخ ارز بالاخره با تأخیر و با غلبه بازار به اصل «چسبندگی قیمت‌ها» دیده می‌شود و شاهد افت قیمت‌ها در برخی کالا‌ها هستیم.

چسبندگی قیمت‌ها به این معنی است که قیمت‌ها در مقابل ارزان شدن مقاومت بیشتری دارند تا گران‌شدن آنها.

روز گذشته همتی با تصویر و متن کوتاهی که از روند قیمت دلار در صفحه اینستاگرام خود گذاشت نشان داد، قیمت ارز طی شش ماه اخیر از بیش از ۱۴ هزار تومان به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافته‌است.

او این روند کاهشی در شش ماه اخیر را به‌رغم تداوم فشار حداکثری اعلام کرد.

به گفته او، نرخ دلار در اردیبهشت ماه بالای ۱۴‌هزار تومان بود که رفته‌رفته روند کاهشی در پیش گرفت و در خرداد ماه به کمتر از ۱۴‌هزار تومان رسید. در مرداد نیز قیمت این ارز به زیر ۱۲ هزار تومان برگشت و از مهر ماه هم با قیمت حدودی ۱۱ هزار تومان در ثبات مانده‌است.

دلار صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان
صرافی‌های بانک‌ها نیز صبح دیروز، هشتم آبان‌ماه، قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به هفته گذشته با کاهش تقریباً ۲۰۰ تومانی همراه بود. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کنند. بر همین اساس قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد.

این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در دو هفته اخیر تقریباً ثابت بوده که در یکسال اخیر بی‌سابقه است.

کاهش‌قیمت خانه در ۱۱ منطقه تهران
اما بازار ارز تنها بازاری نیست که بعد از روند نزولی به ثبات رسیده‌است، زیرا گزارش جدید دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از جزئیات بازار مسکن مهرماه حاکی از کاهش قیمت خانه در ۱۱ منطقه شهر تهران نسبت به شهریور ماه امسال دارد.

بر اساس گزارش مذکور قیمت خانه در منطقه ۵ تهران در مهرماه بیشترین کاهش قیمت را داشت و به متری ۱۴ میلیون و ۷۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

قیمت خانه در این منطقه در تیرماه امسال در هر متر مربع ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان بود که با ادامه روند کاهشی در مهرماه امسال توانست به کاهش ۵ درصدی نسبت به ماه گذشته برسد.

منطقه ۵ در جریان روند افزایشی بیشترین افزایش را تجربه کرده بود و اکنون تبی که زودتر بالا رفته‌بود، زودتر نیز روند کاهشی خود را تجربه می‌کند.

این مرکز، متوسط قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی در مهرماه در تهران را ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان گزارش داده‌است که نسبت به ماه گذشته (۱۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان) شاهد رشد کمتر از یک درصد قیمت خانه هستیم.

بر اساس این خبر به غیر از منطقه ۵ تهران متوسط قیمت خانه در مناطق ۲۰، ۲۱، ۱۶، ۱۵، ۱۴، ۱۱، ۱۰، ۹، ۷ و ۶ کاهشی بوده‌است و از ۵ تا ۳ درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته در هر متر مربع نشان می‌دهد.

البته شرایط معاملات مسکن در مهر ماه در مناطق یک و دو پایتخت متفاوت بوده‌است و قیمت خانه در منطقه یک تهران روند افزایشی به خود گرفته و از قیمت ۲۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع به ۲۸ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان رسیده‌است و تعداد قرارداد‌های خرید و فروش از تعداد ۱۰۹ فقره به ۱۳۶ فقره رسیده که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای خرید خانه در این منطقه از شهر تهران است که به روی قیمت نهایی تأثیر‌گذار بوده‌است.

گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی نیز حاکی از افزایش کلی تعداد قرارداد‌های خرید خانه در پایتخت دارد که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت آرام رونق به بازار مسکن همزمان با آغاز ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور داشته باشد.

گوشت و سیب‌زمینی هم ارزان شد
علاوه بر این رصد روزانه و مستمر ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف و اساسی از سوی وزارت صمت نشان می‌در شش گروه کالایی از جمله کالا‌های اساسی و مواد غذایی، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، کاغذ، لوازم‌مصرفی، مصالح ساختمانی و در نهایت خودرو، ۵۳ قلم کالا نسبت به میانگین ماه گذشته روند کاهشی داشته که بیشترین کاهش قیمت به ترتیب به سیب‌زمینی با ۳/ ۳۴ درصد، گوجه‌فرنگی با ۴/ ۱۰ درصد و موز با ۶/ ۸ درصد اختصاص دارد.

همچنین بر اساس این رصد کالا‌هایی همچون رب گوجه‌فرنگی، کاغذ چاپ، گوساله و گوسفند زنده، گوشت گوسفندی و گوشت گوساله مخلوط، دو نوع روغن، کاغذ روزنامه وارداتی، مرغ زنده و گوشت مرغ، لوازم خانگی از قبیل لباسشویی و تلویزیون از کاهش محسوس قیمت برخوردار بوده‌اند.

به گفته ایزدی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از بین ۱۰۰ قلم کالا، ۱۸ قلم کالا شامل برنج داخلی، برخی حبوبات، سیمان و لاستیک پژویی افزایش بین صفر تا یک درصدی داشته‌اند.

کاهش با احتیاط تورم نقطه به نقطه تا پایان سال
اگر چه صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی این روند کاهش تورم را ناشی از دو عامل انتخابات مجلس در پایان سال و رکود ناشی از کاهش تقاضا در اثر کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند و آن را نشانه کوچک‌تر‌شدن اقتصاد ایران و به تعویق انداختن مشکل کسری بودجه به سال بعد می‌دانند، اما یک صاحبنظر اقتصادی در این‌باره گفته‌است: براساس بررسی روند فعلی و پیش‌بینی‌ها، روند تورم نقطه به نقطه کاهشی خواهد بود.

‌تیمور رحمانی در گفتگو با «ایبنا»، درباره اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ تورم اظهار داشت: آمار‌های سال ۹۸ حتی اگر بر اساس نرخ تورم نقطه به نقطه هم مورد بررسی قرار گیرد از خرداد ماه تاکنون نرخ تورم نقطه به نقطه هنگامی که نزولی است، به معنی این است که نرخ تورم در حال کاهش است.

وی افزود: آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در همین راستا است و الان هم تورم نقطه به نقطه و هم تورم ماهانه در مجموع در مقایسه با سال قبل به صورت محسوسی کاهش داشته‌است.

این صاحبنظر اقتصادی درباره تأثیر ثبات در بازار ارز در نرخ تورم گفت: هنگامی که نرخ ارز تحت کنترل درآمد انتظارات تورمی کنترل‌شده، بنابراین در مجموع به کنترل نرخ تورم منتج شده‌است.

به گفته رحمانی، در صورت عدم مدیریت نرخ ارز و ادامه تلاطم‌ها امکان کاهش نرخ تورم وجود نداشت و عواقب ناگواری داشت. وی ادامه داد: با مدیریت بانک مرکزی در حدی که امکانات وجود داشت، ثبات در بازار ایجاد شده، اما پایان ماجرا نیست و باید اقدامات دیگری در زمینه‌های مختلف انجام شود و کنترل نرخ ارز از جمله ضروریات بود که توانست بر کنترل نرخ تورم مؤثر باشد. این صاحبنظر اقتصادی درباره پیش‌بینی نرخ تورم توضیح داد: روند نزولی نرخ تورم ادامه خواهد داشت و تا پایان سال انتظار حرکت نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه را داریم؛ البته بسته به شوک‌های احتمالی امکان تغییر اندکی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار