کد خبر: 974843
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
در فجر ۳۸ باز هم قرار است حق و حقوق سینمای انیمیشن ایران نادیده گرفته شود
جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، دبیر و دبیرخانه دارد، اما محل برگزاری ندارد! یکی از قدیمی‌ترین مشکلات جشنواره فیلم فجر نداشتن محل ثابت برگزاری است. برای همین است که هر سال بحث جدی میان برگزارکنندگان جشنواره و اهالی رسانه درباره اینکه چه محلی برای میزبانی جشنواره بهتر است در می‌گیرد
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر فراخوان داد تا باز هم سینمای ایران آماده یک رقابت جدی برای رسیدن به سیمرغ‌های بلورین که نماد بهترین‌های سینماست، شود.
نکته مهم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر این است که این دوره بر اساس سیاست‌های رئیس جدید سازمان سینمایی پیش خواهد رفت و اولین محصولات دوران حسین انتظامی قرار است در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در معرض دید و قضاوت قرار گیرند. سی‌وهشتمین جشنواره فجر در بخش‌های مسابقه سینمای ایران، نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان)، فیلم مستند بلند و فیلم کوتاه داستانی برگزار می‌شود.

در بخش اصلی سینما (سودای سیمرغ) فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ نمایش عمومی داده نشده و در هیچ‌یک از رویداد‌ها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند مجاز به حضور در این بخش خواهند بود. ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی برای حضور در جشنواره فجر از اول آبان ماه شروع شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. فیلم‌هایی مجاز به شرکت در این جشنواره هستند که بعد از سال ۹۶ تولید شده باشند.

اضافه شدن یک سیمرغ جدید
در فراخوان سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، نام یک سیمرغ بلورین جدید به چشم می‌خورد. در این دوره از جشنواره قرار است به بهترین فیلمنامه اقتباسی، سیمرغ بلورین اهدا شود. اگرچه سینمای ایران سال‌ها در اختیار فیلمسازان مؤلف و فیلمنامه‌نویسانی است که به اصطلاح فیلمنامه «اورجینال» ارائه می‌دهند، اما توجه به ادبیات اقتباسی و نگارش فیلمنامه بر اساس اقتباس از متون ادبی، یکی از متداول‌ترین روش‌های فیلمسازی در دنیاست، به طوری که در اغلب رخداد‌های مهم سینمایی از جمله اسکار، برای فیلمنامه‌های اقتباسی و اورجینال، دو جایزه مجزا در نظر گرفته می‌شود. اضافه شدن یک سیمرغ مهم سینمایی به جمع سیمرغ‌های بلورین فجر می‌تواند گامی در جهت حرفه‌ای‌تر شدن جشنواره‌ای شود که بعضاً با اهدای سیمرغ‌های بی‌موردی، چون سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه عملاً از جایگاه و ارزش سیمرغ‌ها کاسته شده بود.

رفت و برگشت فیلم اولی‌ها
از نکات دیگر فراخوان جشنواره فیلم فجر، جدا‌سازی مجدد بخش فیلم اولی‌ها از بخش سودای سیمرغ است. اینکه اصولاً باید فیلم اولی‌ها در رقابت با سایر فیلمسازان حرفه‌ای باشند یا خیر، یک چالش مدام در سینما بوده است و حتی در تعریف اینکه چه کارگردانی فیلم اولی است و ... خودش به معضل جداگانه‌ای برای جشنواره تبدیل شده است. در دوره سی‌وهفتم جشنواره فجر، بر سر اینکه مسعود بخشی با فیلم «یلدا» یک فیلمساز فیلم اولی است یا خیر بحث‌های زیادی شکل گرفت به خصوص اینکه فیلم اول این کارگردان «یک خانواده محترم» یکی از چالش برانگیز‌ترین و سیاه‌ترین فیلم‌های ضد ایرانی نام گرفته بود.

از سوی دیگر باز هم قرار است در جشنواره فیلم فجر حق و حقوق سینمای انیمیشن ایران نادیده گرفته شود و صرفاً این آثار، جایزه «ویژه هیئت داوران» برای بهترین فیلم پویانمایی را دریافت می‌کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان انیمیشن‌های ایرانی از جمله آثار موفقی مانند «شاهزاده روم» و «فهرست مقدس» بر توانایی فنی آثار پویانمایی برای رقابت در بخش اصلی جشنواره تأکید کرده بودند.

وظیفه سنگین هیئت انتخاب
گام دوم جشنواره فیلم فجر بعد از اعلام فراخوان ارسال آثار، گزینش یک هیئت انتخاب است که وظیفه انتخاب آثار را برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره برعهده دارند. این هیئت با توجه به شرایط فعلی سینما وظیفه سنگینی بر عهده دارد. امسال با اجرایی شدن آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها افکار عمومی نسبت به محتوای فیلم‌ها حساسیت بیشتری نسبت به گذشته دارند. انتخاب‌های جشنواره می‌تواند تضمین‌کننده سلامت سینما برای سال آینده یا ایجاد یک بحران جدید برای سینمایی باشد که از یکسو با شیوع بی‌اخلاقی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر مطرح کردن فیلم‌هایی که قابلیت اکران برای همه گروه‌های سنی را ندارند می‌تواند برای سال ۹۹، سالی پر از فیلم‌هایی باشد که برای اکرانشان یا زیر ۱۲ ساله‌ها نباید به سینما بیایند یا زیر ۱۵ ساله‌ها!

ملت، میلاد یا هیچ کدام؟!
جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، دبیر و دبیرخانه دارد، اما محل برگزاری ندارد! یکی از قدیمی‌ترین مشکلات جشنواره فیلم فجر نداشتن محل ثابت برگزاری است. برای همین است که هر سال بحث جدی میان برگزارکنندگان جشنواره و اهالی رسانه درباره اینکه چه محلی برای میزبانی جشنواره بهتر است در می‌گیرد. در سال‌های اخیر میان اینکه جشنواره در پردیس «ملت» برگزار شود یا برج میلاد، کش و قوس‌هایی به وجود آمد و امسال نیز هنوز محل برگزاری جشنواره تعیین نشده است. طبق معمول هر دو گزینه «ملت» و «میلاد» روی میز دبیر جشنواره هستند و حتی می‌توان نام رقبایی، چون «ایران مال» را که سال گذشته درخواست میزبانی جشنواره را داده بود نیز به این فهرست اضافه کرد. محلی که برخی از آن به عنوان نماد ضد تولید ملی و واردات یاد می‌کنند. متأسفانه هنوز اراده‌ای برای تعیین یک محل ثابت برای میزبانی از مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور به وجود نیامده و این خانه به‌دوشی یکی از آسیب‌های جشنواره فیلم فجر است.

حضور نهاد‌های فیلمساز
از نکات برجسته این دوره از جشنواره فیلم فجر، آماده شدن سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای حضور در این جشنواره با شش فیلم است. در این میان تک نهاد‌های فیلمساز مانند «فارابی» که نهادی دولتی و «اوج» که وابسته به نهاد‌های انقلابی است، کارکردی مشابه کمپانی‌های سینمایی دارند. تقویت حضور این نهاد‌ها در سینما می‌تواند روند فیلمسازی را در ایران به سمت حرفه‌ای‌تر شدن سوق دهند.
سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود. این جشنواره همچنین در مراکز استان‌ها اکران فیلم خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار