کد خبر: 974745
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
بچه‌های تپلی اگرچه دوست داشتنی‌ترند، اما خیلی وقت‌ها نمی‌توانند سالم‌تر باشند. آنطور که آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت می‌گوید، دیگر همچون سالیان قبل مشکل سوء‌تغذیه کودکان زیر پنج سال به شکل کم‌وزنی و کوتاه قدی مشکل عمده ما نیست و در دو دهه گذشته کوتاه قدی تغذیه‌ای از ۲۰درصد به ۸/ ۴ درصد و کم‌وزنی از ۱۷درصد به ۳ /۴ درصد رسیده است. حالا چالش پیش‌روی کودکان کشورمان چاقی است، هر چند بنا به تأکید مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت «چاقی و اضافه وزن نیز نوعی از سوء تغذیه به حساب می‌آید.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: شاید حواسمان نباشد، اما غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم درست شبیه دارویی است که مداوم باید مصرف کنیم. غذا‌ها هم مانند دارو‌ها دوز مشخصی دارند و زیاد و کم‌شان می‌تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد از سوءتغذیه گرفته تا چاقی.

حالا آنطور که آمار‌های وزارت بهداشت می‌گوید، مشکل سوء‌تغذیه و فقدان کالری کافی برای سیرکردن شکم برای قاطبه جمعیت کشور موضوعیت ندارد. این موضوعی است که حتی رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش در اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: «قبل از انقلاب در جمعیت حدوداً ٣٠ میلیون نفری ایران، مقدار کالری مصرفی ٢ هزار و ١٠٠ کیلو بوده و امروز با ٨٣میلیون جمعیت این کالری ۲ هزار و ۵۰۰ کیلو است و این به معنای آن است که در ایران سوء تغذیه وجود ندارد.» با تمام این‌ها شاید به صرف مصرف کالری بیشتر نشود به این نتیجه رسید که دیگر «سوء تغذیه نداریم». به خصوص اینکه مطالعات پزشکان نشان می‌دهد خیلی وقت‌ها افراد چاق از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

چاقی و اضافه‌وزن نشانه‌های سوء‌تغذیه!
این که چاقی و سیری شکمی و حتی مصرف بیش از اندازه کالری به معنی از بین رفتن سوء‌تغذیه می‌باشد یا نه خودش جای تأمل دارد چراکه خیلی وقت‌ها سلول‌های افراد چاق و کسانی که شکم‌شان سیر است، گرسنه هستند و این گرسنگی سلولی به‌رغم مصرف کالری بیشتر، به دلیل مصرف‌نکردن خوراکی‌های با ارزش غذایی مناسب و سبک زندگی درست است. آمار‌ها هم از گرسنگی سلولی ۳۰ درصدی مردم کشورمان حکایت دارد. به این مفهوم اگرچه ممکن است بتوانند درشت مغذی‌ها شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و قند‌ها را که در ایران تا حدودی با یارانه ارائه می‌شود، مصرف کنند و در عمل نان شب داشته باشند، اما نمی‌توانند به میزان لازم از خوراکی‌هایی که دارای ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها هستند، تهیه و مصرف کنند. زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم تأکید می‌کند: «همانگونه که گرسنگی را سوء‌تغذیه می‌دانیم، چاقی و اضافه وزن نیز نوعی از سوء‌تغذیه به حساب می‌آید.» وی برای ترسیم وضعیت تغذیه در دنیا به آمار فائو استناد می‌کند و می‌گوید: «۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند که این رقم معادل ۱۱درصد جمعیت جهان است. در عین حال نیز حدود ۲ میلیارد نفر در جهان به دلیل بیشخواری دارای اضافه وزن و چاقی هستند.»

چاق‌تر شده‌ایم
چه به دلیل سوء‌تغذیه باشد یا بیش خواری، مردم ما هم در مجموع چاق‌تر شده‌اند و این مسئله در میان کودکان بیشتر چالش برانگیز است؛ کودکان ایرانی که به جای مصرف خوراکی‌های سالم تنقلات ناسالم مصرف می‌کنند و به جای تحرک و بازی‌های کودکانه بخش اعظم اوقات شبانه‌روزشان را پای بازی‌های کامپیوتری نسشته‌اند و همین مسئله بچه‌های ما را به سمت و سوی چاقی و بیماری کشیده است. اوضاع سلامت و تغذیه بزرگ‌تر‌ها هم بهتر از این نیست و در نتیجه این نوع تغذیه و سبک زندگی در کشور ما نیز مانند اکثر کشور‌های دنیا بیماری‌های غیرواگیر از شیوع بالایی برخوردار است.

به گفته عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر میان افراد است که این موضوع به علت الگوی غذایی نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک، مصرف کم‌سبزی و میوه، حبوبات و نان و غلات سبوس‌دار اتفاق می‌افتد.

عبداللهی با اشاره به آخرین مطالعات صورت گرفته در حوزه تغذیه و چاقی، این آمار و ارقام را ارائه می‌دهد: «۶۰درصد جمعیت بالای ۱۸سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند. همچنین ۲۱ درصد افراد در بازه سنی هفت تا ۱۸ سال از اضافه وزن و چاقی شکمی رنج می‌برند. در این میان سهم زنان و مردان از این میزان اضافه وزن به ترتیب ۳۵ و ۳۸ درصد است.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت؛ کاهش مصرف قند، نمک و چربی با همکاری صنایع غذایی، بازنگری استاندارد محصولات غذایی در جهت پایین آمدن میزان قند و نمک، اجرای بسیج‌های ملی تغذیه سالم برای آگاهی مردم و ارائه خدمات در شبکه‌های بهداشتی کشوررا از برنامه‌ها و اهداف وزارت بهداشت برای پیشگیری از عوامل خطر تغذیه‌ای عنوان می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار