کد خبر: 974190
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
یکی از وزرای فرانسه خبر داده که فرانسه به همراه آلمان و ایتالیا برای ممنوعیت ارز دیجیتال جدید فیسبوک در اروپا آماده می‌شوند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در کشور ما نیز تاکنون فقط معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، درباره مخاطرات ارز تلگرام (گرام) هشدار داده‌اند و از وضع قانون در این رابطه خبری نیست.

هر چند که هنوز در کشور ما قوانین و برنامه مشخصی برای مقابله با ارز رمز به‌وجود نیامده، اما از آن طرف هم خبر رسیده که ایجاد ارز تلگرام هم به مشکل جدی خورده و چشم‌انداز مشخصی ندارد. ارز رمز‌ها (crypto currencies) کیف پول مجازی‌اند. به همین دلیل نبود قوانین مشخص برای این سرمایه‌ها در حوزه ارز دیجیتال، می‌تواند منجر به رفتار‌های غیرقانونی مثل تجارت موادمخدر، قاچاق انسان و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی شود.

سوء‌استفاده توسط تبهکاران
به گزارش شبکه خبری RT (راشا تودی) تکنولوژی رمز‌نگاری شده مربوط به کیف پول دیجیتال فیسبوک باعث ایجاد نگرانی‌هایی جدی در اروپا شده است و به همین دلیل فعالیت آن در خاک اروپا به‌زودی غیرمجاز اعلام خواهد شد. یکی از وزرای فرانسه به این خبرگزاری گفت: این پول مجازی می‌تواند خطرات مالی برای اتحادیه اروپا داشته باشد که شامل سلطه ارز کشور‌های دیگر می‌شود و احتمال سوء‌استفاده توسط گروه‌های تبهکاری وجود دارد.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان هم از سیاست‌های پاریس در ممنوع‌کردن این پول مجازی حمایت کرده است. این دو کشور اتحادیه اروپا در یک بیانیه مشترک که به تازگی منتشر شده، تأکید کردند: هیچ نهاد غیردولتی نمی‌تواند ادعای انتشار پول را داشته باشد. این مسئله مربوط به اقتدار و مشروعیت دولت‌ها می‌شود.

خطری برای همه کشور‌ها
چندی پیش هم یکی از کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل اعلام کرده بود، ارز رمز‌ها یک هشدار برای تمام دولت‌ها محسوب می‌شوند و تا زمانی که مشکلات قانونی، نظارتی و اجتماعی آن‌ها حل نشده است، هیچ پول غیررسمی به‌خصوص ارز‌های اعلام شده از شبکه‌های اجتماعی نباید در جهان راه‌اندازی شود. فیسبوک در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی اروپاست و فرانسه به همراه ایتالیا و آلمان به دنبال ممنوع‌کردن ارز مجازی فیسبوک یا همان «لیبرا» در این قاره هستند.

سوء‌استفاده در حوزه‌های مختلف
به گزارش راشا تودی، کیف پول مجازی که توسط فیسبوک در حال شکل گرفتن است، به ایجاد نگرانی‌های جدی منجر شده و به همین دلیل نمی‌توان اجازه چنین فعالیتی را در خاک اروپا صادر کرد.

فرانسوی‌ها تأکید دارند که این پروژه می‌تواند آسیب‌های جدی اجتماعی - اقتصادی برای اتحادیه اروپا ایجاد کند که از جمله آن‌ها استفاده از ارز دیگر کشور‌ها در اروپاست و این مسئله پتانسیل آن را دارد که شرایط را برای سوء‌استفاده در حوزه‌های مختلف این قاره فراهم کند. به‌خصوص اینکه این رمز ارز‌ها از ثبات کافی هم برخوردار نیستند.

شام اشرافی در دوبی برای حفظ کاربران
در سال ۱۳۹۶ به دنبال انتشار سند راهبردی تلگرام و تأکید آن بر راه‌اندازی ارز رمزپایه گرام تا مارس ۲۰۱۷ و خطر جدی آن برای اقتصاد کشورمان تصمیم بر فیلتر تلگرام گرفته شد. این موضوع سبب افت شدید سهام تلگرام و ضرر ۵/۹ میلیارد دلاری این شرکت شد و در نتیجه عرضه این ارز رمز به تأخیر افتاد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در همین زمینه با بیان اینکه تلاش تلگرام برای ارائه نسخه‌های بدون فیلتر اصلاً برای دلسوزی برای مردم کشور ما نیست، گفت: «در این راه مدیران تلگرام تعدادی از کانال داران معروف تلگرام را برای همراهی با خود با صرف هزینه‌های کلان در دوبی و بعضاً در ایران به میهمانی‌های اشرافی دعوت و به آنان قول سود‌های کلان در صورت موفقیت حفظ کاربران تا زمان عرضه عمومی گرام داده شده، متأسفانه اخباری از همکاری برخی نهاد‌های مالی داخلی نیز با این پروژه منتشر شده است.»

بلوکه شدن اموال مردم با تحریم
جواد جاویدنیا با هشداری مبنی بر اینکه وقتی گرام ارائه شود با اعتمادسازی کاذب تلگرام با اظهارنظر‌های غیرکارشناسی و غافلانه برخی مسئولان، مردم به شدت به خرید این ارز هجوم خواهند آورد و در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از دارایی مردم در اختیار شرکت خارجی صهیونیستی قرار می‌گیرد، افزود: دقیقاً از همین نقطه تهدیدات اقتصادی تلگرام آغاز می‌شود. تلگرام در واقع در این شرایط جانشین سیستم بانکی کشور خواهد شد و امکان تعیین ارزش پول ملی کشور و تعیین هر سیاستی برای اقتصاد کشور را در دست خواهد گرفت و کافی است از ناحیه امریکا مورد تحریم قرار گیرد تا دارایی عده کثیری از مردم را بلوکه کند.

امریکا علیه تلگرام
تلگرام تاکنون در رابطه با ارز رمز خود توضیحات زیادی ارائه نکرده است. کاری که این شرکت می‌خواهد انجام دهد بسیار شبیه ایجاد یک کیف پول الکترونیکی از نوعی است که فیسبوک می‌خواهد همزمان با عرضه پول دیجیتالی خود Libera عرضه کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا تاکنون جلوی انتشار ارز تلگرام را گرفته است. مقررات‌گذاران امریکایی بسیار تأکید دارند که عرضه‌کنندگان ارز دیجیتالی حتماً باید مجوز‌های لازم را از این نهاد بگیرند. بسیاری معتقدند که این اقدام رگولاتوری بورس امریکا حمایت از ارز دیجیتال لیبرا فیسبوک و مقابله با رقبای آن است. فارغ از تمام این اتفاقات و مخالفت‌های جهانی، ما در کشورمان قانونی نداریم که بتواند نحوه مواجهه و مقابله با این ارز دیجیتال‌ها را مشخص کند. علاج این واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار